Gå til innhold

Like fort opp i vekt som ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 8 kg på 4 mnd. Det blir vel ca 0,5 kg i uken. Har gått på lavkalori, spist knekkebrød og holdt meg unna meieriprodukter samt fete produkter. Nå som jeg er ferdig med denne "dietten," er jeg veldig usikker på om jeg kan rase fort opp i vekt. Mange bruker jo ganske lang tid på å gå ned i vekt, føler jeg har rast ned på kort tid. Håper noen har svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tenkt til å starte å spise det du spiste før dietten din, så ja, da er jeg ganske sikker på at du kommer til å rase opp i vekt igjen. :)

Skrevet

Hvis man går på en diett en periode, og så slutter og går tilbake til vanlig kaloriinntak, raser man fort tilbake der man var i det man begynte på diett. Gjerne pluss noen kilo.

Ønsker du å gå ned i vekt og bli der må du endre kostholdet permanent, eventuelt øke treningsmengden.

Det å gå ned i vekt er enkelt, det er det å bli der som er vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Vel, kan nevne at jeg gikk opp i vekt pga veldig usunn mat. Her snakker vi junk food flere ganger i uken. Begynte å spise sunt, gikk ned et par kg, for så å minske kalorimengden ved hjelp av knekkebrød og magre produkter. Så jeg har ingen planer om å spise junk, men å innføre brød og melk i kostholdet igjen. Men ja, er nok det å holde vekten som er vanskelig, dessverre :(

Skrevet

så fremst du sørger for å være aktiv i hverdagen (~ 30 min om dagen) og spiser vanlige til små porsjoner, så vil det ikke være en så altfor ille vektøkning iallefall, kanskje ingen i det hele tatt :)

Lykke til iallefall! :)

Skrevet

Om du vil beholde den nye vekten er det viktig å innføre "nye" matvarer med forsiktighet da kroppen din "vil" veie like mye som den gjorde....det tar ca. 3 mnd. å stabilisere en ny vekt, så disse månendene må du være litt ekstra obs...etter 3 mnd. vil det bli lettere for kroppen å holde på vekta...

Skrevet

TS her :) Maja, har du noen forslag eller eksempler på hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg har f.eks begynt i det små å innføre brød igjen, men holder meg maks til 2 skiver per dag, foreløpig. Vekten er stabil/går nedover, dette varierer litt fra uke til uke. Dette er nok fordi jeg spiser litt for lite i forhold til det jeg bør for å holde vekten, men jeg ønsker jo ikke å gå opp i vekt igjen pga en ting som brød lissom.

Skrevet (endret)

TS her :) Maja, har du noen forslag eller eksempler på hvordan jeg kan gjøre dette? Jeg har f.eks begynt i det små å innføre brød igjen, men holder meg maks til 2 skiver per dag, foreløpig. Vekten er stabil/går nedover, dette varierer litt fra uke til uke. Dette er nok fordi jeg spiser litt for lite i forhold til det jeg bør for å holde vekten, men jeg ønsker jo ikke å gå opp i vekt igjen pga en ting som brød lissom.

Grovt brød i seg selv er ikke så farlig om du spiser i moderate mengder, eneste er at mel binder en del vann, så du kan FØLE deg litt tynge om du spiser en del av det...

Det er viktig at du spiser nok kalorier, men de rette kaloriene...Ryvita knekkebrød er supert, masse magert kjøttpålegg, en god håndfull nøtter(spesielt mandler og valnøtter), en halv avocado om dagen, kylling/fisk/svin, masse grønt, litt frukt(elsker ananas på boks+ at ananas er vanndrivende), steke mat på solsikkeolje etc...

Spis gjerne pasta/ris iblandt, men la det være tilbehør(nordmenn er glad i nesten spise mer av dette enn kjøtt og grønt) og hold deg til brun ris og grov pasta.

Drikk masse vann...dess mer vann du drikker dess mindre vann holder kroppen på...

Ha en spisedag i uka der du koser deg og får litt kalorioverskudd og prøv å holde deg aktiv med kardiotrening minst 3-4 dager i uka...

Pass på at du i disse mnd. spiser i snitt hver 3.time slik at kroppen din automatisk blir sulten hver 3.time...Da vil du slippe svingende blodsukker og få ulvesult slik at er lettere å ty til usunne "sprekker" i hvedagen....

Etter 3 mnd. vil vekten letter bli der den er for da er det den nye trivselsvekten til kroppen din...

I tillegg har du innarbeidet nye rutiner som å spise mindre og jevne måltider, noe som gjør at du automatisk vil holde den nye vekta i fremtiden....

Husk at det er en ny livsstil du tar fatt på; Ikke en evig diett! Det betyr at du ikke skal nekte deg selv noe ved spesielle anledninger(hver kino uten digg og burdager uten kake????), men i moderate mengder.

:spise::tommelsmil:

Endret av *Maja*
Skrevet

Takk for langt og utfyllende svar :) Har i de siste ukene igrunn levd sånn som du har beskrevet. Har f.eks prøvd å bytte ut noen knekkebrød/skinke med grovbrød og ost. Det har ikke gjort utslag på vekten enda, men jeg er redd for at én dag skal den vise 2 kg mer enn den gjør nå. Har også litt småproblemer mht foreldrene mine, da de har sett det jeg spiser og vektnedgangen. De er relativt gamle, og for de er det helt uforståelig å ikke spise brød, ost og melk. Moren min mener f.eks at det er viktig med melk da det er mye kalsium ol. i det. Og jeg er jo enig, men hodet mitt sier bare kalorier.

Men skal se nå framover hva som skjer, håper jeg kan ha et såkalt normalt kosthold, uten å fundere på kalorier og slikt :)

Skrevet

Kan også nevne at jeg har spist havregryn til frokost hver eneste dag i 3 mnd. Med kanel, ikke sukker. Her mener også moren min at det er noe "galt," at jeg mangler noen stoffer siden jeg må ha krydder på alt jeg spiser. Har hun rett i dette eller? Jeg spiser med kanel fordi jeg synes det er godt, og et bedre alternativ enn sukker.

Skrevet

Du går ikke opp av å spise brød med ost så lenge du ikke spiser mer kalorier enn det du forbrenner...

Du må gjerne drikke et glass melk om dagen, men du kan like godt t a kalsium tabletter...

Kanel er bare sunt...kjempegodt for deg det :)

Skrevet

en halv avocado om dagen

Hvordan forhindrer du at den andre halvdelen ikke blir brun og stygg?

Beklager at det er off topic :sjenert:

Skrevet

ta sitronsaft på!

Skrevet

ta sitronsaft på!

og la steinen sitte i.

Skrevet

Takk for tipset :klemmer: Går det fint å bruke sitrosaft fra flaske?

Skrevet

Takk for tipset :klemmer: Går det fint å bruke sitrosaft fra flaske?

Klart det går fint!

Skrevet

:fnise:

Pakker den i plastfolie :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...