voff_voff Skrevet 17. september 2011 #1 Del Skrevet 17. september 2011 Hei! Jeg og samboer har veldig lyst til å kjøpe bolig for første gang, men har ingen erfaring på det området, og vet ikke helt hva som er realistisk. Det jeg lurer på, er om man må regne med at faktisk salgspris blir en del høyere en prisantydningen? I så fall, ca. hvor mye over? Må vi se på boliger med prisantydning som ligger en del lavere enn det vi har råd til? Spesifikt 3 roms leiligheter på østkanten i Oslo med prisantydning ca. 2 millioner... Noen som har litt mer peiling på boligmarkedet enn meg, eller som har kjøpt bolig i det siste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #2 Del Skrevet 17. september 2011 Det varierer selvsagt, men vår erfaring var ca 300.000 over takst. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 17. september 2011 #3 Del Skrevet 17. september 2011 Kommer sikkert an på hvor i landet det er, men venninne som nettopp solgte sin leilighet i Oslo fikk vel 2-300.000 over takst. Aner ikke hvilken del av Oslo det var i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 17. september 2011 #4 Del Skrevet 17. september 2011 det varierer veldig. noen hus/leiligheter går til under takst, selv om standen tilsier at leiligheten er verdt 1,5 mill feks, kan den allikevel bli solgt for mindre om feks det er kjent for dårlig miljø i naboområdet. eller et hus kan være verdt 1,5 mill, men får for feks 2 mill pga potensialet. jeg har vært borti hus som ble solgt for mer pga stort området/jordet så en kan dele opp å selge tomter, og hus som en kan bygge stall å ha hester på på området. for meg ville jo et hus med stort jordet vært mye mere verdt i mine øyne enn feks en venninne av meg ville syntes. hun ser mye vedlikehold og plenklipp, jeg ser hester, havner og ridebane. :gjeiper: en må nesten bare høre i banken hvor mye man kan få i lån, å hoppe på budrunder på hus/leilighet en kan tenke seg. jeg har opplevd flere ganger at hus går for over det vi hadde mulighet til, og da er det jo ikke noe å gjøre med det, men plutselig var vi heldige, å fikk oss hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #5 Del Skrevet 17. september 2011 100-500.000 kroner. Det varierer selvsagt hvor på østkanten. Mer på populære områder som Grünerløkka, Sofienberg, Torshov, o.l. enn på Holmlia, Grorud, Stovner, o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #6 Del Skrevet 17. september 2011 Hei, Vi må skille mellom takst og prisantydning. Taksten settes av en "uavhengig" takstmann, det er megler i samarbeid med kjøper setter prisantydningen. Dette er i allefall teorien. I praksis er ikke dette så enkelt. Når man selger bolig er det taktisk lurt å få en høy takst, men å sette prisantydningen en del lavere enn taksten. Prisantydningen settes lavt for at flere skal komme på visningen og i det hele tatt delta i budrunden. Taksten skal gjerne være høy slik at kjøpere ikke føler de gjør et dårlig kjøp når de byr høyt i budrunden. Man føler man har gjort et "riktig" kjøp hvis man kjøper til takst, fordi en "uavhengig" part har anslått at dette er markedsprisen. Det er imidlertid flere problemer med dette "systemet" som har utviklet seg. Takstmennene er ikke så uavhengige som man skal ha det til, og lar seg presse av meglere til å sette en høyere takst for å fortsette å få oppdrag via megleren. I tillegg ser jo nesten ikke takstmennene på leiligheten: fuktmålingene er veldig overfladiske (bare la være å bruke badet noen dager i forveien) og de ser ikke på det elektriske anlegget feks. Det står også i taksten at de ikke flytter på noe når de er på befaring (så hvis du har et hull i gulvet er det bare å sette en stol over...). Videre bruker megler lokkepriser: prisantydningen er lav. Særlig settes det i forhold til søkeintervallene på Finn.no. Realiteten er at veldig få vil selge til under takst. Lokkeprisene settes for å få i gang budrunden med mange budgivere. Hvis selger får inn bud under takst (men over prisantydning) er det mange selgere som avslår budet. Slike lokkepriser er faktisk brudd på markedsføringsloven. Hvis man har gått ut og sagt at man er villig til å selge for en pris kan man ikke avslå å selge når noen er villig til å selge til den prisen. En prisantydning skal i teorien være bindende. Jeg vet bla at forbrukerombudet skal se på denne praksisen... Så det er altså vanskelig å si noe om hvordan prisene faktisk ligger. Prisantydningen kan du imidlertid se helt bort fra hvis taksten er høyere. Selger vil da sannsynligvis ikke selge til prisantydning... Ellers får du nesten bare orientere deg i markedet og se hvor mye leiligheter i området er solgt for. I Oslo gjelder jo at man i stor grad betaler for beliggenheten, lettere oppussing spiller ikke så stor rolle for prisen i pressområdene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest only me Skrevet 17. september 2011 #7 Del Skrevet 17. september 2011 Det kan kanskje være en ide og betale litt for å få en prfesjonell til å være med dere på visningen og som tar en ordentlig vurdering av boligen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #8 Del Skrevet 17. september 2011 Venninnen min solgte akkurat 2 roms på Oslo øst for 300 000 over takst (som var 1,1) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
voff_voff Skrevet 17. september 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 17. september 2011 Så det er altså vanskelig å si noe om hvordan prisene faktisk ligger. Prisantydningen kan du imidlertid se helt bort fra hvis taksten er høyere. Selger vil da sannsynligvis ikke selge til prisantydning... Ellers får du nesten bare orientere deg i markedet og se hvor mye leiligheter i området er solgt for. I Oslo gjelder jo at man i stor grad betaler for beliggenheten, lettere oppussing spiller ikke så stor rolle for prisen i pressområdene. Takk til alle som har svart hittil! Spesielt til AB som jeg har sitert her, for utfyllende og nyttig info. Men hvordan finner jeg ut hvor mye leiligheter er solgt for, egentlig?? Forresten er det områder som ligger tett inntil Østmarka vi er interessert i, f.eks. Skullerud, Bøler, Oppsal osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 17. september 2011 #10 Del Skrevet 17. september 2011 Med all (eller i hvert fall litt) respekt.... Må si at det er en del mennesker som uttaler seg her uten å ha greie på noe som helst. 2-300.000 over takst? I forhold til hva? Uten/med fellesgjed? Ny/gammel bolig? Stor/liten bolig. Hvilket strøk (attraktivt?) Dette er jo for skam å melde bare sprøyt. Går da ikke an å si slike ting på sånn generell basis? Men, min veldig unge sønn fikk gjenomslag for en bolig under takst i Drammensdistriktet, når han gikk litt ned på standard. 77 kvm 70.000,- fellesgjeld 1,25 mill i innskudd.(for de som skjønner det) Altså litt over 1,3 mill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #11 Del Skrevet 17. september 2011 Med all (eller i hvert fall litt) respekt.... Må si at det er en del mennesker som uttaler seg her uten å ha greie på noe som helst. 2-300.000 over takst? I forhold til hva? Uten/med fellesgjed? Ny/gammel bolig? Stor/liten bolig. Hvilket strøk (attraktivt?) Dette er jo for skam å melde bare sprøyt. Går da ikke an å si slike ting på sånn generell basis? Men, min veldig unge sønn fikk gjenomslag for en bolig under takst i Drammensdistriktet, når han gikk litt ned på standard. 77 kvm 70.000,- fellesgjeld 1,25 mill i innskudd.(for de som skjønner det) Altså litt over 1,3 mill. Husk at TS ikke ga oss mye informasjon. Østkanten av Oslo er så mangt, fra det mest populære sentrumsnære til Groruddalen, Holmlia, osv. En leilighet i nabooppganger her jeg bor solgte ganske nylig for 400.000 over prisantydning. Hverken prisantydning eller salgssum inkluderer fellesgjeld. Leilighet fra 30-tallet, nyoppusset, 53m2, Torshov, solgt for 2,5 million. Så jeg har ikke greie på noe som helst, og det jeg skriver er bare sprøyt? Tør jeg spørre på hvilket grunnlag du drar den slutningen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 17. september 2011 #12 Del Skrevet 17. september 2011 (endret) Ja. Absolutt. Klart du kan spørre. Ditt innlegg er et eksempel på hva jeg mener...... Og du har helt rett.... Du skriver akkurat sånn sprøyt, som jeg påpeker... Greit? Endret 17. september 2011 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #13 Del Skrevet 17. september 2011 Ja. Absolutt. Klart du kan spørre. Ditt innlegg er et eksempel på hva jeg mener...... Og du har helt rett.... Du skriver akkurat sånn sprøyt, som jeg påpeker... Greit? Ta deg en rev til du gutten min! ..og kom tilbake senere i dag når du har klarer tanker og ikke bare eder og galle å lire av deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 18. september 2011 #14 Del Skrevet 18. september 2011 Det varierer nok veldig! Vi kjøpte vår leilighet til 50 000,- under prisantydning, og det var etter budkrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #15 Del Skrevet 18. september 2011 Takk til alle som har svart hittil! Spesielt til AB som jeg har sitert her, for utfyllende og nyttig info. Men hvordan finner jeg ut hvor mye leiligheter er solgt for, egentlig?? Forresten er det områder som ligger tett inntil Østmarka vi er interessert i, f.eks. Skullerud, Bøler, Oppsal osv. Hvis det er OBOS borettslag er det bare å ringe OBOS for informasjon. Ellers kan du prøve å høre med borettslaget om de har registrert noen priser (ofte har de ikke det). Jeg vet at alle eiendomsmeglere har tilgang til oppnådd pris på finn.no. Hvis du uansett skal selge boligen din kan du kanskje prøve å kontakte en megler allerede nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #16 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg ser at leiligheter på Oppsal går jevnt over godt over prisantydning. I blokka jeg bor er leilighetene litt under 60 kvm, 2,5 roms. Borettslag fra slutten av 50-tallet. Prisantydning har siste året ligget på mellom 1.6 og 1.7 mill, leilighetene har gått for mellom 1,9 og 2,1 mill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 18. september 2011 #17 Del Skrevet 18. september 2011 En kamerat av meg solgte leiligheten sin i Oslo forrige uke. Den gikk ca 200 000kr over takst. Det er snakk om en 1roms leilighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #18 Del Skrevet 18. september 2011 Jeg skal selge min treroms i gamle Oslo og har nå, allerede før første ordinære visning, et bud på 160.000 over takst. Håper selvfølgelig det kommer flere bud 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #19 Del Skrevet 18. september 2011 Takk til alle som har svart hittil! Spesielt til AB som jeg har sitert her, for utfyllende og nyttig info. Men hvordan finner jeg ut hvor mye leiligheter er solgt for, egentlig?? Forresten er det områder som ligger tett inntil Østmarka vi er interessert i, f.eks. Skullerud, Bøler, Oppsal osv. [/quote http://www.finn.no/finn/realestate/pulse?finnkode=30714729 Bare et eksempel. Men gå inn på finn.no, søk på en leilighet, gå inn på Eiendomspulsen og Solgte boliger. Ikke alle boliger blir lagt ut, men mange opplyser både prisantydning og salgsum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #20 Del Skrevet 18. september 2011 Solgte nettopp min 3-roms på Grünerløkka til prisantydning. 100 000 under takst, men jeg syntes taksten var for høy, så jeg er fornøyd:) Har mine mistanker til at megler bruker en takstmann som gjerne setter taksten høyere enn andre takstmenn ville gjort. Ser det går igjen i boligene megler selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå