Gå til innhold

Når legger deres 8 åring seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn, der den eldste går i 3 klasse og blir snart 8 år.

Jeg lurer på når andre 8 åringer må legge seg? Min sønn skal være i seng kl.20.00 på hverdagene. Ikke lenge siden var leggetiden for ham i 19.30 tiden, men nå får han være oppe litt lengre.

Men ser at når han har skolekammerater over på kveldene så er det jeg som må sende barna hjem når vi skal starte leggerutinene, som kveldsmat evt. bade osv. Så det virker jo på meg som det er vanlig at de er oppe litt lengre?

Så lurer bare på hva som er vanligst mtp. leggetid? :sjenert:

Skrevet

Mine 8-åringer var i seng mellom 19.30 og 19.45, bortsett fra en dag i uken, da fritidsaktiviteten deres sluttet rundt leggetid.

De fleste av vennene deres var også i seng til samme tid, men de jevngamle nabobarna (6 stk/3 familier) kunne være ute til kl 22 og 23 fra de var 7-8 år.

(Til nabolagets store irritasjon, fordi de ringte på hos oss stort sett hver kveld mellom kl 21 og 22 for å spørre om våre barn kunne komme ut og leke)

• Liker 1
Skrevet

Mine 8-åringer var i seng mellom 19.30 og 19.45, bortsett fra en dag i uken, da fritidsaktiviteten deres sluttet rundt leggetid.

De fleste av vennene deres var også i seng til samme tid, men de jevngamle nabobarna (6 stk/3 familier) kunne være ute til kl 22 og 23 fra de var 7-8 år.

(Til nabolagets store irritasjon, fordi de ringte på hos oss stort sett hver kveld mellom kl 21 og 22 for å spørre om våre barn kunne komme ut og leke)

Takk for svar :)

Er det som skjer her også, at de kommer å ringer på på kvelden rett før vi begynner leggingen, eller når vi allerede sitter og har kveldsmat...var på grunn av dette at vi begynte å legge ham litt senere enn vi gjorde før sommerferien. Følte at vi var litt vel strenge...

Skrevet

Det vi gjorde, var at alle foreldrene ble enige om at etter kl 19.30 skulle ingen barn ringe på døren hos andre, dersom det ikke var avtalt med foreldrene på forhånd samme dag.

Etter noen påminnelser fungerte det veldig greit.

• Liker 1
Skrevet

Når sønnen min var åtte la han seg 20.30 og måtte være inne til kl. 19.30 i lyse årstiden, og kl. 18.30 i mørketiden. Nå er han 11 og legger seg kl. 21.30. Inne tid er nå kl. 20.00. Tror ikke jeg er urimelig, men vet att endel på samme klassetrinn legger seg senere.

Fritidsaktiviteter er jo noen ganger ikke slutt før 20.00 og spiller de kamp er han ikke hjemme før nærmere ni/halv ti.. Dette irriterer meg da siden de har ca 1-2 kamper i uken.

Skrevet (endret)

Barn trenger veldig mye søvn og det er viktig at de får legge seg tidlig nok til å få roen gjennom hele natten.

Jeg syns ikke kl.20 for en åtteåring er for tidlig!

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4217579.ece - Barn sover for lite.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/barnsoevn.php - *klippelime*

"Hvor mye skal skolebarn sove?

Skolebarn har et søvnbehov på rundt 10 timer i døgnet.

Det er viktig for skolebarnet at sengetiden er tilpasset skolestart neste morgen, slik at barnet møter opplagt og uthvilt. Uten skikkelig søvn får barnet lite ut av undervisningen, og din morgenstund blir en evig kamp med et trett barn. Det er viktig at du som forelder setter klare grenser."

:-)

Edit: Innlegget så rotete ut.. måtte fikse litt. ;)

Endret av Galadr1el
  • Liker 1
Skrevet

Har en 6 og en 7 åring i hus, Dem legger seg mellom 19.30 og 20.00 her i huset.

Å det kommer dem også til å gjøre når dem er 8, kansje mer presist 20.00 da men ikke noe senere.

Du må aldri tenke at du er streng fordi du legger dem "tidlig" for et barn trenger mye søvn denneperioden i livet sitt, dem vokser mye og utvikler seg, da er det bra for kroppen å hvile ut. Foreldre som lar barn i den alderen være våken til 21- 22.00 er i mine øye ikke spesielt oppegående. Et barn i den alderen som ikke er uthvilt mesrer ikke skolen like godt som det burde eller kan og en sliten barnekropp kan i værstefall bli smertefuull for barnet da den delen som går på voksing og utvikling av muskler ++ stortsett foregår når barnet sover og leger seg under søvnen også, for et barn som går rundt litt sliten hver dag kan dette skape unødvendige vokse smerter og det er ikke å væere snill med banet som skal få være lengre oppe. Så legg heller barnet til ok tider og tenk på barnets beste :)

Skrevet (endret)

Jeg synes du heller skal se på om sønnen din får nok søvn om nettene, evt. "for mye". Det er jo ikke noe poeng i å legge ham senere hvis det resulterer i en trøtt, ukonsentrert og vrang unge. Viser han noen tegn på at han trenger mindre sovetid?

Endret av Litia
Skrevet

Jeg synes du heller skal se på om sønnen din får nok søvn om nettene, evt. "for mye". Det er jo ikke noe poeng i å legge ham senere hvis det resulterer i en trøtt, ukonsentrert og vrang unge. Viser han noen tegn på at han trenger mindre sovetid?

Mindre sovetid? Må man vekke barnet om morgenen har det sovet for lite. Er barnet våken når man kommer inn for å vekke dem er det passe..

Skrevet

Mindre sovetid? Må man vekke barnet om morgenen har det sovet for lite. Er barnet våken når man kommer inn for å vekke dem er det passe..

Om han sliter med å få sovne om kvelden, kan det vel være et tegn på at han ikke trenger å legges så tidlig?

Altså: Jeg har ikke barn, men spesielt om barnet sliter med å sovne, så foreslås det å legge det senere. Det er bare ting jeg har lest.

Skrevet

Om han sliter med å få sovne om kvelden, kan det vel være et tegn på at han ikke trenger å legges så tidlig?

Altså: Jeg har ikke barn, men spesielt om barnet sliter med å sovne, så foreslås det å legge det senere. Det er bare ting jeg har lest.

Det eneste du oppnår med det er jo å forstyrre og kansje endrer søvnmønsteret til barnet. Om barnet er "overtrøtt" vil det også slite med å sovne, skal du da la barnet få sitte lengre oppe da også?

om barnet ikke er "trøtt" når det legger seg så la dem få lese 15 min i et blad før en går og skrur av lyset igjenn så sovner dem nokk, men å begynne å la barnet sitte oppe fks 1 time lenge blir feil. 2 kvelder på rad med det så har man snudd om på barnets søvnmønseter.

Skrevet

Min 8 åring må i seng kl 20.00 ca, er det helg og noe vi ser på TV så kan vi drøye litt, er ikke regid på dette. Men han sovner ofte senere, men leker, leser, spiller ds, tegner o.l på rommet sitt. Men vi voksne vil gjerne ha litt voksentid etter kl åtte.

Holder vi på med noe ute sammen, så kan vi drøye litt i helgene, men han blir så trøtt om morgenen om det er skoledag etter, så for hans del er det sengetid stortsett åtte.

Må legge til at datteren vår på 2 legger seg 19.00 ca, og 5 åringen samtidig som broren. Men han sovner med en gang. Blir veldig sint dersom noen ringer på etter 19, når minsta har lagt seg, eller type kl 09.00 på morgenen i helgene! :fnise:

Skrevet

Jeg synes at rundt 8 er ok leggetid for en 8 åring. Min 8 åring kan man nesten stille

klokka etter :fnise: Om den passerer 8 kjenner hun på seg at hun er trött og lurer på om vi har glemt å legge henne ;-)

Det kan jo selvsagt variere fra barn til barn, men personlig mener jeg at en gang mellom 19.30 og 20.30 er passelig leggetid for 7-8 åringer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...