Gå til innhold

Ta med katten ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min er for liten til å gå ut alene enda, men jeg tenkte å sette meg litt bortenfor her på gresset og ta han med, siden det endelig er sol i dag. Da lurer jeg: skal jeg ha på han bånd i starten? Han har aldri vært ute før.. og jeg er redd han stikker av hvis jeg ikke har det på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener du ikke trenger å ha ham i bånd. En kattunge vil sjelden stikke av - kattemor har da aldri bånd på kattungene sine. Små dyreunger som stikker av vil fort bli bytte for rovdyr og andre farer, og har derfor ofte et instinktivt behov for å holde seg nær "mor". Dette blir selvsagt mindre etter som de blir eldre og utforskertrangen blir større. Ofte er utforskertrangen større enn erfaringen og evnen til å orientere seg, derfor er det viktig at man følger med i begynnelsen. Men et bånd vil bare begrense deres utfoldelse, og det er viktig at de lærer seg å snuble, hoppe, klatre, falle og ramle i eget tempo uten å bli stoppet av et bånd. :)

Skrevet

Jeg ville tatt på bånd i starten. Det gjorde vi for katten vår. Etter en liten stund slapp vi henne uten bånd, og det gikk bra, men det føltes veldig trygt og riktig med bånd i starten.

• Liker 4
Skrevet

Du kan jo ta på bånd før dere går ut, å så ser du an hvordan den oppfører seg. Så kan du jo evnt ta av båndet etterhvert. Kan vel være spes viktig å ha god kontroll med det samme dere går ut, mens du "rigger deg til" Litt kjipt om pus blir borte bare fordi du skal legge pute i stolen og sette fra deg kaffen. Utrolig hvor fort dem kan bevege seg når man tar øynene vekk.

Skrevet

Vi har aldri brukt bånd på kattene våre og jeg synes ikke noe om¨å bruke det (i tillegg til at det er helt unødvendig). Første gang vi slapp ut våre var tidlig sommer så vi bare åpnet verandadøren på vidt gap og satt ute på verandaen så de så at vi var der. Så fikk de utforske på egen hånd og kunne komme seg raskt og enkelt inn hvis de hadde behov for det. Vi har kattedør også, men syntes det var greit å ha verandadøren åpen de første gangene likevel og holde litt øye med den. Greit å se hvor de går eller hvordan de reagerer hvis de evt møter på andre katter som er vant til å kunne bruke hagen deres fritt.

Skrevet

Problemet er at det er ingen mulighet til at den går inn og ut, og siden vi bor i litt trafikkert område (det er en vei her, men masse skog i nærheten), så tenkte jeg ta han litt vekk herfra for å bare få han til å utforske.

Jeg tenkte egentlig ta på han bånd i starten, og så ta av båndet litt etterhvert. Jeg har hatt han ute i gangen her, og han er umulig å kalle på når han lukter nye lukter :fnise:

Skrevet

Kommer vell litt ann på, noen kattunger står nærmest helt stille og er redde første gang de er ute mens andre løper veldig fort rundt og skal utforske alt samtldlig :fnise:

Må også legge til at du ikke burde bruke bånd, men sele. Bånd vil bare stramme rundt halsen dersom den finner på å pluteslig hoppe eller løpe.

Skrevet

Kommer vell litt ann på, noen kattunger står nærmest helt stille og er redde første gang de er ute mens andre løper veldig fort rundt og skal utforske alt samtldlig :fnise:

Må også legge til at du ikke burde bruke bånd, men sele. Bånd vil bare stramme rundt halsen dersom den finner på å pluteslig hoppe eller løpe.

Ja, det er sele (rundt kroppen), ikke rundt halsen :)

Tror jeg skal ha på selen med båndet til å begynne med, så ta av båndet, men beholde selen. Til jeg får bedømt hvordan han oppfører seg :)

Skrevet

jeg brukte det på mine katter i begynnelsen, er enda ikke helt trygg på dem ute, så de er ikke ute uten meg enda, men nå har jeg bare halsbånd. Jeg synes sele er et godt hjelpemiddel, det roer nervene mine.

Skrevet

Jeg anbefaler sele. En kattunge kan lett stikke seg bort i busker og kratt der du ikke får tak i den igjen. Det kan komme andre katter, hunder, biler, unger som gjør at den blir redd og stikker av. Dessuten er det en fin ting å ha lært den som dere kan få nytte av resten av livet dens. Den kan bli syk og måtte ha begrenset utegang p.g.a krage f.eks, det er også flott hvis du skal reise bort med den et sted hvor den ikke kan gå fritt.

Knytt gjerne et ekstra langt tau på det båndet som følger med, så går den litt friere. La den få gå dit den vil og undersøke hva den vil uten av du trekker i båndet (så langt det er mulig), men gå ikke for langt avgårde med den de første gangene. Det er viktig at den først blir godt kjent like rundt huset der den bor slik at den vet hva som er hjemme. Prøv å holde båndet løst og løft det opp slik at det ikke sleper i bakken bak katten (det virker forstyrrende på den).

Lykke til med lufting! Det er en fryd å se de ute for første gang. :)

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg hadde katten min i bånd og gikk tur med han mens jeg ventet på at han skulle bli kastrert og kunne gå ute alene. :)

Brukte vanlig halsbånd på han og han kom alltid løpende med halen rett i været og mjauet masse når jeg tok det frem. :P Satt seg "fin gutt" foran døra også :)

Min katt hadde ingen problemer med båndet.

Skrevet (endret)

Er dette noe som har kommmet de siste årene, dette med sele på kattunger? Jeg, og svært mange av de jeg kjenner, har hatt katt fra vi selv var barn og frem til nå, og jeg har aldri hørt om eller sett noen som har brukt sele på kattunger! Aldri har vi hatt problemer med at de har forsvunnet heller. Jeg visste ikke at dette fenomenet eksisterte en gang før jeg leste det på KG.

Endret av Tabris
Skrevet

Er dette noe som har kommmet de siste årene, dette med sele på kattunger? Jeg, og svært mange av de jeg kjenner, har hatt katt fra vi selv var barn og frem til nå, og jeg har aldri hørt om eller sett noen som har brukt sele på kattunger! Aldri har vi hatt problemer med at de har forsvunnet heller. Jeg visste ikke at dette fenomenet eksisterte en gang før jeg leste det på KG.

Da jeg fikk "gamlepusen" min, for omlag 20 år siden, lærte jeg han å gå i sele fra han var liten. Da var det flere som praktiserte det samme, så helt nytt er det da ikke.

Det er så langt som jeg orker å gå akkurat nå Tabris. ;)

Skrevet

Da jeg fikk "gamlepusen" min, for omlag 20 år siden, lærte jeg han å gå i sele fra han var liten. Da var det flere som praktiserte det samme, så helt nytt er det da ikke.

Det er så langt som jeg orker å gå akkurat nå Tabris. ;)

Jeg brukte også sele. Det er fordi katten ikke var så kjent med meg at den ville kommet til meg om jeg ropte på den i tilfelle den stakk av. Om den hadde blitt skremt av en høy lyd hadde den nok stukket av langt vekk i gokk. Så katten min fikk sele i begynnelsen, men dette brukte jeg ikke ofte altså.

Skrevet

Små kattunger har ikke stedsans, og vil derfor ikke finne veien hjem om de blir skremt avgårde av andre katter/hunder/ett eller annet... Sjekk savnetsiden hos dyrebeskyttelsen, så ser du at veldig mange av de savnede kattene er unge katter, gjerne umerkede og ukastrerte...

Siden du bor ved en traffikert vei så ville jeg hatt katten som innekatt, og luftet den i sele, ville ikke sluppet den ut på egen labb i det hele tatt. Og hvertfall ikke før den er merket, kastrert og vaksinert!!!

• Liker 2
Skrevet

Små kattunger har ikke stedsans, og vil derfor ikke finne veien hjem om de blir skremt avgårde av andre katter/hunder/ett eller annet... Sjekk savnetsiden hos dyrebeskyttelsen, så ser du at veldig mange av de savnede kattene er unge katter, gjerne umerkede og ukastrerte...

Siden du bor ved en traffikert vei så ville jeg hatt katten som innekatt, og luftet den i sele, ville ikke sluppet den ut på egen labb i det hele tatt. Og hvertfall ikke før den er merket, kastrert og vaksinert!!!

:takke::jepp:

Skrevet

Veldig glad jeg hadde sele. Han likte å klarte i trær - hadde aldri fått han ned om han j

klatret opp! Kos å ha han med ut :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...