Gå til innhold

Mallorca vs Bulgaria?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg og en venninne skal til Syden neste sommer, men vi er ikke sikre på hvor vi skal. Vi skal reise i høysesongen mellom juni-august og i utgangspunktet står det mellom 2 steder: Alcudia på Mallorca eller Sunny beach i Bulgaria, siden begge har direkteflyvninger der vi bor.

Jeg har aldri vært i syden før, jeg har bare vært i Kroatia. Elsket Kroatia, perfekt temperatur mesteparten av tida (25-35), litt bris om dagene, veldig fine byer. Jeg er nøye på temperaturer når jeg skal til syden, men jeg vet det er vanskelig å sammenligne dem bla. pga luftfuktighet. I Kroatia synes jeg 35 grader+ egentlig var for varmt, så jeg vil helst ikke til et varmere sted enn det.

Venninna mi har vært både i Alcudia og på Sunny beach, og hun elsker Sunny beach. Jeg har sjekket på nettet og lest litt, og jeg synes Alcudia ser best ut. Men når jeg leser temperaturer blir jeg litt forundret: gjennomsnitt på sunny beach er sånn 28 eller noe, mens den er 29 i Alcudia. Når venninna mi var i Bulgaria var det 35+ hele tida, og jeg har også hørt at Bulgaria er et av de varmeste syden-stedene, så disse temperaturene høres litt feil ut? :lete:

Så, noen her som har vært begge stedene, evt også i Kroatia? Hva var temperaturene da, hvis dere reiste om sommeren? Hvilket sted er finest og greiest å være på og hva er prisnivået for mat etc? Siden det er venninnetur skal vi sikkert feste litt, men jeg synes det er greit om det er litt familievennlig også, kan noen si litt om det? :) Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo veeeeldig stor forskjell på sunny beach og alcudia da.. Det er ikke akkurat festplass i Alcudia, det er mer familievennlig.. Mens sunny beach er mer festplass! Så det kommer veldig an på hva dere er ute etter, festing, eller rett å slett slappe av?

Skrevet

Som jeg skrev i innlegget mitt tidligere skal vi nok feste litt, men vi drar ikke til syden bare for å feste denne gangen. Jeg liker at det er litt familievennlig og trygt, men med muligheter for festing i byen eller noe. Uansett tror jeg begge stedene er ok for oss i forhold til dette, siden venninna mi synes sunny beach var ok for en familieferie og festing ikke er så viktig for meg.

Men akkurat nå er det viktigste temperaturgreiene egentlig, for er det for varmt vil jeg ikke dra dit uansett :gjeiper: Venninna mi sier det er mye kaldere i Bulgaria og at det er akkurat passe der, men hun takler jo temperaturer opp til 40-50 grader helt fint...

Så, noen som vet noe om temperaturforskjellene på disse stedene?

Skrevet

jeg har vært begge plassene. mallorca en gang, sunny beach to ganger.

det var nok noe varmere på mallorca enn i sunny beach, men begge plassene var jo varme. :)

det som er fordelen med mallorca, er om en feks er på familietur, er det roligere og mer attraksjoner for familie der. men er jo utesteder og fart og moro der også om en vil det. :)

det som derimot er ulempen, er at det er en god del dyrere på mallorca. og kanskje noe varmere.

det som er fordelen med sunny beach, er at det er veldig billig der, betalte rundt 40 kr for en helflaske vodka feks. og det er billig. :P i tillegg er det lett å finne utesteder, både internasjonale, og utesteder som er kjent som skandinaviske utesteder. (feks den glade viking) men det er hverken dyrt å reise dit, eller være der. :)

ulempen der er vel kanskje at det ofte er høy partyfaktor, men det går fint ann å unngå det om en vil. :) ikke gå alene eller rot dere vekk fra folkemengder, da enkelte områder utenfor turistområdene kan være litt tvilsomme (men det kan jo gjelde flere steder).

men jeg trivdes veldig godt begge plassene, og skal nok tilbake til begge plassene igjen. :)

lykke til med valget! :)

Skrevet

Tusen takk for veldig informativt innlegg :takke: Tenkte kanskje det er litt dyrere på Mallorca ja, og at partyfaktoren er høyere i Sunny beach, men nå fikk jeg det hvertfall bekreftet ;) Vi får vel se litt hva det koster å reise til de forskjellige stedene fra vår lokale flyplass neste sommer :)

Noen flere som har erfaringer?

Skrevet

jeg hadde valgt mallorca foran bulgaria any day. Men alcudia er ikke første stedet jeg reiser til. Til sammenligning er sunny beach siste stedet jeg reiser til.

Skrevet

jeg hadde valgt mallorca foran bulgaria any day. Men alcudia er ikke første stedet jeg reiser til. Til sammenligning er sunny beach siste stedet jeg reiser til.

Hva er det første stedet på Mallorca du reiser til da? :) Og grunnen til at du ikke reiser til sunny beach, er det pga den høye partyfaktoren?

Skrevet

Noen flere som har erfaringer?

Mallorca har jeg ikke vært. Men Bulgaria har jeg vært i flere ganger. Sist nå i sommer. Da bodde vi på et hotel litt lengre unna de verste partystedene/gatene. Litt behagelig å ikke bo midt oppi det. Veldig mye festing i Sunny Beach. I hvert fall midt i sentrum. Absolutt ikke dyrt i Bulgaria. Verken mat eller/og drikke.

Skrevet (endret)

Det kan være jeg var uheldig når jeg var i Alcudia, men det var ihvertfall ikke et sted jeg ville reist tilbake til framfor andre steder. Jeg var der i fjor sommer. Været var ustabilt og det regnet et par dager også. Ellers blåste det veldig mye, så det var flere dager hvor det ikke var vær til å gå på stranden. Men vår familie liker det varmere enn de fleste, så kan være derfor.

Ellers så var det vanvittig kjedelig der på kvelden. Det var ingenting å gjøre på kvelden annet enn å gå ut å spise og å henge på hotellet og se dårlig underholdning. Det var absolutt ikke noe party-sted. Men vi var aldri så veldig langt vekke fra hotellet. Så kan være vi var uheldig med hvor det lå.

Ellers så var det dyrere enn andre steder i syden som noen har nevnt her.

Men jeg koste meg selvfølgelig, går ikke ann å gjøre noe annet når man er i syden. Jeg har ikke vært i Bulgaria, så kan ikke si noe om det. Men dersom jeg hadde hatt valget, hadde jeg valgt Bulgaria ut i fra erfaringene mine fra Alcudia:)

Endret av Thessie!
Skrevet

Takker for svar folkens :) Nå er det jo egentlig temperaturen på disse stedene jeg lurer på, men takk for input.

Det er fortsatt ingen som har svart på det egentlige spørsmålet mitt: hvordan er temperaturene på disse stedene? Hvor varmt er det på Sunny beach midt på sommeren, og hvor varmt er det i Alcudia?

Skrevet

Jeg har vært på Mallorca flere ganger og det er alltid varmere enn hva de sier på yr.no eller på sånne oversikter over temperaturer. I sommer var vi der i slutten av juli og det lå på 35 grader.

Alcudia er et familiested, men det finnes da andre steder på Mallorca! Vil du ha fest og partyfaktor har du PalmaNova og Magaluf. Du har også Palma by med masse tilbud. Øst for Plama ligger Can Pastilla og Arenal.

Du sier at du må velge mellom Alcudia på Mallorca og Sunny Beach i Bulgaria fordi det går fly direkte dit. Alcudia er vel det stedet på Mallorca som er langst unna flyplassen, men Mallorca har da så mange andre steder du kan bo!! Ville mye heller vært nærmere Palma by jeg!!! Og flyplassen ligger jo rett utenfor Palma.

Skrevet

Takker for svar folkens :) Nå er det jo egentlig temperaturen på disse stedene jeg lurer på, men takk for input.

Det er fortsatt ingen som har svart på det egentlige spørsmålet mitt: hvordan er temperaturene på disse stedene? Hvor varmt er det på Sunny beach midt på sommeren, og hvor varmt er det i Alcudia?

Jeg synes varmen i Sunny Beach er mye mer "påtrengende" og intens enn i Alcudia. Sunny Beach ligger i innlandet selv om det ligger ved Svartehavet, og man får ikke den luftingen fra havet som man gjør på f eks Mallorca. Dessuten synes jeg det var snuskete i Sunny Beach med masse brautende russere med kjeften full av gull, veldig mye fyll, dårlig service og dårlig mat.

Skrevet

Vi sitter også å ser på bulgaria og mallorca til sommeren. Har fohørt meg med flere som har vært der, og det er vist ikke uten grunn att sunny beach blir betegnet for bloddy beach.. Høy partyfaktor, mye kriminalitet, stor fare for voldtekt ++

Tempraturmessig har jeg fått høre att i juli er nok dette likt.

Valget våres blir nok mallorca, om vi ikke ender opp med kroatia igjen :rodmer: Var der i sommer og vi stortrivdes hele gjengen. Var på ett nydelig hotel, flott strand og mye å finne på.

Er dere veldig unge så er nok sunny beach en flott plass, men hver forsiktig og gå aldri alene hverken på dagtid eller kveldstid...

Skrevet

Hei, takk for svarene folkens! :klemmer: Bra med litt mer info om temperaturene både på Mallorca og i Bulgaria ;) Takk for tips om andre steder på Mallorca, har ikke peiling på geografien der så visste ikke hvor mange steder man kan dra til der. Da skal jeg sjekke det ut, så får jeg se om jeg får overtalt min Sunny Beach-elskende venninne til å dra til Mallorca. Selv om det kanskje er litt varmere der virker det bedre for vår ferie sånn totalt sett :)

Som sagt drar vi ikke til Syden for å feste, og jeg liker å ha det såpass trygt at jeg kan gå rundt i gatene alene, hvertfall om dagen og ettermiddagen :)

Skrevet

Mallorca har en spesiell historie, les litt og se.

Skrevet

Mallorca, helt klart. Stranden på Alcudia er fantastisk! (Jeg ville ikke dratt til Sunny Beach i det hele tatt, da.)

Skrevet

Mallorca, helt klart. Stranden på Alcudia er fantastisk! (Jeg ville ikke dratt til Sunny Beach i det hele tatt, da.)

Har ikke vært i Bulgaria men har vært på Mallorca.

Veldig fornøyd :)

Vi bodde i Cala mesquida, ikke så langt unna Cala ratjada (syns å huske det var det det het.) Var innom Alcudia men syns ikke det var det fineste stedet.

Leide bil og var i Palma by et par ganger, masse å se på, masse å shoppe og helt sikkert mange bra steder å gå ut. Så tror nok det er et veldig godt alternativ for dere!

Syns Mallorca var en flott øy jeg :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...