Anonymjente20 Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Hei. Har en nydelig katt som jeg fikk av dyrebeskyttelsen for 1 år siden. Fikk den da den var 8 uker gammel. Den ble funnet ute sammen med moren og søskenflokken og dermed tatt hånd om av dyrebeskyttelsen. Den er kastrert og vaksinert. Den er en innekatt, da vi bor i 4.etasje og ikke har mulighet til og ha den ute. Men bruker og være ute når vi er på hytta. (Er en SUPER musefanger :D) Han har vel egentlig det meste han kan be om, klorestativ fra gulv til tak, uteplass på altan med et mindre klorebrett, MASSE forskjellige leker blandt annet tunell, småleker, ball som går av seg selv, lekebrett, osv osv.. Han får tørrfor fra dyrebutikken, og fisk/våtfor hver fredag og lørdag. Hver gang vi kommer av jobb, møter han oss i døra med mjauing og kosing! Han er virkelig HELT herlig! Kunne ALDRI tenkt meg og avlive han eller gi han bort, bare så det er sagt! MEN, i den siste tiden har han angrepet meg. Brukte og leke litt med hendene med han før, og han brukte og angripe føttene våre på natta når vi lå og sov. (dette tror jeg var for og vekke oss, og at han ville ha oppmerksomhet). Dette har avtatt en god del det siste halve året. Men i går kveld, jeg hadde lagt meg, og samboeren er bortreist. Da hoppa han plutselig opp i senga og hoppa i armen min, og bet og klorte. Så dytta jeg han ned, og han kom opp og gjorde det samme om igjen. Så jeg måtte sette meg opp i sengen og stå opp, og da hoppa han i foten min, for så og ta armen min. Så jeg løfta han etter nakkeskinnet og kasta han bort, og da kom han bare tilbake og gjorde akkurat det samme. Da tok jeg han hardt i nakkskinnet, kasta han langt av gårde, og låste meg rett og slett inn på badet. Da så jeg at jeg hadde blod på magen og på brystkassa. Han hadde rett og slett vært så hardhendt at blodet rant fra hånda mi. Jeg ble rett og slett livredd. Følte at han rett og slett angrep meg! Så kom jeg ut av badet etter 10 minutter, og da var alt som det brukte og være. :S Jeg skjønner ikke HVORFOR han endrer adferden? Er det noe vi som eiere gjør galt? Har han en hjerne skade? Vær så snill og hjelp meg. det er IKKE et alternativ og kvitte seg med han på noe måte! Da han er et fullverdig familiemedlem i mine øyne
Nio Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Håper du overdriver når du sier at du tok han hardt i nakkeskinnet og kastet han langt av gårde.. Er vell egenltlig forståelig at katten blir rimelig sur da. :gjeiper: Ellers må jeg si at det høres ut som katten har det kjempefint hos dere! Den ene pusen min angriper beina mine når jeg sover og det er på tide å gi henne mat men er skjeldent jeg blør etter det.. Har han fått en helsesjekk i det siste? Mulig han har vondt et sted eller lignende? 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #3 Skrevet 16. september 2011 Innekatter kan begynne å angripe i mangel av annet å jakte på. Leste en uttalelse av veterinær Mostue. Men vet ikke hva dere kan gjøre. Kan dere ikke ha han litt ute annet enn på hytta? Kanskje dere kan få veterinær til å ta en sjekk og samtidig få klippet klørne hans. Når han har fått være ute på hytta savner han klart utelivet, er det en mulighet til å la han være litt ute eller omplassere han til noen som har muligheten?
Gjest nupp Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 du kaster en katt og forventer at den ikke skal bli sint?
Anonymjente20 Skrevet 16. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2011 Hadde ikke annet valg enn og ta han i nakkeskinnet og slenge han et stykke unna. (Altså 1 meter eller noe) Han var hos veterinæren for 1 mnd siden og fikk vaksine.. Å ble da tatt en helsjekk, og alt var heldigvis bra Han er ute på altan hos oss (vi har bygget "gjerde" så han ikke kan hoppe over kanten. Her er virkelig ikke noe plass for han og være ute, da det er veldig trafikert vei på begge sider av bygget. Klørne blir klippet 1 gang annen hver uke / 1 gang i måneden, alt etter behov. Vil gjerne strekke meg VELDIG langt for og ikke omplassere han, da bare tanken får hjerte til og briste Han er bare helt nydelig!
Nio Skrevet 16. september 2011 #6 Skrevet 16. september 2011 Jeg har innekatter, de jakter på leker, insekter og hverandre. Bruker slike som dette til ''jaktleking'': http://www.nettdyret.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=963066&b_kid=957811
Anonymjente20 Skrevet 16. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. september 2011 (endret) Han har hvertfall to slike staver med leke og fjær på. Men, er det noe JEG som eier har gjort? Eller er det bare innstinktet? Kjenner jeg får hjerte i halsen hver gang han stryker seg opp etter føttene mine nå. Hva kan jeg gjøre for å unngå dette? Vil jo at han skal ha det bra Btw, må ikke missforstå, er ikke slik at jeg rev tak i katten og kasta den bortover. (ville ALDRI skadet den, eller vært for hard mot den.) Var mer at jeg tok tak i nakkeskinnet hans og "dytta" han unna.. Endret 16. september 2011 av Anonymjente20
Nio Skrevet 16. september 2011 #8 Skrevet 16. september 2011 Hmm... Kanskje en kattevenn kunne vært noe? Katter lekesloss jo så kanskje det er det han holder på med, men katter har har beskyttende pels og antar at du ikke har det og det derfor blir vondt. Det er også anbefalt å ha flere katter om man har innekatter, eventuelt la han møte andre katter ute når han har sele med langline på? Du får tenke godt over om det har skjedd noe spesielt de gangene han angriper, noen katter kan reagere på de minste ting som ny matskål, feil dynetrekk, litt ommublering osv 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #9 Skrevet 16. september 2011 Katter som blir tatt ifra moren så tidlig som 8 uker (du skrev du fikk den da den var 8 uker?) kan få slike klikker av og til. Den har rett og slett ikke blitt lært opp fulle tiden av kattemammaen. Min pus ble også tatt fra moren tidlig, jeg adopterte den dog da den var 7mnd gammel. Den fikk slike klikker her og der, men med å bare IGNORERE den, så hjalp det, og det ga seg etter en mnd tid. Men ja, en lekekamerat er ikke dumt. Gå helst for innekatt da dere bor som dere bor. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #10 Skrevet 16. september 2011 Katter som blir tatt ifra moren så tidlig som 8 uker (du skrev du fikk den da den var 8 uker?) kan få slike klikker av og til. Den har rett og slett ikke blitt lært opp fulle tiden av kattemammaen. Min pus ble også tatt fra moren tidlig, jeg adopterte den dog da den var 7mnd gammel. Den fikk slike klikker her og der, men med å bare IGNORERE den, så hjalp det, og det ga seg etter en mnd tid. Men ja, en lekekamerat er ikke dumt. Gå helst for innekatt da dere bor som dere bor. Edit: Holde den LITT fast, rolig si at det der er ikke godkjent (katter forstår kanskje ikke ordrett hva man sier, men de kjenner tonefallet på det som blir sagt), før man går et annet sted og bryr seg om noe helt annet. Da får ikke katten oppmerksomheten den vil ha, og skjønner etter hvert at den ikke kan gjøre slik. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #11 Skrevet 16. september 2011 Og ALDRI ROP ELLER KAST EN KATT. og IKKE løft den etter nakkeskinnet. MAKAN! 3
Aurora M. Skrevet 17. september 2011 #12 Skrevet 17. september 2011 Det er overskudd av energi rett og slett. Den blir frustrert både i kropp og hode, og det kan gi seg slike voldsomme utslag. Jeg kan gi dere et lite innblikk i katten min sitt liv, så ser dere forskjellen. Hun tasser rundt her nå i skrivende øyeblikk og kjeder seg og vil vi skal finne på noe morsomt. Dagen startet for henne kl. 09.00. Da var det rett ut og jakte i skogen, krangle litt med nabokatten, og bruke hele kroppen og alle sine sanser til kl. 17.00. Da kom hun inn, spiste middag, fikk litt klapp og kos, før det bar rett ut igjen til nye eventyr. Kl. 23.00 kom hun inn, spiste litt, vasket seg, fikk kos før hun sov en times tid. Når hun våknet var hun i storform igjen og hadde helst villet ut. Istedenfor ble det en halvtimes jaktlek og springing her inne. Og enda har hun ubrukt energi igjen! Jeg er sikker på at du elsker katten din og at det betyr mye for den. Men det er et faktum at ikke all verdens leker og klatrestativ kan erstatte det å få være ute og bruke alt det som bor i den. Det krever enormt mye av eiere å ha innekatt, og selv med to innekatter må det brukes mye tid på lek og stimulering. Og endatil da er det mange katter som ikke takler det. Husk du er borte hele dagen på jobb (hvis jeg forsto deg riktig). Dere sover ca 8 timer om natten. Minst 16 timer i døgnet er katten alene uten stimuli. Så spiser dere, ser tv og gjør andre ting. Hvor mye aktiv lek (fysisk og mentalt) får katten deres i løpet av et døgn? Når en ser hvor mye en katt som har muligheten til det er i aktivitet, og hvor mye energi som bor i dem, er det ikke til å undres over at det "klikker" for innekatter som lever under sånne premisser. Når man sier katter sover rundt 16 timer i døgnet, så er det mange som misforstår og tror de ligger i dyp søvn i mange timer i strekk. Men sånn er det slett ikke. Katter har svært få timer dyp søvn. De "slumrer" derimot ofte og i korte stunder, og innimellom der har de et energinivå vi bare kan drømme om. Jeg håper du ikke tar det som kritikk, for det er overhodet ikke ment sånn! Jeg forstår at du er veldig glad i katten din og at du vil den det beste (jeg skjønner også at du svatt og kastet den bort når den satte tenner og klør i deg ) Det er bare det at for å kunne gi en innekatt hva den trenger, så må en kjenne til hva som er kattens egentlige behov i naturlig tilstand og forsøke etter beste evne å oppfylle dette. Det er ikke lett, og fullt ut kan en aldri makte å få det til. Men det enkelttiltaket en kan komme lengst med er å la den få bryne seg på en som ligner den selv i natur og som har det samme språket og de samme behovene. M.a.o å skaffe den en kattekompis! For sikkerhets skyld anbefaler jeg å kontakte Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern fordi du der vil få muligheten til å få en kattunge med "returrett". Dette fordi det som med oss mennesker ikke er alle som går like godt overens. Deretter er det å legge opp til faste lekerutiner i løpet av dagen. Her er det bedre med mange og korte stunder enn få og lange. Leken bør foregå på kattens premisser, d.v.s jaktlek. En stang med snor med noe (prøv deg fram til du finner noe som virkelig får fart på pus) knyttet i enden duger bra. Dra den bortover gulvet, inn i kroker, under tepper og opp i høyden. Tirr den og vent vil den prøver å fange den, og løp så bortover gulvet, inn i andre rom o.s.v så lenge du orker før du lar den fange og "drepe" byttet. Varier og gi den utfordringer. Prøv å tenke deg en utekatt som ligger og lurer på byttet (mus under høstløvet, fugler i trærne, insekter i busker og kratt), og så løper/hopper/klatrer etter det. Du kan gjerne lekesloss med den, men bruk en liten bamse eller et eller annet slik at den ikke forbinder hendene/armene dine med direkte lek. Oppsummert: En kattevenn og mer lek er hva jeg tror pusen din trenger. 4
Aurora M. Skrevet 17. september 2011 #14 Skrevet 17. september 2011 Edit: Holde den LITT fast, rolig si at det der er ikke godkjent (katter forstår kanskje ikke ordrett hva man sier, men de kjenner tonefallet på det som blir sagt), før man går et annet sted og bryr seg om noe helt annet. Da får ikke katten oppmerksomheten den vil ha, og skjønner etter hvert at den ikke kan gjøre slik. Signerer forøvrig denne, selv om jeg forstår at TS reagerte instinktivt i akkurat denne situasjonen.
Anonymjente20 Skrevet 17. september 2011 Forfatter #15 Skrevet 17. september 2011 Tusen hjertelig takk Aurora, det var utrolig mye hjelp i det du skrev Fikk en helt annen synsvinkel på saken.
Dragonfly84 Skrevet 17. september 2011 #16 Skrevet 17. september 2011 Aurora sa alt, egentlig, men en ting jeg tenkte på: Pusen din får være ute og jakte mus når dere er på hytta, og blir vant til at det er greit å jakte. Og så kommer dere hjem igjen, og da får han plutselig ikke verken være ute eller jakte. Kanskje han blir litt frustrert av det?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #17 Skrevet 17. september 2011 Hurra for katteeiere som faktisk tar hensyn til at de bor slik at kattene ikke bør være ute påegen hånd Mine katter er innekatter, men med tilgang til kattegård. Jeg tror katten din trenger selskap, som andre har skrevet her, da får den ut mer energi... Innekatter lever i gjennomsnitt fem ganger så lenge som utekatter... Og akkurat i dag så leste jeg om en sak i Sverige, der finner man nå halshugde katter i Sundsvall. Perverse, sadistiske kattehatere finnes dessverre overalt. Og har man innekatt så er man garantert at den ikke treffer på en sånn... Noen legger også ut rottegift, eller glasskår for at katter ikke skal gå i blomsterbedene deres. Jeg kan skjønne at man kan bli lei av nabokatter som pisser ned hagemøbler, men å ta livet av dem er da en for jævlig reaksjon... Men innekatter plager ikke naboer, derfor bekymrer jeg meg ikke for sånt. Eller for biler... Eller for at de skal smittes av katteaids eller leukemivirus(smitter når katterslåss)... 1
Aurora M. Skrevet 18. september 2011 #18 Skrevet 18. september 2011 Tusen hjertelig takk Aurora, det var utrolig mye hjelp i det du skrev Fikk en helt annen synsvinkel på saken. Bare fint å kunne få være litt til hjelp. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #19 Skrevet 18. september 2011 Og ALDRI ROP ELLER KAST EN KATT. og IKKE løft den etter nakkeskinnet. MAKAN! Eeh, når kattene er små og fortsatt hos mor, så biter hun de i nakkeskinnet og bærer de av sted, så hvorfor skal en ikke kunne løfte de etter nakkeskinnet?
Nio Skrevet 18. september 2011 #20 Skrevet 18. september 2011 Eeh, når kattene er små og fortsatt hos mor, så biter hun de i nakkeskinnet og bærer de av sted, så hvorfor skal en ikke kunne løfte de etter nakkeskinnet? Fordi det er snakk om en voksen katt, ikke en kattunge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå