Gå til innhold

Tips og triks i forbindelse med leieboere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg deler en leilighet med en person som på grunn av jobbtilbud utenbys skal flytte ut av treromsen vi deler. Jeg vurderer å skaffe meg en ny person å dele leiligheten med i stedet for å finne meg noe nytt, men dette er for meg helt upløyd mark, aner ikke hva jeg skal lete etter.

Dessverre er det ingen i umiddelbar omgangskrets/bekjente som er ute etter et sted å bo akkurat nå, og dermed må jeg gå etter mennesker jeg ikke kjenner. Dette er for meg litt skummelt, siden jeg da ikke vet helt hva jeg går til med vedkommende. Jeg er selv en stille og rolig person, og er ikke interessert i festing og liknende, og setter selvsagt pris på om vedkommende er noenlunde ryddig, men det er i seg selv ikke det som kanskje potensielt kan bli det største problemet i lengden.

Jeg er rett og slett ute etter tips på hva jeg skal se etter i leietagere/roomies. Jeg er egentlig ute etter alle deres tips og erfaringer på området :)

På forhånd takk! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå har aldri jeg delt leilighet med andre, men jeg tenker jo kanskje at du feks kan legge ut en annonse på det, med de kriteriene og ønskene du selv har? :) eller høre i vennekretsen om de vet om noen som trenger leilighet, som kunne gått bra overens med deg?

ellers er det jo å sette opp et møte/visning av leilighet med aktuelle personer, slå av en prat med personen, for å se om det virker som en person du kan komme godt overens med.

lykke til! :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut annonse, beskriv hva slags person du er ute etter, arranger visning og evt be folk ta med referanser fra tidligere leieforhold og evt en "cv"/beskrivelse av seg selv. Bruk dette og magefølelsen når du velger leieboer.

Ellers kan du også bruke Facebook, kanskje noen du kjenner der kjenner noen som trenger bolig? Da kan du jo få "referansen" via deres felles bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær iallfall helt ærlig om hva du forventer og om hvem du er. Ikke pynt på noen sannhet for å få treff hos flere eller være omgjengelig.

Jeg har leid ut et par ganger. Da har folk vært på visning. Jeg har pratet med de og så hørte jeg på magefølelsen min. Du får en hel del info ved å småprate og bruke litt tid på de som kommer på visning. Begge gangene leide jeg ut til enslige mødre og jeg kunne ikke hatt bedre leietakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...