cellar Skrevet 20. september 2011 #61 Del Skrevet 20. september 2011 Ingen sympati fra meg heller. Trodde det ikke var mange som er så korttenkt, men TS er vel en av dem. Man går da ikke inn på Rema med en brus man drikker av, som man nettopp kjøpte på Joker?? De aller fleste pleier å si i fra til en ansatt med en gang/før de går inn i en butikk at de tar med seg den og den varen inn. Eller de har med kvittering. Du har faktisk deg selv å takke om du ikke har med kvittering når du VET du skal andre steder etterpå, og iallefall når du tar med varer inn! Kassadamen KUNNE bare ha sagt at det er greit denne gang, men neste gang må du huske kvittering, men jeg synes det er KJEMPEBRA at du måtte betale for det. Så husker det det kanskje neste gang. Og du, ikke spis i butikker.... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 20. september 2011 #62 Del Skrevet 20. september 2011 Hvis du er absolutt nødt til å spise snacks mens du handler godteri, så er det vanlig å gå innom kassa FØR du starter handlingen for å vise fram at du har med deg snacksen inn. Tar du med deg varer som de selger i butikken inn uten å ha med kvittering eller uten å avklare med de i kassen først, ja da må du betale for varen en gang til. Sånn er det og sånn vil det alltid være, og jeg har full forståelse for at det må være sånn. Noe annet ville vært veldig rart egentlig. Syns du heller skal ta det som en ganske billig lærepenge. 17 kroner - det kunne vært verre 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #63 Del Skrevet 20. september 2011 Kassedama driter i om du er gravid; det er bare rett og rimelig at de samme reglene gjelder for deg som for alle andre. Unnskyldningen din er temmelig tynn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 20. september 2011 #64 Del Skrevet 20. september 2011 Om en ikke tar med seg dagligvarer inn på Coop'en, så tar en heller ikke godteri med seg inn på Gottebiten. Trodde det var allmennkunnskap jeg? Samme hvor en sitter i kassa, en er ikke synsk fordi en i overkant søtsugen kunde tror det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 20. september 2011 Forfatter #65 Del Skrevet 20. september 2011 Du vet kanskje ikke dette TS, men det finner muldvarper i butikker som har som eneste jobb å stjele/lure betjeningen. Disse muldvarpene er satt ut av butikksjefene for å sjekke at betjeningen gjør den jobben de er satt til å gjøre. Dersom den ansatte mislykkes i å gjøre jobben sin kan han/hun miste jobben! Hadde du likt å vite at en ansatt i en butikk mistet jobben fordi hun trodde på at du hadde kjøpt en vare i en annen butikk? Hvis en kontrollør hadde stått ved siden av deg da, kunne den butikkansatte fått tyn. Staten sender jevnlig ut kontrollører for å sjekke om man sjekker legitimasjon. Tenk om man skulle tro alle som kom uten leg og sa: "jeg lover, jeg er over atten assa"! Har jobbet i butikk i 7 år, og du hadde ikke fått tatt med deg maissnacksen ut fra min butikk uten å betale først! MEN, jeg hadde nok sjekket overvåkningsvideoen om det hadde vært tid til det. Dersom denne viste at du kom inn med snacksen, så hadde saken vært en annen. Lykke til videre i livet'a! Kjæresten er butikk-kontrollør, så er kjent med konseptet jo De sjekker som regel om den ansatte stikker unna penger eller etter tyver. De har også kurs i hvordan de tar butikk-tyver, og de færreste er ærlige. De putter ting i veska e.l. Så til dem som gjør det her inne når de ikke har kvittering, er ikke det lurt... Da har du stor sjanse for å bli politianmeldt.Vi på den annen side sa ærlig ifra da vi kom til kassa og hadde sett at de hadde samme vare og fortalte situasjonen. Det gjør de færreste butikktyver. De som gjør det har gjerne kvittering og "dobler" varen fra forrige butikk. Han var jo der hele tiden, og er enig i at vi ikke oppførte oss mistenkelig i det hele tatt. Vimsete og surrete, ja, tyvaktige, nei. Hadde det blitt en stor sak hadde det vært klart og tydelig på videoen at posen var med inn utenfra. I den ideelle situasjonen hadde vi visst at de hadde snacksen der, og kjøpt den der, men det var ikke tilfelle. Mange av dere mener jeg dreit meg ut, og det er helt greit. Jeg har aldri sagt jeg gjorde alt riktig, men jeg som god kunde (og som ALDRI stjeler, ikke en smaksgodis engang) fikk ingen god kundeopplevelse i den butikken den dagen. Det kan ingen av dere endre. Hadde kassadamen vært hyggelig og ikke trukket på skuldrene, himlet med øynene og sett på meg dumt med åpen munn før hun tok posen fra meg og veide den med et overlegent smil, som hun hadde tatt oss i å "prøve oss" og i tillegg snakket om oss da vi gikk forbi til en annen ansatt hadde jeg kanskje sittet igjen med en annen følelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 20. september 2011 #66 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Kjæresten er butikk-kontrollør, så er kjent med konseptet jo De sjekker som regel om den ansatte stikker unna penger eller etter tyver. De har også kurs i hvordan de tar butikk-tyver, og de færreste er ærlige. De putter ting i veska e.l. Så til dem som gjør det her inne når de ikke har kvittering, er ikke det lurt... Da har du stor sjanse for å bli politianmeldt.Vi på den annen side sa ærlig ifra da vi kom til kassa og hadde sett at de hadde samme vare og fortalte situasjonen. Det gjør de færreste butikktyver. De som gjør det har gjerne kvittering og "dobler" varen fra forrige butikk. Vektere som pleier å gå på sentre og lignende har ingen rett til å se i veska mi om det ikke ligger mistanke om tyveri til grunne. Om det er det, har de ingen RETT til å se innholdet i veska. De som går med vannflasker og halspastiller i veska kan ta det heeelt med ro, med mindre man faktisk har stjelt noe annet.. De pleier å se litt mellom fingra i slike saker, flasker, frukt, tyggiser og drops er realtivt vanlig at vi kvinner bærer med oss i veska, det er derimot ikke fullt så vanlig at vi går med uåpna servelatpakker, toroposer og en pakke melk... Det å gå å spise av en peanøttpose i en dagligvare hvor de har samme type er noe helt annet! Og jeg kan ikke forstå at du ikke skjønner det selv. Du sier også at "hvordan kan hun vite at jeg ikke har "doblet" varen,at den jeg kjøpte ligger i bilen?". Hun kan ikke vite det, hun i kassa må bare gå ut i fra at varen du har i hånda matcher varen på kvitteringa. Om man skal være nøyaktig sikker på sånt må vi innføre id-nummer på hver eneste vare, og det er ikke særlig realistisk.. Edit: la til noe Endret 20. september 2011 av cellar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sevastra Skrevet 21. september 2011 #67 Del Skrevet 21. september 2011 Det er jo helt sinnsykt at du ikke gir deg i denne saken TS. virker som du forventer spesialbehandling fordi du er en så utrolig "god" kunde for dem. Det er jo synd at du ikke klarer å se saken fra butikkmedarbeiderens side. Har lest hele tråden, lå ikke kvitteringen i bilen?(tror det var det du skrev) Kunne dere ikke ha henta den? Eller gått tilbake til daglivarebutikken og fått den skrevet ut slik som noen andre her har nevnt, så kunne dere fått pengene i retur? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 21. september 2011 #68 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg får ikke helt bestemt meg for hva jeg mener her... På den ene siden så har jeg alltid mye rart i veska - diverse ting jeg ikke har kvittering på. Det har skjedd fra tid til annen at jeg har dratt frem lipglossen fordi leppene blir tørre mens jeg ser på klær hos H&M, tatt en slurk vann fra medbrakt flaske mens jeg handler på Obs, eller fortært en halspastill når jeg kjøper middag på Prix, bare fordi jeg var litt grumsete i halsen den dagen. Ofte har jeg med en ekstra genser i vesken, og det ville jo vært utrolig kjedelig om de ansatte på H&M av en eller annen grunn fattet mistanke til meg, og jeg ikke kunne bevise at jeg hadde kjøpt genseren der ved en tidligere anledning. Jeg har faktisk urettmessig blitt beskyldt for å stjele hos Kappahl, men det ordnet seg jo lett da de ikke fant noe som kunne ha kommet fra deres butikk. Hva om jeg hadde hatt med smykker, klær eller noe annet som jeg hadde kjøpt der tidligere? Tenk om jeg går inn på H&M med jakke på, og går ut igjen uten fordi det ble litt varmt. Om halsen min henger et av nåværende sesongs H&M-smykker - blankt og fint - ja, det ser faktisk helt nytt ut. Er det jeg som skal ha bevisbyrden her, dersom noen tror jeg har stjålet det? Smykket vil ikke være synlig på video fra overvåking av inngang, siden jakken var lukket da jeg gikk inn i butikken. Hvordan skal jeg få bevist at jeg er uskyldig? Jeg vet ikke med dere andre, men jeg sparer ikke særlig lenge på kvitteringer for disse tingene, og jeg tror det ville blitt ganske tungvint å stadig passe på å flytte over kvitteringer for lipgloss, halspastiller, smykker, parfyme, knekkebrødsandwich og gensere hver gang jeg byttet veske. For ikke å snakke om klærne jeg har på meg. ...På den annen side så er det egentlig en selvfølge at man har med kvitteringen for det man nettopp har kjøpt, dersom man skal inn i en butikk med lignende varer. Har man ikke kvittering, kan man si fra i kassen slik at de vet at du hadde denne varen før du gikk inn i butikken. Rett eller galt - du kunne i alle fall enkelt unngått å havne i denne situasjonen, så synes du må ta på deg litt av skylden. Grunnen til at jeg ikke helt får bestemt meg, er at "reglene" endres med tanke på hva slags varer det er, og hvor lenge det er siden man kjøpte dem. Det er ikke riktig at man enkelt skal kunne stjele, uten at noen kan ta en for det. Men så er det jo minst like galt at noen skal kunne ta deg for å stjele varer du faktisk har kjøpt - selv om du har glemt kvitteringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mocca* Skrevet 21. september 2011 #69 Del Skrevet 21. september 2011 ...nå er det jo strengt tatt du som har tabbet deg ut i denne situasjonen, ved å ikke ta kvittering eller å si fra med en gang du kom inn i butikken. Hun gjorde bare jobben sin - som er det den er uansett hvor logisk DU synes det høres ut. Jeg er enig i at det kanskje var litt vel firkanta, men å legge ansvaret over på henne blir bare alt for dumt. Kunne ikke vært mer enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #70 Del Skrevet 21. september 2011 Mange av dere mener jeg dreit meg ut, og det er helt greit. Jeg har aldri sagt jeg gjorde alt riktig, men jeg som god kunde (og som ALDRI stjeler, ikke en smaksgodis engang) fikk ingen god kundeopplevelse i den butikken den dagen. Det kan ingen av dere endre. Hadde kassadamen vært hyggelig og ikke trukket på skuldrene, himlet med øynene og sett på meg dumt med åpen munn før hun tok posen fra meg og veide den med et overlegent smil, som hun hadde tatt oss i å "prøve oss" og i tillegg snakket om oss da vi gikk forbi til en annen ansatt hadde jeg kanskje sittet igjen med en annen følelse. Hvorfor kom ikke dette fram i det første innlegget? Her snur du jo historien til å handle om en frekk ekspeditør som himler med øynene og er frekk mot deg. Er det for å få mer sympati? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #71 Del Skrevet 21. september 2011 Kjæresten er butikk-kontrollør, så er kjent med konseptet jo De sjekker som regel om den ansatte stikker unna penger eller etter tyver. De har også kurs i hvordan de tar butikk-tyver, og de færreste er ærlige. De putter ting i veska e.l. Så til dem som gjør det her inne når de ikke har kvittering, er ikke det lurt... Da har du stor sjanse for å bli politianmeldt. Den sjansen tar jeg helt med ro. Fordi hvis jeg blir anmeldt for å stjele noe jeg ikke har stjålet så vil jeg forvente at butikken/politiet beviser at jeg har stjålet gjenstanden, f.eks. via overvåkningsopptak. Du hadde også muligheten til å stå på ditt og kreve bevis. Men det hadde blitt vanskeligere når du vandrer rundt i butikken og spiser av posen, for du har med stsor sannsynlighet vandret rett forbi hylla med tilsvarende pose i også. Så jeg mener fortsatt at dette er din tabbe, og at det blir veldig feil av deg å henge ut Gottebiten pga noe du selv har rotet deg oppi. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 21. september 2011 #72 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg synes det er tåpelig av deg å forvente at hun i kassen skal kaste ett blikk på deg og se at du er verdens ærligste 'og som ALDRI stjeler, ikke en smaksgodis engang'. Hun må jo behandle alle likt. Tenk om alle skulle tatt med seg en vare til 17kr uten å betale for det. Det er jo sånn hun må tenke. Jeg synes også det er tåpelig av deg å legge butikken for hat, når det er du som har dummet deg ut. Jeg skjønner at du ikke hadde kvittering. I stort sett alle matbutikker, her i landet i alle fall, blir de nesten opgitt når man spør om å få kvittering.. Men du burde sagt i fra da du gikk inn at du hadde med deg medbrakt mat. (Som du egentlig burde spist i bilen før du gikk inn. ) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 21. september 2011 #73 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg er imponert over hvor blåst det går an å være. Spørs om jeg skal handle snop på Rema og så ta den med til Bunnpris for å spise mens jeg fyller en ny pose med snop. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 21. september 2011 #74 Del Skrevet 21. september 2011 Det er helt feil å sammenligne situasjonen til TS med hva vi har med i veska. TS spiste åpenlyst av posen, hadde hun hatt den i veska ville det ikke vært noe problem. Det er jo naturlig at man opplyser om at varer man har i hånda er kjøpt tidligere før man går inn i en butikk. Det er ikke naturlig å tømme veska si og forklare at du kjøpte halspastillene for to uker siden.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 21. september 2011 #75 Del Skrevet 21. september 2011 Jeg kjenner en som alltid stjal sjokomelk i butikken. Han drakk freidig av den gjennom kassen mens han betalte også, flere ganger. Men oftest gikk tomemballasjen tilbake i hylla. Det er sjelden folk stjeler åpenlyst, men ikke så sjelden at ikke butikken reagerer. Bevisbyrden er ikke særlig tung; går du forbi kassen uten å betale for en vare som butikken selger er det bevis godt nok for myndighetene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 21. september 2011 Forfatter #76 Del Skrevet 21. september 2011 Hvorfor kom ikke dette fram i det første innlegget? Her snur du jo historien til å handle om en frekk ekspeditør som himler med øynene og er frekk mot deg. Er det for å få mer sympati? Det første innlegget var et kort referat av hendelsen, og det første jeg følte jeg reagerte på var de 17 kronene av de 700. Derfor kom det i fokus. Etter å ha lest alle svarene her, fremstilles jo kassadamen som den blideste og hyggeligste kassadamen som bare gjør jobben sin og jeg må jo være skutt i huet for å ikke skjønne det. Derfor ville jeg rette opp i det inntrykket, for realiteten var en helt annen. Jeg lyver aldri, og har ingen behov for å høste sympati i en tråd som er blottet for det. Selvfølgelig, ingen av dere var der, så dere går utifra et relativt nøytralt bilde der dere egne erfaringer kommer i fokus. Utifra det dømmer dere mitt synspunkt og hele konteksten av min erfaring i dette tilfellet. Personlig nekter jeg å tro at to personer som sjeldent krever stort innen kundebehandling, den ene med historikk innen kundebehandling og markedsføring, den andre med flere års studium i kognitiv psykologi og jobb som butikkkontrollør, som opplever situasjonen i sin helhet har feil oppfatning av situasjonen, og folk som leser en brøkdel på et forum har komplett rett. Det er utallige usaklige personangrep her inne som jeg ikke har interesse av å kommentere, men hvem er dere til å dømme meg så hardt for en enkelt opplevelse jeg har beskrevet? Hadde dere snakket sånn til personer face to face? Noen sier på andre tråder de føler de kan være mer ærlige, men er det synonymt med jantelov, usaklighet og null forståelse for empati og kontekst? Nå snakker jeg om tråder her inne generelt, men når man har følt det på kroppen selv så blir det personlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 21. september 2011 #77 Del Skrevet 21. september 2011 Jamen altså.. hun i kassa kan da ikke vite at dere er ærlige personer! At dere er har følgende arbeidserfaring: den ene med historikk innen kundebehandling og markedsføring, den andre med flere års studium i kognitiv psykologi og jobb som butikkkontrollør har vel heller ikke noe med saken å gjøre. En lege kan også være en tyv. Og janteloven? Hvorfor drar du frem den oppi det her? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 21. september 2011 Forfatter #78 Del Skrevet 21. september 2011 Jamen altså.. hun i kassa kan da ikke vite at dere er ærlige personer! At dere er har følgende arbeidserfaring: har vel heller ikke noe med saken å gjøre. En lege kan også være en tyv. Og janteloven? Hvorfor drar du frem den oppi det her? Det har ingenting med saken om vi virket "skyldige" eller ikke. Det hadde med oppfatning av hele situasjonen å gjøre. En lege kan så absolutt stjele. Janteloven går på generelt over i KG at man ikke skal tro man er noe, derav heller ikke at man kan forvente noe av andre. For eksempel at jeg som gravid ikke kunne tro jeg kan forvente noe ekstra. Noe som egentlig blir ganske tomme ord, da jeg aldri nevnte dette til kassadamen, derav heller ikke ventet noe ekstra. Men allikevel. Det går på å pirke frem de minste ting og blåse dem ut av proposisjoner for å hakke ned på folk for det det er verdt (da generelt her inne) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #79 Del Skrevet 21. september 2011 Nå får du gi deg. Ikke gfremstill deg som et offer for janteloven her. Kassedama var kanskje uhøflig i og med at hun himlet med øynene, men det forandrer ikke det faktum at du har driti på draget da du tok med deg mat inn i butikken og regnet med at det ville gå bra. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chr1989 Skrevet 21. september 2011 Forfatter #80 Del Skrevet 21. september 2011 Nå får du gi deg. Ikke gfremstill deg som et offer for janteloven her. Kassedama var kanskje uhøflig i og med at hun himlet med øynene, men det forandrer ikke det faktum at du har driti på draget da du tok med deg mat inn i butikken og regnet med at det ville gå bra. Herregud. Har aldri sagt noe om at jeg er et offer her. Snakker om generelt ufine meldinger på hele KG. Om noen er ufine kan jeg da påpeke det uten å skulle synes synd på meg selv? Jeg kom med et eksempel i min tråd. Ikke les for mye i det AB Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå