Gå til innhold

hund som bjeffer på andre hunder og dyr på tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har skrevet en del innlegg her tidligere med spørsmål om valp jeg skulle bli forvert til. Det gikk ikke helt som planlagt. Fikk tilbud om å bli forvert til ei 4 år gammel engelsk cocker spaniel tispe.

Jeg sa ja til det, og har nå hatt henne en uke. Hun er veldig glad og elsker å bli klødd på. Det jeg opplever som største problemet akkurat nå, er at når hun ser andre hunder så knurrer og bjeffer hun (samtidig som hun logrer med halen).

Jeg har aldri hatt hund før, og vet ikke hvordan jeg skal takle det.

På de forskjellige turene våre har jeg prøvd med et strengt "nei" (uten å vræle av meg lungene), har også prøvd å si "tsk" med skarp tone. Tredje forsøk er å si "tsk" samtidig som jeg tupper henne med skospissen (ikke hardt da!! ro ned på forhånd.. ;) ). Siste forsøk er at når hun ser en annen hund og jeg ser hun blir oppmerksom på den så snur jeg og går andre veien.

Ingen av metodene over funker!! Etter advarsel er det på igjen, så ny advarsel, så på igjen, så ny advarsel.. helt til den andre hunden er ute av syne.

Det er ikke akkurat mye kult å gå tur..

Jeg skal melde meg på grunnkurs for hverdagslydighet. Har forklart problematikken til kursleder, hva jeg ønsker å få bukt med. Kurset starter ikke før senere på høsten (vet ikke hvilken dato).

Håper derfor på noen råd før jeg kommer meg på kurs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tren kontakt med henne, få hun til å se på deg for så å (eventuelt klikk) og gi godbit. Før dette videre til turer når det et godt inntrent, få henne til å se på deg når du ser det kommer en hund osv :)

Skrevet

Hei,

Har skrevet en del innlegg her tidligere med spørsmål om valp jeg skulle bli forvert til. Det gikk ikke helt som planlagt. Fikk tilbud om å bli forvert til ei 4 år gammel engelsk cocker spaniel tispe.

Jeg sa ja til det, og har nå hatt henne en uke. Hun er veldig glad og elsker å bli klødd på. Det jeg opplever som største problemet akkurat nå, er at når hun ser andre hunder så knurrer og bjeffer hun (samtidig som hun logrer med halen).

Jeg har aldri hatt hund før, og vet ikke hvordan jeg skal takle det.

På de forskjellige turene våre har jeg prøvd med et strengt "nei" (uten å vræle av meg lungene), har også prøvd å si "tsk" med skarp tone. Tredje forsøk er å si "tsk" samtidig som jeg tupper henne med skospissen (ikke hardt da!! ro ned på forhånd.. ;) ). Siste forsøk er at når hun ser en annen hund og jeg ser hun blir oppmerksom på den så snur jeg og går andre veien.

Ingen av metodene over funker!! Etter advarsel er det på igjen, så ny advarsel, så på igjen, så ny advarsel.. helt til den andre hunden er ute av syne.

Det er ikke akkurat mye kult å gå tur..

Jeg skal melde meg på grunnkurs for hverdagslydighet. Har forklart problematikken til kursleder, hva jeg ønsker å få bukt med. Kurset starter ikke før senere på høsten (vet ikke hvilken dato).

Håper derfor på noen råd før jeg kommer meg på kurs!

Vil ikke anbefale å være fysisk mot henne, det slå ut begge veier. Vær konsenkvent, når du nærmer deg andre hunder, ikke tvihold på båndet, men ha samtidig så kontroll at hunden ikke kan nærme seg den andre hunden. Vær selvsikker og gå rett frem, samtidig som du hilser på personen med den andre hunden, det kan ofte virke mindre truende. Ikke la hun få blikkkontakt med hunden som går forbi. Lat som det er verdens mest naturligste ting, og forvent at hun ikke skal utagere. Hunder leser mennesker som en åpen bok, og hunder trenger en "leder" som den kan stole på så den slipper å ta sine egne avgjørelser :)

Eller du kan forsøke med godbiter. Tren på blikk-kontakt ved å holde en godbit foran henne. Så fort hun ser deg inn i øynene så ros masse. Opphold deg på et sted det er mange hunder og tren videre. Så fort hun ser på deg istedet for hunden så belønn med godbit.

Det at hun logrer med halen kan komme av at hun er usikker på andre hunder. Holder hun halen opp eller ned? vil ikke anbefale deg å snu og gå tilbake når dere møter en annen hund, det kan forverre situasjonen og hun tror dem er ekstra "farlige".

Har du en venn som har hund som du kan gå sammen med innemellom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...