Gå til innhold

Samlivsbrudd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mann vil skilles. Vi har kjøpt hus, men har ikke betalt mye ned. Tanken er nå at jeg skal beholde huset, og min mann flytter. Siden huset er bankens, og ikke vårt, er det meningen at jeg skal bo i huset og han flytter ut.

Jeg har to barn og jeg tjener ca 350tusen i året. Finns det noen økonomisk støtte å få? Tror dere det finns håp for at jeg skal klare å betale huset nå? Jeg er så redd for å bli nødd til å flytte..og jeg er redd for å ikke klare meg økonomisk. Noen som har vært i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo helt umulig å svare på så lenge du ikke nevner noe om hvor stort lånet er og hvordan fordelingen av ungene skal være... :-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig å svare på så lenge du ikke nevner noe om hvor stort lånet er og hvordan fordelingen av ungene skal være... :-/

Lånet er ca to millioner, og barna blir boende hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok på smertegrensa der, men det beste er nok å be om å få et møte med banken. Om betalingshistorikken er god fra før så tenker jeg de strekker seg langt for at en skal få beholde huset når det er barn inne i bildet. Du får kanskje et år eller to med avdragsfrihet også. Finn ut hva du får av stønader før du går i banken slik at de får vite alle inntektene du vil få i tillegg til lønnen. Dobbel barnetrygd, barnebidrag. Man kan søke bostøtte, men hva som er kriteriene vet jeg ikke noe om. Sett opp et budsjett. :)

Vær forberedt på at banken kanskje krever tilleggssikkerhet siden huset nesten er 100% belånt. Lykke til :) Jeg vet om flere som har greid "tilsvarende", men det kan nok bli hardt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lån på 2 mill med en inntekt på 350 000 har du ca. 6xinntekt i lån og det er for mye.

Du får sjekke lånekalkulatorer hvor mye det betyr for deg med det lånet og renten du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt den sjansen, om det finnes rimeligere muligheter i nærheten. Man skal ikke bo seg ihjel heller.

Jeg har inntekt på ca 400 000 og fikk maxlån på kr 1,5 mill, med 3 unger 50%

Det finnes noe som heter Bostøtte, men jeg tror du tjener for mye til å få noe. Sjekk husbanken.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke ... Begge to har tatt lån fra banken eller er det bare deg? Hvis det er begge to, da må han også betale sin del eller? Ellers ser det ganske vanskelig ut å betjene lån på 2 mil med din inntekt og to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke ... Begge to har tatt lån fra banken eller er det bare deg? Hvis det er begge to, da må han også betale sin del eller? Ellers ser det ganske vanskelig ut å betjene lån på 2 mil med din inntekt og to barn.

Han må ikke betale sin del så lenge han skal flytte ut.. Det de snakker om her er at hun tar over huset og boliglånet.

Det blir nok trangt, TS, spørs om banken godtar dette. Du sier ikke noe om hvor gamle barna er, men du har vel rett på skatteklasse 2, dobbel barnetrygd og evt. stønad til barnetilsyn (hvis barna går i barnehagen)? Er ikke helt sikker på hva inntektsgrensa er for stønad til barnetilsyn. Evt. også bittelitt overgangsstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...