AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Jeg og samboeren skal kjøpe oss speilreflekskamera. Har kikka litt på netonnet, og det står nå mellom: http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks-pakke/canon-eos550deoskit1/143675.4957/ og http://www.netonnet.no/art/foto/speilreflekskamera/speilrefleks/speilrefleks-med-objektiv/nikon-d510018-55vr/152699.3296/ Altså Canon Eos 550D og Nikon D5100.. Noen tips til hvilket av de som er best. Vi er nybegynnere, men kommer nok til å ta en del bilder etterhvert!
sweetharth <3 Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Jeg har Canon. og er kjempefornøyd med den. har 550D og den er hærliig :D 1
Gjest döderlein Skrevet 16. september 2011 #3 Skrevet 16. september 2011 Jeg stemmer for Canon EOS 550D!
Pippi92 Skrevet 17. september 2011 #4 Skrevet 17. september 2011 Jeg har selv et Nikon kamera og synes som nybegynner at det var mye lettere enn Canon. Det er selvfølgelig veldig smak og behag, og hva man er vant med, men jeg ville anbefalt Nikon.
Gjest Applestore Skrevet 17. september 2011 #5 Skrevet 17. september 2011 Jeg har ikke så mye kjennskap til Nikon, men syns Canon sitt kamera, 550D er veldig lett å bruke og fint for nybegynnere! 1
Optimist6 Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Jeg har alltid hatt canon og er storfornøyd. Stemmer på canon.
Gjest Solmåne Skrevet 20. september 2011 #7 Skrevet 20. september 2011 (endret) Jeg liker personlig Nikon best. Det er lettere å bruke syns jeg, og så er det jo et veldig bra merke. Jeg syns bildene jeg tar med Nikon får mer liv enn de jeg tidligere har tatt med Canon.. men det kan da bare være psykisk. Dessuten syns jeg Canon er merkeligere å bruke Men det er nok garantert smak og behag du! Ser de fleste nybegynnere kjøper canon Endret 20. september 2011 av Solmåne
Grønt blad Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Jeg har Canon og er strålende fornøyd med det. Andre jeg kjenner har Nikon er er strålende fornøyd med det. Fordelen med Nikonkameraet du linker til er at du kan "styre" skjermen mer, mens hos Canon sitter den helt fast i kamerahuset. Jeg mener også å ha lest at Nikon har bedre autofokus enn Canon under filming, men er ikke sikker på om det gjelder også disse modellene. Jeg filmer aldri med mitt kamera, men kanskje skal dere det? Jeg ville likevel valgt Canon, rett og slett fordi jeg er veldig fornøyd med mitt Canon-kamera. Jeg anbefaler å kjøpe et bedre objektiv, f.eks. med brennvidde fra 18 eller 24 og opp til noe over 100 mm. Da får dere bedre zoom-muligheter. Det er ikke alle objektiver som passer til alle kameraer, så når dere velger merke har dere på en måte valgt merke for livet, i alle fall dersom dere investerer i litt ekstrautstyr etter hvert. Husk å kjøpe solblender/uv-filter til å ha utenpå objektivet. Det koster et par hundre, men er vel verdt det. Dersom et eller annet skulle skje og dere får en ripe i objektivet blir det dyrt, men har dere uv-filter ytterst, så kommer ripen der og dere slipper å kjøpe et nytt objektiv (som fort koster noen tusen).
Grønt blad Skrevet 20. september 2011 #9 Skrevet 20. september 2011 Tv2 hjelper deg testet speilreflekskameraer i mai. I den testen kom Nikon 5100D best ut. Jeg anbefaler deg også å lese litt om fotografering slik at man kan utnytte mulighetene som ligger i et speilreflekskamera. Bruker man bare automat-innstillingen kunne man, etter min mening, like gjerne kjøpt et kompaktkamera. Det finnes mange fotobøker som man kan kjøpe eller låne, og min favoritt er denne (selges ikke lenger, men kan lånes). Begge kameraene er gode, og jeg vil tro dere blir fornøyde uansett hvilket dere velger.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #10 Skrevet 20. september 2011 Tv2 hjelper deg testet speilreflekskameraer i mai. I den testen kom Nikon 5100D best ut. Jeg anbefaler deg også å lese litt om fotografering slik at man kan utnytte mulighetene som ligger i et speilreflekskamera. Bruker man bare automat-innstillingen kunne man, etter min mening, like gjerne kjøpt et kompaktkamera. Det finnes mange fotobøker som man kan kjøpe eller låne, og min favoritt er denne (selges ikke lenger, men kan lånes). Begge kameraene er gode, og jeg vil tro dere blir fornøyde uansett hvilket dere velger. TS her... Jeg bestillte Nikon for to dager siden faktisk! Jeg er spent! Jeg har absolutt tenkt å sette meg litt inn i det og ikke bare bruke autoinstillingene. Vi har tenkt på speilrefleks noen år nå. I fjor sommer vurderte vi også speilrefleks kamera, men da tenkte vi at et vanlig bra digitaltkamera burde holde, så vi kjøpte oss heller nytt digitalt, men det er virkelig ikke godt nok..
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 (endret) Jeg har hatt både Canon og Nikon. Har nå Nikon D3100. Grunnen til at jeg elsker dette er fordi det ligger veldig godt i hendene mine og tar gode bilder både på "auto" og når jeg leker med diverse innstillinger. Det er med andre ord et kamera både min far (som har null og niks fotokunnskap) kan bruke, og et jeg kan bruke til mer avanserte innstillinger. Mitt tips: Besøk en butikk. Hold kameraene i hendene, prøv den. De skal kjennes behagelige å løfte, holde, ta bilde med. Kvalitetsmessig og fotomessig tror jeg de nevnte modellene er mer eller mindre like bra. Edit: Ser dere endte opp med Nikon. Gratulerer og lykke til =) Endret 20. september 2011 av Ms. Raggsokk
Grønt blad Skrevet 20. september 2011 #12 Skrevet 20. september 2011 Gratulerer med valg av kamera! Jeg ersikker på at dere blir veldig fornøyde, og det er veldig gøy å leke seg med et speilreflekskamera og ta spennende bilder med det
Kattejenta Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 Ikke kjøp ting på netonnet , det er ikke lurt jeg lover deg
sequin Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Pappan min holdt på å fly i flint da jeg kjøpte meg canon (pappa er fotograf) og det med god grunn fant jeg ut
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #15 Skrevet 20. september 2011 Pappan min holdt på å fly i flint da jeg kjøpte meg canon (pappa er fotograf) og det med god grunn fant jeg ut Mens andre fotografer sverger til Canon. Meningene er delte... 1
sequin Skrevet 20. september 2011 #16 Skrevet 20. september 2011 Mens andre fotografer sverger til Canon. Meningene er delte... Ja selvfølgelig, og mange later som de er fotografer. Det var ikke det jeg skulle frem til, jeg skjønner godt at han ble litt satt ut (ikke fordi han er noe særlig frelst av Nikon, for han bruker forskjellige merker omhverandre), men Nikonet er og blir lettere for meg å bruke, fikk tatt veldig mye bedre bilder med Nikon enn det jeg fikk med canon.
fruBeist Skrevet 20. september 2011 #17 Skrevet 20. september 2011 Jeg kjøpte meg Canon 550D for et par uker siden, og er strålende fornøyd. (slengte på et teleobjektiv i samme slengen jeg da) Har aldri vert borti Nikon, så kan ikke si noe om dette. Om dere har mulighet til å stikke innom en butikk som selger disse kameraene, så gjør det. Det har mye å si hvordan kameraet ligger i hånda, plassering av knapper og lignende. Det er vel verdt å kanskje betale litt ekstra for å kjøpe i butikk, framfor på nett, siden du får annen hjelp, og får ta og føle på kameraet. Jeg betalte 5.500 kr for min 550D hos Expert. Ser det følger med minnekort og kameraveske til ca samme pris i linken din, men husk at frakt kommer i tillegg. Og minnekort/veske kan heller bestilles billig på nett utenom. Nå kan ikke jeg kalles for nybegynner, da jeg har hatt speilreflekskamera nesten halve livet. Lykke til med valg av kamera, og kos dere med fotograferinga. Det er en herlig hobby
fruBeist Skrevet 20. september 2011 #18 Skrevet 20. september 2011 Mens andre fotografer sverger til Canon. Meningene er delte... Jeg har en onkel og et søskenbarn som er fotografer (henholdsvis journalist og studiofotograf) Journalisten foretrekker Nikon, mens studiofotografen foretrekker Canon. De fotografene jeg har jobba for har og brukt Canon.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #19 Skrevet 20. september 2011 Ikke kjøp ting på netonnet , det er ikke lurt jeg lover deg Hvorfor ikke? Jeg har handlet masse på netonnet før jeg. Jeg har også bestilt speilrefleks der nå.. Har du noen grunn til å si det?
Kattejenta Skrevet 20. september 2011 #20 Skrevet 20. september 2011 Hvorfor ikke? Jeg har handlet masse på netonnet før jeg. Jeg har også bestilt speilrefleks der nå.. Har du noen grunn til å si det? Ja jeg har kjøpt noe der for nesten 2 måneder siden og har ikke fått det enda. Og de sa at de hadde det jeg bestilte også hadde de ikke det alikeveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå