AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Men hva er egentlig trekk? Har to dyr som ikke tåler trekk. Har ikke så god plass i leiligheten, så det er bare to alternative steder jeg kan ha buret (som er høyt og innredet med mye fleecepledd o.l. Problemet er at denne leiligheten er en varmeovn, og jeg må kunne lufte godt. På bildet (hurra, er jeg ikke flink til å tegne) så har jeg tegnet opp kjøkkenet og stua (døra til gang/bad/soverom er alltid stengt så jeg tok ikke disse med) For at det ikke skal bli helt grusomt her om sommeren så må jeg ha ett av vinduene på stua (det rommet med to vinduer) og kjøkkenvinduet åpent. Der man ser de røde kryssene er de to stedene jeg kan ha buret. Dersom buret står på kryss nr. 2, så vil det blåse rett mot buret dersom det blåser mye ute. På kryss nr. 1 så vil det jo ikke blåse eller bli spesielt kaldt, men da står vel buret mitt i trekken? Håper noen forstod hva jeg mente og min fantastiske tegning Uploaded with ImageShack.us
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Hvis det er varmt og over 20 grader tåler vel dyret litt gjennomtrekk? Er det marsvin? De tåler å gå ute på sommeren under oppsyn. Når dyret ikke tåler trekk, er det vel kald trekk og ikke på den heteste sommeren? Vi har ikke hatt marsvin,men hamster og undulat. Husker at foreldrene mine luftet med full gjennomtrekk på vinteren men bare i noen få minutter. Dyrene tok ikke skade av det, men husker ikke om vi flyttet burene til et annet rom når vi luftet.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #3 Skrevet 16. september 2011 Hvis det er varmt og over 20 grader tåler vel dyret litt gjennomtrekk? Er det marsvin? De tåler å gå ute på sommeren under oppsyn. Når dyret ikke tåler trekk, er det vel kald trekk og ikke på den heteste sommeren? Vi har ikke hatt marsvin,men hamster og undulat. Husker at foreldrene mine luftet med full gjennomtrekk på vinteren men bare i noen få minutter. Dyrene tok ikke skade av det, men husker ikke om vi flyttet burene til et annet rom når vi luftet. Nei, dette er ildere. De går jo løse nesten hele dagen slik at de trenger jo ikke stå på samme stedet hele dagen, men de velger ofte å gå å legge seg i buret. Ildere kan jo bo ute hele året om man velger det, men man må da fortsatt være forsiktig med trekk. Jeg er litt sånn luftegal jeg da og må lufte flere ganger om dagen, selv når det er kaldt, men da lufter jeg bare i et par minutter om gangen. Veldig vanskelig å flytte buret under luftingen også, da det er to meter høyt og ganske tungt. I tillegg så har jeg ikke plass til det på soverommet som da blir det eneste rommet eventuelt.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 Kanskje jeg har misforstått veldig, men jeg tenker ikke på vind/luft fra en åpen dør som trekk egentlig. Trekk er mer den konstante kalde "vinden" som kommer gjennom sprekker i gamle dører og vinduer, snikende og uten stopp. Så selv om jeg har og har hatt dyr som ikke tåler trekk i mange år så er jeg ikke redd for å lufte i stua der de står. De har jo også godt av frisk luft. Men jeg passer på at de ikke står rett ved siden av et vindu eller verandadøra der det kan være konstant trekk når dører og vinduer er lukket.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Ok. For noen sier at det er trekk når vinduene er åpne slik at vinden blåser gjennom huset på en måte (fra det ene vinduet til det andre). Jeg flyttet buret til X nr. 1, for da er ikke dyrene i nærheten av noen vinduer og får heller ikke direkte vind på seg når jeg åpner dem. Har slike gamle vinduer som åpnes fra siden, slik at det er ingen mellomting, det er enten stengt eller på vidt gap. Og da slipper dem, som du sier, den konstante trekken fra vinduene. For buret stod i hjørnet mellom to stuevinduer først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå