Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig med bacheloren til våren, og har tenkt å begynne å jobbe fra neste høst. Dette er en humanistisk/samfunnsvitenskapelig bachelor (litt i grenseland). Er ikke motivert for master enda, så tenkte jeg skulle jobbe et par år nå, men ønsker selvfølgelig en jobb som er i det minste litt relevant (altså ikke standard butikkjobber og typiske "serviceyrker"). Har tenkt å flytte i nærheten av en av de mindre byene, altså ikke Oslo (som blir ca 2 timer unna).

Når skal jeg begynne å søke på stillinger? Har allerede sett meg ut noen bedrifter jeg kunne tenke meg å sende søknad til, men vet ikke om det blir for tidlig å sende ut søknader nå i løpet av høsten? Eller er det lurere å vente til eks. januar? Har lyst til å være ute i god tid, da slike prosesser kan ta tid, men er jo ikke vits i å begynne altfor tidlig heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil ikke vente på utlyste stillinger, men sende åpne søknader?

Skrevet (endret)

Hvis det er noen form for jobbmesser/karrieredager e.l. på studiestedet ditt, så møt opp og knytt kontakter med de som er aktuelle ved første mulige anledning.

Du kan også nå forsøke å skaffe deg kontakter innen bedrifter som du ønsker å jobbe i. Kartlegg organisering og kontaktpersoner (nettsøk bør gi en del info), og ta kontakt for å høre om det foreligger planer som innebærer at de har behov for folk med din kompetanse om trekvart års tid.

Traineeprogrammer kan du også begynne å lete etter nå (dersom traineeprogrammer tar inn kandidater med bachelor?).

Åpne søknader og søknader på utlyste stillinger er det faktisk mindre vits i å begynne å pøse ut ennå. Innen du er klar for å begynne å jobbe er den åpne søknaden din glemt (populære arbeidsplasser får en del slike), og en stilling som er utlyst nå er nok ønsket besatt raskere enn du kan begynne. Fra desember/januar kan du imidlertid tenke på å søke utlyste stillinger. Du kan med fordel begynne å følge med på arbeidsmarkedet i området du har tenkt å flytte. Se hva som blir utlyst, og hvor mange stillinger, så får du en pekepinn om hvordan arbeidsmarkedet i området er.

Endret av Spinell
Skrevet

Hvis det er noen form for jobbmesser/karrieredager e.l. på studiestedet ditt, så møt opp og knytt kontakter med de som er aktuelle ved første mulige anledning.

Helt enig! Vi hadde sånne karrieredager på høyskolen min. Absolutt et pluss å være med. Der har de ofte speed-dates med forskjellige firmaer. Da knytter man kontakter og får vist seg frem.

Jo tidligere man begynner å søke, jo bedre!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...