Knøttet Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i en kommunal barnehage siden midten av august. Denne uken måtte jeg være hjemme med sykt barn, men styrer vet ikke om jeg har rett på egenmelding for sykt barn. Hun sa jeg ikke har rett på egenmelding hvis jeg blir syk, men det er kanskje annerledes for sykt barn. Er det noen som vet?
Annikken Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Vil tro de to går hånd i hånd. Det er uansett vanlig at man ikke kan ta ut egenmelding før man har jobbet et par måneder på en ny plass, så det er ikke urealistisk at det også gjelder for syke barn. I så fall må du vel ha sykemelding for barnet.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 16. september 2011 #3 Skrevet 16. september 2011 Jeg jobber i kommunen, og fikk beskjed om at reglementet for sykt barn var anderledes enn vanlig egenmeldinger. Man skulle ha rett på sykt-barn dagene raskere. Men jeg finner ikke regelverk rundt det, så kan ikke si dette sikkert.
FruLuna Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 (endret) Du skal ha rett på omsorgspenger etter 4 uker i arbeid, se her Det er tilsvarende som for sykmelding, egenmelding tror jeg kun kan brukes ved egen sykdom, ikke barns sykdom? Altså at du ikke bruker av egenmeldingene ved barns sykdom...eller tar jeg feil? Edit: Det står forresten at barns (eller barnepassers) sykdom må bekreftes med sykmelding eller egenmelding, så da bruker du vel av de likevel. Men om det er samme kravet til retten til å kunne bruke egenmelding, er litt vanskelig å tolke ut fra loven. Kanskje du bør skaffe en sykmelding for sikkerhets skyld? Endret 16. september 2011 av FruLuna
Mamma1 Skrevet 17. september 2011 #5 Skrevet 17. september 2011 Man får ikke sykmelding pga syke barn. Du må bruke egenmeldingsdagene.
Knøttet Skrevet 17. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 17. september 2011 Man får ikke sykmelding pga syke barn. Du må bruke egenmeldingsdagene. Det var det jeg mente, men er det andre regler for egenmelding pga sykt barn?
FruLuna Skrevet 18. september 2011 #7 Skrevet 18. september 2011 Sorry, mente legeerklæring, ikke sykmelding i det jeg skrev. Det virker ikke som det er noen andre regler for egenmelding ved syke barn, hvis man leser lovverket. Litt rart, siden tidspunktet når man kan få omsorgspenger er tidligere en når man har rett til egenmelding.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 18. september 2011 #8 Skrevet 18. september 2011 Nei, du må ikke bruke egenmeldingsdagene. Man har rett på 10 dager hjemme med sykt barn, som ikke går utover dine egne egenmeldingsdager. Det er en rettighet alle arbeidstakere har, både mor og far.
Bernardette Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i en kommunal barnehage siden midten av august. Denne uken måtte jeg være hjemme med sykt barn, men styrer vet ikke om jeg har rett på egenmelding for sykt barn. Hun sa jeg ikke har rett på egenmelding hvis jeg blir syk, men det er kanskje annerledes for sykt barn. Er det noen som vet? Hvis du fremdeles ikke har rett på betalt egenmelding ved egen sykdom kan du være ganske sikker på at det samme gjelder om du er hjemme med sykt barn. Eneste måten å finne det ut på er å sjekke kontrakten din, der bør det stå hvor mange uker som må gå før du har rett på dette. Jeg har også jobbet som vikar og da fikk jeg først betalt etter 2 måneder, så om jeg var hjemme en dag før det fikk jeg rett og slett ikke betalt for den dagen. Du har jo kontrakt selv om du er ringevikar / jobber innimellom?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå