AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #1 Skrevet 16. september 2011 når barn nr to kommer, så er eldstemann 2 år og 5 mnd. Tenkte ikke jeg skulle kjøpe søskenvogn, men burde jeg gjøre det allikevel? Hvor lenge er det greit å ha de i vogn? Regner med han ikke er interessert i å sitte i vogn etter 3 år, og da er det kanskje bare bortkastet?
Arkana Skrevet 16. september 2011 #2 Skrevet 16. september 2011 Det er 2 år 3 mnd mellom våre og vi så ikke helt behovet for søskenvogn. Vi kjøpte søskenbrett som gikk greit, men eldstemann maste mye om å bli båret og hvis vi var ute lenge om gangen gav ikke søskenbrett særlig hvile for ham hvis han var sliten så vi endte opp med å kjøpe en enkel og relativt billig søskenvogn. Det viste seg å være et fantastisk kjøp og den har blitt mye brukt. Det har vært mye mer avslappende å dra ut i mange timer når storebror bare kan ta seg en hvil i vognen når han vil. Han går mest selv, men det er veldig greit å ha som alternativ. Søskenvognen ble dessuten med på ferie i år og var rett og slett uvurderlig. Vi var ute av huset fra morgen til kveld og med søskenvogn kunne eldstemann ta seg en lur midt på dagen uten at vi trengte å dra tilbake til feriehuset. Og om sommeren har barneparken stengt åtte uker slik at jeg er alene med begge barna fire av disse og søskenvognen gjorde utflukter mye mer behagelig for både meg og storebror. Kanskje blir den bare brukt noen måneder til men jeg synes likevel det var vel verdt det. Du trenger jo ikke kjøpe søskenvogn med en gang, men heller se an behovet litt. Prøv hvordan det går uten først så er det jo ikke noe problem å kjøpe en vogn skulle det være behov for det.
Klematis Skrevet 16. september 2011 #3 Skrevet 16. september 2011 Lurer på akkurat det samme, blir 2 år og 4 mnd mellom våre to. Arkana: Hvilken søskenvogn var det dere kjøpte?
Gjest anonym Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 Vi tenkte vi skulle klare oss uten. Har 21 måneder mellom barna. Vi kjøpte søskenbrett, men det gir ikke reell hvile for en toåring. Vi endte opp med en søskenvogn, og brukte den i litt under ett år. Helt uvurderlig!
Mooria Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Jeg hadde søskenvogn når barna var små, og hadde aldri klart meg uten. Men nå er det bare 12 måneder mellom dem så jeg hadde jo ikke noe valg.. De er jo ikke så dyre heller, jeg betalte 2000 for min og var kjempefornøyd. (Carena) Hvis du pleier å gå lengre turer så ville jeg kjøpt en. En toåring blir fort sliten av å gå
Gjest frøken am Skrevet 16. september 2011 #6 Skrevet 16. september 2011 Hvis den eldste er veldig glad i å sitte i vogn og dere gjerne går langt, ville jeg kjøpt søskenvogn Her blir det tre års mellomrom og eldstemann ELSKER å gå, så vi har ikke noe behov for det.
Arkana Skrevet 16. september 2011 #7 Skrevet 16. september 2011 Arkana: Hvilken søskenvogn var det dere kjøpte? Vi kjøpte 4Me Sun Tvilling. Kostet 2000 kr fra BabyShop. Det viktigste var at den har full liggestilling slik at den kunne brukes mens lillebror var veldig liten. Du kan få kjøpt softbag til slik at den minste ligger litt lunere, evt hvis du har en softbag fra en annen vogn vil den sikkert også passe. Den er ikke så lang i ryggen så storebrors hode stikker jo opp når han sitter i vognen, men han får fint plass til å ta en blund oppi der enten ved å krølle seg litt sammen eller ligge med bena spredt utover fotbrettet (som heldigvis går ganske langt ut). Ellers er vogna en drøm å trille, veldig lett å legge sammen og grei å ha med seg i bil.
Klematis Skrevet 16. september 2011 #8 Skrevet 16. september 2011 Vi kjøpte 4Me Sun Tvilling. Kostet 2000 kr fra BabyShop. Det viktigste var at den har full liggestilling slik at den kunne brukes mens lillebror var veldig liten. Du kan få kjøpt softbag til slik at den minste ligger litt lunere, evt hvis du har en softbag fra en annen vogn vil den sikkert også passe. Den er ikke så lang i ryggen så storebrors hode stikker jo opp når han sitter i vognen, men han får fint plass til å ta en blund oppi der enten ved å krølle seg litt sammen eller ligge med bena spredt utover fotbrettet (som heldigvis går ganske langt ut). Ellers er vogna en drøm å trille, veldig lett å legge sammen og grei å ha med seg i bil. Tusen takk for tips! Skal sjekke den ut Og den fra Carena som Mooria foreslår. Jeg regner i grunnen med at den blir mest brukt til småturer og på ferier. Vesla fortsetter i barnehage mens jeg er i permisjon, så de lengste trilleturene blir nok på dagtid uten henne.
Gjest Nuppa_ Skrevet 17. september 2011 #9 Skrevet 17. september 2011 Har to år mellom mine og har ikke hatt behov i det hele tatt, størte synes det er kjempe gøy å stå på søskenbrettet Og det kan brukes opp til 5 år hvis jeg ikke tar helt feil.
Gjest imli Skrevet 17. september 2011 #10 Skrevet 17. september 2011 Viss du er heime med begge kan det vera kjekt, viss ikkje trur eg det er bortkasta. Eg har hatt syskenvogn til mine, men det er 17 mnd mellom og eg var heime med begge (og åleine med dei rett etter).
Miss I.W. Skrevet 17. september 2011 #11 Skrevet 17. september 2011 Vi ser også etter søskenvogn da det blir 2 år og 2 mnd mellom barna, så tips til kjekke vogner mottas med stor takk. Jeg tror kanskje snuppa blir litt for lita til å kun ha søskenbrett i alle fall det første halvåret...
Gjest imli Skrevet 17. september 2011 #12 Skrevet 17. september 2011 Min erfaring er at ståbrett fungerar fint frå 2,5 år
SummerJoy Skrevet 17. september 2011 #13 Skrevet 17. september 2011 (endret) Viss du er heime med begge kan det vera kjekt, viss ikkje trur eg det er bortkasta. Eg har hatt syskenvogn til mine, men det er 17 mnd mellom og eg var heime med begge (og åleine med dei rett etter). Hvorfor er det bortkastet om man ikke er hjemme med begge to? Er da masse igjen av dagen selvom eldste går noen timer i barnehage hver dag? For ikke å snakke om helger.. Er 25 mnd mellom mine, og har brukt søskenvogn masse, og er veldig glad jeg kjøpte. Endret 17. september 2011 av SummerJoy
Miss I.W. Skrevet 18. september 2011 #14 Skrevet 18. september 2011 Enig, SummerJoy! Hvilken vogn har du?
SummerJoy Skrevet 18. september 2011 #15 Skrevet 18. september 2011 Enig, SummerJoy! Hvilken vogn har du? Carena Double Swing. Kostet 4000. Fornøyd med den, eneste er at jeg syns den fremdeles er litt lav i ryggen i full oppreist-stilling, så store må lene seg litt fremover for å se. Evt ha en pute i ryggen.
Aftensol Skrevet 18. september 2011 #16 Skrevet 18. september 2011 (endret) Sånn som det er nå med 2åringen (2år og 2.mnd) vår så hadde ikke jeg kjøpt søskenvogn hvis vi skulle ha en til nå.. Hun liker ikke å sitte i vogn mer enn noen få minutter, hun vil heller ut og gå og løpe.. Så vi hadde satset på et ståbrett. Men det kommer jo litt an på ungen også da, kjenner de som bruker vogn til 3åringen sin uansett hva de skal. Endret 18. september 2011 av Aftensol
Gjest imli Skrevet 18. september 2011 #17 Skrevet 18. september 2011 Eg veit ikkje, eg kan ikkje sjå for meg at eg ville treng syskenvogn viss eldstemann hadde vore i bhg. Han var flink til å stå på ståbrett også.
flickan Skrevet 18. september 2011 #18 Skrevet 18. september 2011 Jeg vil tro at det kommer an på hvordan man bor og hva hvordan hverdagen er i forhold til transport osv. Vi bor svært nærme matbutikken og har 7-8 lekeplasser i umiddelbar nærhet så vi må ikke gå langt for å gjøre hverdagslige ting. Barnehagen er så langt unna at vi må kjøre. Vi har 25 mnd mellom våre, og jeg har foreløpig ikke kjøpt søskenvogn, tenkte å se an behovet litt. Lillebror er bare 3 uker, så har ikke så lang erfaring enda da. Storebror er ikke så glad i å sitte i vogn lenger og vil som regel gå selv. Vi har en sportsvogn som jeg har fått låne en softbag til. Bruker vognen mest til lillebror, men trenger storebror en hvil (eller jeg trenger å ha litt mer kontroll på storebror ) så legger jeg softbagen i handlekurven under, tar lillebror i bæretøy, og setter storebror i sportsdelen. På den måten kan vi enkelt veksle mellom vognbruken på lengre turer og byturer f eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå