Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som i sin tid har gått fra å ikke ha bilde på CV til da å begynne å bruke et bilde? Merket du da noen endring på responsen? Kom du da lettere inn på intervju?

Er litt redd for at det kan virke negativt. At de som leser min CV, tenker at jeg elsker å få oppmerksomhet og vise frem meg selv, siden jeg har et bilde på CV`n.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser iallefall at flere ber om cv m/bilde i annonsene..

Skrevet

Det er så vanlig med bilde på CV-en nå, at det er neppe noen som reagerer negativt på det.

Skrevet

Har pratet med flere innen rekruttering om dette. Noen sier det er positivt, andre negativt. Det kommer an på stillingen.

Jeg har søkt noen jobber nå, og kun en av dem har spurt om jeg kan sende et "passbilde".

Hvis man er registrert på portaler for å søke jobb, og det der er "last opp bilde" så hadde jeg lastet opp bilde.

Skrevet

Jeg synes det er trist at det blir vanligere og vanligere med bilde på CV. Det gjør jobbmarkedet enda vanskeligere for enkelte.

Skrevet

Det kommer nok an på typen stilling. I servicebransjen er det ganske vanlig med bilder, mens på kontor f.eks. er det mindre vanlig. Jeg er ikke spesielt gammel, men synes det er litt rart når folk søker på kontorjobber med bilde. Jeg skulle tro at på de som er eldre enn meg synes det samme.

Skrevet

Det kommer nok an på typen stilling. I servicebransjen er det ganske vanlig med bilder, mens på kontor f.eks. er det mindre vanlig. Jeg er ikke spesielt gammel, men synes det er litt rart når folk søker på kontorjobber med bilde. Jeg skulle tro at på de som er eldre enn meg synes det samme.

Jeg jobber i en liten produksjonsbedrift, og selv CV-ene til produksjonsmedarbeidere har ofte bilde nå om dagen. Jeg vil si det verken teller positivt eller negativt på slike stillinger, men bildet må selvsagt være diskret og nøytralt. Bilde i helfigur med bar overkropp og full fest i bakgrunnen ville ikke vært noen schlager ;)

Skrevet

Da jeg søkte om jobb i t-banen for et halvår siden, så måtte jeg legge med bilde. Det var spesifisert i stillingsannonsen. Skjønner ikke hva de skal med bilde der..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har valgt å bruke bilde på CV'en de to siste gangene jeg har søkt jobb. Har valgt et helt nøytralt bilde. Har blitt kalt inn på intervju begge gangene, og fikk jobben begge gangene, så jeg tror ikke det er negativt.

Edit: Det har ikke vært jobber hvor utseendet egentlig er av betydning, men jeg innbiller meg at et bilde kan hjelpe med å danne et litt sterkere inntrykk og gjør at min søknad blir husket, siden man har et ansikt knyttet til den.

Endret av Badabing
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det er greit å legge med bilde, noe nøytralt slik som Wonders linker til. Hvis det er elektronisk søknad så legger jeg det ved, ellers kan det plasseres på CVen dersom du sender en pdf eller papirsøknad.

Selv om utseendet ikke har noe å si for hvor kvalifisert man er for jobben, så hjelper det å ha et bilde å knytte alle opplysningene man har på CVen til. Ofte så får jo bedriftene flere titalls søknader, av og til flere hundre, så da er det fint med littt visuelle knagger å henge de forskjellige søkerne på.

Skrevet

Jeg syns det er greit å legge med bilde, noe nøytralt slik som Wonders linker til. Hvis det er elektronisk søknad så legger jeg det ved, ellers kan det plasseres på CVen dersom du sender en pdf eller papirsøknad.

Selv om utseendet ikke har noe å si for hvor kvalifisert man er for jobben, så hjelper det å ha et bilde å knytte alle opplysningene man har på CVen til. Ofte så får jo bedriftene flere titalls søknader, av og til flere hundre, så da er det fint med littt visuelle knagger å henge de forskjellige søkerne på.

Jeg ser poenget med det visuelle, men faren er at den som ansetter forskjellsbehandler på bakgrunn av utseende, at den som er pen blir prioritert foran den som ikke er pen. Man har sett flere eksempler på at det har skjedd i servicebransjen, og vil arbeidsgiver klare å holde seg nøytral også i andre bransjer?

Skrevet

Jeg ser poenget med det visuelle, men faren er at den som ansetter forskjellsbehandler på bakgrunn av utseende, at den som er pen blir prioritert foran den som ikke er pen. Man har sett flere eksempler på at det har skjedd i servicebransjen, og vil arbeidsgiver klare å holde seg nøytral også i andre bransjer?

Det gjør de ikke. Jeg og en venninne har testet i forbindelse med en prosjektoppgave. Vi sendte to helt identiske søknader med identiske CV'er til åtte ulike arbeidsgivere, som respons på utlyste stillinger. Ved den ene la vi til et bilde av en klassisk pen dame og ved den andre et bilde av en dame som på ingen måte har vært særlig heldig med utseendet. Alt dette var stillinger hvor utseendet ikke betyr noe som helst, av typen postsortering, kundeveileder via telefon, lagerarbeider og pleieassistent.

Resultat? Åtte stykk pen dame ble innkalt på intervju, mens den mindre pene dama fortsatt hadde vært arbeidsledig. Tilfeldig? Neppe... De har jo ikke engang lest søknaden og CV'en hennes; da hadde de oppdaget bløffen og avvist også den pene.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Det gjør de ikke. Jeg og en venninne har testet i forbindelse med en prosjektoppgave. Vi sendte to helt identiske søknader med identiske CV'er til åtte ulike arbeidsgivere, som respons på utlyste stillinger. Ved den ene la vi til et bilde av en klassisk pen dame og ved den andre et bilde av en dame som på ingen måte har vært særlig heldig med utseendet. Alt dette var stillinger hvor utseendet ikke betyr noe som helst, av typen postsortering, kundeveileder via telefon, lagerarbeider og pleieassistent.

Resultat? Åtte stykk pen dame ble innkalt på intervju, mens den mindre pene dama fortsatt hadde vært arbeidsledig. Tilfeldig? Neppe... De har jo ikke engang lest søknaden og CV'en hennes; da hadde de oppdaget bløffen og avvist også den pene.

Uff, dette syns jeg var trist å lese. Jeg trodde liksom at folk greide å holde seg profesjonelle og ikke dømme etter utseendet, men har nok vært litt naiv kanskje.

Skrevet

Det kommer ikke som noen overraskelse på meg at den mindre pene ble forskjellsbehandlet. Pene mennesker blir fordelsbehandlet, og slik har det alltid vært, bevisst eller ubevisst.

Skrevet

Fordelen med bilde er at man faktisk kan koble person opp mot cv. Leverer du cven personlig og har ett bilde vil nok arbeidsgiveren huske deg i mengden. I motsetning til det en del unge arbeidsøkere ser ut til å tro, teller førsteinntrykket svært mye, så husker vedkommende deg når han leser søknaden og cven ligger du fort ett hakk forran de andre søkerne :)

Skrevet

Ang pen/stygg, bilde/ikke bilde, så viser forskning.no til en israelsk undersøkelse med et "noe" større utvalg enn åtte. Konklusjonen i denne undersøkelsen ble at pene menn burde ha bilde på CV-en, da de lettere ble innkalt til intervju. Pene damer ble derimot ikke så lett innkalt, og muligens diskriminert av sjalu medsøstre (det var i alle fall en hypotese).

Skrevet

Fordelen med bilde er at man faktisk kan koble person opp mot cv. Leverer du cven personlig og har ett bilde vil nok arbeidsgiveren huske deg i mengden. I motsetning til det en del unge arbeidsøkere ser ut til å tro, teller førsteinntrykket svært mye, så husker vedkommende deg når han leser søknaden og cven ligger du fort ett hakk forran de andre søkerne :)

Men dersom man ikke leverer personlig trekker bildet ned når man er mindre pen...

Skrevet

Nå kan jeg kun svare for servicebransjen, hvor jeg har jobbet de siste årene, men der havner du lang nede på listen uansett om du ikke leverer personlig, uavhengi om du har bilde eller ikke.... (Med mindre du skriver en kick ass søknad og har en god cv, men erfaringen viser til at mange faktisk ikke klarer det...)

Skrevet (endret)

70% av CVer for leder- og mellomlederstillinger har IKKE bilde, så man må ikke. Dersom det skal telle til din fordel å ha med bilde, bør du se gjennomsnittlig bra ut, være fotogen, og bruke et bilde som kan kobles til jobben du søker. Dvs. dress i formelle firmaer, ikke dress i uformelle firmaer etc. Husk også at de skal kunne kjenne deg igjen fra bildet hvis du kommer på intervju.

Rekrutteringsselskaper setter pris på bilder, og bruker dette sammen med informasjon i CVen som en første-sorteringsgrunnlag. Og siden du ikke vet hvem som skal lese søknaden og CVen din vet du heller ikke hva de forbinder med utseendet du har på bildet. Så for mange søkere kan det være best å IKKE ha det med.

Når du søker en jobb uten å ringe først eller møte opp personlig, danner søknad, CV og evt. bilde førsteinntrykket for den som skal ansette. Og førsteinntrykk ER viktig, uansett hva man måtte mene om det.

Personlig bruker jeg bilde og har alltid gjort det. Jeg bruker et bilde som jeg føler representerer meg slik jeg ser ut, og slik jeg ER. Det sier noe om meg som er vanskelig å få frem i teksten i en "tørr" og faktabasert CV, men som gjenspeiles i søknaden. Jeg har bare fått positive tilbakemeldinger på det.

Nå skal det sies at jeg har en bevisst grunnholdning til min bildebruk. Dersom firmaet ikke ønsker å ansette en som ser ut som meg - utseendemessig og stilmessig - ønsker jeg heller ikke å jobbe der. Dermed blir det en toveis siling.

Endret av Sissan9
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...