AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Jeg har en helt fantastisk hund med utmerket gemytt som er tro og lojal mot dem ho kjenner. Ho er en kjempe glad hund og har aldri vært utsatt for noe "skummelt" eller "farlig". Allikevel har hun etterhvert bygget opp en slags frykt for fremmede. Og særlig menn! Det er helt merkelig. Når en fremmed prøver å komme bort til henne snur hun seg bare unna, går litt vekk eller knurrer. Hun biter aldri, hun bare knurrer litt lett før hun går bort... Etterhvert blir hun trygg på disse folkene og da er hun helt normalt, kjærlig og den snilleste hunden man kan tenke seg til. Men det tar så lang tid!! Hvordan kan vi forhindre at dette skjer? Hvordan kan vi lære henne å stole på fremmede mennesker, spesielt menn?...
loppekasse Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Noen er bare mer reservert enn hva andre er. Ville bare latt henne bruke den tiden hun trenger, folk får prøve å ikke bry seg med henne til hun er komfortabel.
Troilltøva Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Sånn er min hund også mot fremmedfolk, men tvert han får luktet på de og han får ta det første "steget" så er alt som normalt etterpå. Da blir han verdens gladeste hund og skal leke og kose Han er også usikker på unger siden de kan være for frempå og jeg har flere ganger måtte stoppe ungene fysisk med hånden når de har kommet for nære og hunden min har lagt seg flatere og ørene nede, og til og med knurret litt. Så må jeg forklare hvordan de skal gjøre det, og når han da får luktet på de og blir litt tryggere så er han som vanlig igjen. Men igjen så har jeg oppdaget flere ganger når han har stått ute i bånd at naboungene har stått med pinner og terget han opp. Og selvfølgelig løpt når jeg har dukket opp i døren Så han har blitt mye usikker pga det Hunden til foreldrene mine er også spesielt usikker på menn og moren min tror det kommer av at menn generelt er mørkere i stemmen, dominant i kroppspråk og kan være litt mer frempå. Jeg foreslår at du ser litt på hvordan kroppspråke til hunden din og en eventuelt fremmed er når du kommer i en sånn situasjon, bare observere litt når det er hun blir usikker o.l. Noen er jo bare sånn av natur også da, skal det jo sies. lykke til
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 Jeg hører hva dere sier, og takk for svarene. Ho er den perfekte hunden ellers, så jeg vet ikke hvor mye som er vits å arbeide med dette? Som du sier over meg her, det kan jo bare være hennes personlighet. Hun har ikke alltid vært sånn. Når hun var valp sprang hun bort til ukjente personer for å hilse.. når jeg tenker meg om var hun ganske usikker de første dagene vi fikk henne, veldig redd for mennesklig kontakt osv. Kanskje det har kommet tilbake nå ? Hmmm... vet ikke helt hva jeg skal gjøre har introdusert henne for nye folk heletiden som har bare vært rolig og avslappet mot ho, gitt ho godbit osv. men det ser ikke ut til at det hjelper stort.
Gjest Raggy Skrevet 17. september 2011 #6 Skrevet 17. september 2011 Gi hunden tid og vær en trygg leder for den. Hunden trenge at du styrer situasjonen når den er usikker. En ting jeg synes funker for vår hund som er usikker når det kommer folk foregår slik: når det ringer på ber jeg hunden om å gå på plassen sin, der må den ligge en god stund etter at gjestene har kommet. Da slipper hunden å "ta anvar for gjestene og den har fått tid til å observere gjestene en stund. Plassen til hunden bør være et sted den kan ha mulighet til å se dere. Klarer ikke hunden å holde seg på plassen sin kan du kjøpe en liten grind, feks kompostbinge, denne kan du lukke igjen slik at hunden holder avstand til situasjonen. Jeg ber også gjestene å late som at jeg ikke har hund frem til den skal gå fra plassen sin:) Gjester som er unnvikende virker trygge og kan trigge at hunden bli nyskjerrig og tar kontakt selv:) Når jeg møter andre folk/dyr ute så går jeg inn i sitasjonen å viser hunden at det er ok å nærme seg. Jeg er bevisst på å være trygg og tydelig. Du sier at dette ikke er noe stort problem å det er nok riktig, men iom at du ser at din hund er utrygg vil jeg påstå at det beste du kan gjøre er å hjelpe den til å føle seg trygg.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #7 Skrevet 17. september 2011 Hvor gammel er hun? Snart 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå