Gjest Miapia Skrevet 15. september 2011 #1 Del Skrevet 15. september 2011 Jeg har det siste året hatt leddsmerter. Det begynte veldig mildt med smerter i noen få fingerledd. Sånn holdt det seg i over et halvt år. Like før sommeren begynte det plutselig å forverres, og nå siste ukene blir det verre fra uke til uke. Nå har jeg ganske sterke smerter i alle fingerledd, håndledd og den siste uken også en slags "slitenhet" i overarmen og skulderen på venstre side. Om nettene blir venstre arm helt nummen, stiv og skikkelig vond. Dette forverres veldig når jeg har hatt ekstra tunge arbeidsdager. Jeg har dessverre en fysisk slitsom jobb, som hjemmehjelp. Jeg har bare jobbet med det i litt over ett år, så det tok ikke lang tid før plagene begynte. Idag var jeg først til ultralyd. En kjempeflink dame som fant litt "smårusk" i armen min, og mente bestemt at "noe ikke stemmer". Det er ikke senebetennelse, men mer enn det kunne hun ikke si. Etter det hadde jeg time hos legen. Jeg hadde med et skriv fra ultralydinstituttet. Legen henviser meg til røntgen, også fikk jeg resept på noe som kanskje kan hjelpe hvis det er artrose/ slitasje jeg har. Jeg sa som sant er at det begynner å bli vanskelig å utføre jobben pga smertene. Bare jeg sykler en tur merker jeg hvordan det forverrer hendene. Legen sa da at jeg må vurdere om jobben er noe for meg. Jeg ble litt usikker på hva han mente og han sa videre at han ikke ser noen grunn til å sykemelde meg. Etter hans mening kommer jeg uansett ikke til å bli bedre av sykemelding i en uke, tre mnd eller seks mnd. Jeg ble da ganske sjokkert og sa at det er ikke akkurat lett å få seg ny jobb når jeg allerede har blitt syk. Og ingen sier jo opp jobben sin og blir stående uten noe!! Han trakk da bare på skuldrene og sa igjen at jeg får selv vurdere om jeg klarer å jobbe. Herregud. Jeg følte det som han ga meg et ultimatum; Jobb deg verre eller si opp jobben. Jeg føler meg veldig fortvilet. Jeg skal stå på en stund til, men blir det verre så må jeg jo få en sykemelding. Jeg kan ikke forstå annet! Men jeg er veldig lei meg og syns legen gikk langt over streken idag. Jeg hr vært hos legen en gang tidligere pga disse plagene, da ga han meg 100 Ibux med beskjed om å ta tre stk daglig (!). Jeg kan enda ikke forstå at legen sa noe slikt... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superworst Skrevet 15. september 2011 #2 Del Skrevet 15. september 2011 Kult. Jeg skal ut i allmennpraksis, så da skal jeg huske på at denne andre legen sa det på denne måten, så direkte, og ikke gjorde større forsøk på å skulle smøre deg med trygdeytelser. Da slipper jeg kanskje å måtte forholde meg til trygding av personer også, noe jeg hater, da jeg ikke er utdannet sosionom, men kun medisinskfaglig. Leit for deg om du har fått RA. Håper du finner deg en god revmatolog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miapia Skrevet 15. september 2011 #3 Del Skrevet 15. september 2011 Mhm, nei. Ikke særlig kult. Jeg skjønner selvsagt også at denne jobben tydeligvis ikke er bra for meg, men hva i helsiken skal man gjøre når man først har blitt syk? Man stiller ikke direkte sterkt til andre jobber med sånne plager. Så det var så langt fra kult det kan komme. Det var som å få et slag i magen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #4 Del Skrevet 15. september 2011 Kan du bytte lege? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #5 Del Skrevet 15. september 2011 Legen har jo helt rett. Hvis det er jobben som gjør deg syk blir det ikke bedre om du sykemelder deg for en periode, plagene vil komme tilbake med en gang du begynner igjen. Og da må du uansett finne deg ny jobb. Så jeg er helt enig med han. Finn deg en mindre belastene jobb, begynn å søke med en gang. Du skriver selvfølgelig ikke i søknadene at du er syk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superworst Skrevet 15. september 2011 #6 Del Skrevet 15. september 2011 Mhm, nei. Ikke særlig kult. Jeg skjønner selvsagt også at denne jobben tydeligvis ikke er bra for meg, men hva i helsiken skal man gjøre når man først har blitt syk? Man stiller ikke direkte sterkt til andre jobber med sånne plager. Så det var så langt fra kult det kan komme. Det var som å få et slag i magen. Jeg tror ikke du kan gjøre så mye. Du har lite utdannelse. Du kommer til å være sliten, trenge flere dager i måneden hvor du er borte fra jobb. Du vil ha vanskeligheter med å studere noe når du er mer sliten, og det ikke er lurt å sitte stille. En deltidsjobb som callcenter-hjelp, hvor du kan få variere sitteposisjon, være oppe og stå, kan gi deg mye, med du får stress med misfornøyde kunder. En resepsjonsjobb på et offentlig kontor, dvs, setter deg videre over til riktige personer, informerer om når du kan treffe på div personer, er også midt i blinken, men jeg vet ikke om du da får fleksibiliteten med at du kan være syk. Resepsjonist på hotell? Kjørelærer, dersom du kan tåle at du tar pauser etter kjøretimene og tjener mindre, men det krever utdannelse. Nei, ikke så lett for deg, det her. Men du må få deg en lege som i det minste kan få deg inn i spesialistutredning da. Fritt sykehusvalg i Norge, noen steder har mindre ventetider enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miapia Skrevet 16. september 2011 #7 Del Skrevet 16. september 2011 Legen har jo helt rett. Hvis det er jobben som gjør deg syk blir det ikke bedre om du sykemelder deg for en periode, plagene vil komme tilbake med en gang du begynner igjen. Og da må du uansett finne deg ny jobb. Så jeg er helt enig med han. Finn deg en mindre belastene jobb, begynn å søke med en gang. Du skriver selvfølgelig ikke i søknadene at du er syk. Joda, legen har rett. Men sannsynligheten for å finne en jobb som fungerer innen snar fremtid er relativt liten. Og det finnes da mange som ikke lenger fungerer i sin jobb som kan få sykemelding for en periode, uansett om de aldri kan komme tilbake til sin jobb. Bare på jobben vår er det vel tre stk nå. Tviler på at legen noensinne bare har bedt dem bare slutte etter at de først ble syke. Det høres ut som en riktig og lett løsning, jeg skjønner det. Men i praksis er det ganske langt fra like lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #8 Del Skrevet 16. september 2011 Kult. Jeg skal ut i allmennpraksis, så da skal jeg huske på at denne andre legen sa det på denne måten, så direkte, og ikke gjorde større forsøk på å skulle smøre deg med trygdeytelser. Da slipper jeg kanskje å måtte forholde meg til trygding av personer også, noe jeg hater, da jeg ikke er utdannet sosionom, men kun medisinskfaglig. Leit for deg om du har fått RA. Håper du finner deg en god revmatolog. du kan jo drømme. folk blir syke. og da er det deg de går til for å bli sykemeldt. oppfører du deg som en drittsekk, så skifter de lege + at du får et dårlig rykte på deg. ikke fordi du ikke ville gi dem trygd, men fordi du ikke gadd å sjekke problemet nærmere 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Honda Skrevet 16. september 2011 #9 Del Skrevet 16. september 2011 du kan jo drømme. folk blir syke. og da er det deg de går til for å bli sykemeldt. oppfører du deg som en drittsekk, så skifter de lege + at du får et dårlig rykte på deg. ikke fordi du ikke ville gi dem trygd, men fordi du ikke gadd å sjekke problemet nærmere Dersom man mener legen fortjener et dårlig rykte fordi h*n ikke skriver ut sykemelding når pasienten ber om det,synes jeg dette sier mer om deg.Legen er utdannet til å vurdere om pas trenger fri fra eller tilretteleggelse i arbeid.Pasienten selv skal ikke ta denne avgjørelsen,og det er det mange pasienter som ikke forstår.De krever(!!) sykemelding. Synes legen i dette tilfelle har gjort en helt fair jobb. Regner jo med at TS selv egentlig ønsker å være i en jobb der hun kan fungere og føle at hun er nyttig? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 16. september 2011 #10 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Jeg skulle tro at du har rett på å få hjelp til å omskoleres? Jeg kjenner noen som ikke kunne utføre jobben de utdanna seg til, og de fikk da utdanning gratis av nav til å omskolere seg til noe annet de ville gjøre. Du kan søke om å få yrkesretta attføring, eller det er mulig det går under arbeidsavklaringspenger nå. Da får du penger å leve for samtidig som du kan være med på tiltak for å få deg ut i arbeidslivet igjen. Men jeg tror det krever en lege som faktisk skjønner at man skal sykmeldes når man er syk, for jeg tror du må ha sykmelding for å kunne søke om arbeidsavklaringspenger/yrkesretta attføring. Du kan jo lese litt her og se om du blir noe klokere Jeg reagerer forøvrig voldsomt på Superworst sin kommentar om å "smøre" folk med trygdeytelser. Systemet er der for å få folk ut i jobber de kan være i, lenge. Det er mye mer lønnsomt for staten å være behjelpelig i en periode, slik at TS får penger til å leve og utdanne seg innen noe annet, enn å presse henne i samme jobb, vente til hun må uføretrygdes og etter ditt syn være til last for samfunnet til hun dør. Derfor har nav slike ordninger som arbeidsavklaringspenger. Endret 16. september 2011 av Dragonfly84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2011 #11 Del Skrevet 16. september 2011 Bytt lege først og fremst. Finn ut eksakt hva problemet består av. Er det forbigående kan det hjelpe med medisiner/behandling og tilrettelagt arbeid, ja, man kan tilrettelegge også for den type jobb du har. Er det noe som er vedvarende så vil du trenge dokumentasjon! Du vil ikke kunne fungere i en slik jobb, og du har da krav på hjelp til å endre situasjonen. Enten ved omskolering eller andre tiltak. Det viktigste er at du IKKE havner utenfor systemet som arbeidsledig og uten utdannelse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #12 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg synes det høres ut som om ts ikke har lyst til å jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2011 #13 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg skulle tro at du har rett på å få hjelp til å omskoleres? Jeg kjenner noen som ikke kunne utføre jobben de utdanna seg til, og de fikk da utdanning gratis av nav til å omskolere seg til noe annet de ville gjøre. Du kan søke om å få yrkesretta attføring, eller det er mulig det går under arbeidsavklaringspenger nå. Da får du penger å leve for samtidig som du kan være med på tiltak for å få deg ut i arbeidslivet igjen. Men jeg tror det krever en lege som faktisk skjønner at man skal sykmeldes når man er syk, for jeg tror du må ha sykmelding for å kunne søke om arbeidsavklaringspenger/yrkesretta attføring. Du kan jo lese litt her og se om du blir noe klokere Jeg reagerer forøvrig voldsomt på Superworst sin kommentar om å "smøre" folk med trygdeytelser. Systemet er der for å få folk ut i jobber de kan være i, lenge. Det er mye mer lønnsomt for staten å være behjelpelig i en periode, slik at TS får penger til å leve og utdanne seg innen noe annet, enn å presse henne i samme jobb, vente til hun må uføretrygdes og etter ditt syn være til last for samfunnet til hun dør. Derfor har nav slike ordninger som arbeidsavklaringspenger. Fornuftig og riktig. Men med en slik innstilning av legen ville jeg også ha byttet lege med en gang. Det viktigste er å finne årsak, riktig behandling for så å finne ut hva en kan jobbe med. Å bare si til passienten at "si opp jobben" er en litt for lettvint løsning. Uten jobb uten penger og det gjør ikke situasjonen bedre for passienten men heller værre. Da har en jo ingen mulighet til å klare seg selv. En arbeidsplass SKAL også forsøke å tilrettelegge mest mulig for at arbeideren kan fungere best mulig i den jobben en har. Enten med lettere arbeid, utprøving et annet sted i bedriften og ellers se etter de muligheter som er før en kommer så langt. Har du pratet med din arb.giver og spurt om dette ? En NORMAL lege ville også ha prøvd ut en slik utprøving før en bare avslår med å "si opp jobben" Er en syk og ikke kan jobbe tror jeg ikke legen kan nekte deg sykemelding heller ! Å bare si opp og søke på andre jobber MENS en er syk og under utredning er ikke det enkleste, nærmest umulig. En KAN IKKE lyve å ikke si noe om at en ER syk og har visse begrensninger. Før eller senere vil det bli oppdaget og da kommer du i et dårlig lys. Ikke bare i den eventuelt nye jobben du får men i fremtidige jobber også. En tar jo med papirer og trenger refferanser senere. Selv om ikke en arbeidsgiver har lov til å bevist direkte si noe neggativt om deg, så kan de på annen måte få frem at du da er en uærlig person som serverte en løyn med å ikke fortelle at du ikke var helt frisk. En annen ting er at sier du opp jobben NÅ. Ikke får noe ny jobb og/eller om du da blir så syk 3mnd senere så står du ikke greier noe jobb er du uten sykemeldingsrettighetene med å gå videre i NAV systemet. Dette er viktig å huke for deg. Noe du også må tenke på er om du er frisk nok til å ta den jobben NÅ med å søke på jobber. Lete etter jobber, søke på jobber og gå på kanskje mange intervjuer ? Det krever en god del det også av deg. Har en mye smerter i kroppen fra før får en det ikke akkurat bedre av å bli stresset på en slikt plan i tillegg. Mens en også får et enormt press og usikkerhet på det økonomiske. Du kan også ta en tlf til NAV og få deg en saksbehandler du kan prate med. De kan ikke stille diagnoser og slikt. Men de kan gi deg råd til hva du bør og ikke bør gjøre i din situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 16. september 2011 #14 Del Skrevet 16. september 2011 (endret) Merklig at du ikke har vært til utredning for Leddgikt. Det finnes bortimot 1800varianter av dette.leddsmerter osv Be heller legen om henvisning til Revmatolog http://www.revmatiker.no/ http://www.diakonsyk.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=530&I=5350 Det finnes også private revmatologer. Du burde få tatt blodprøve,røntgen osv slik at en kan luke ut hva det ikke er... Endret 16. september 2011 av Kårky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miapia Skrevet 16. september 2011 #15 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg synes det høres ut som om ts ikke har lyst til å jobbe. Jeg vil gjerne vite hva du baserer det på? At jeg skulle ønske legen tok meg mer seriøst og ikke bare ba meg si opp eller bytte jobb? At jeg skulle ønske jeg fikk sykemelding en stund når det er sånn at jeg har en krevende jobb og har konstant vondt? Eller...? Det som er så trist er at jeg for første gangen faktisk trivdes veldig godt i en jobb! Også kommer helt plutselig dette her! Jeg syns det er utrolig leit, og det blir ikke det spor bedre av en lege som kommer med sånne kommentarer. Takk for utfyllende svar dere andre, det setter jeg pris på! Nå har jeg jo vært til ultralyd av hendene og til mandag allerede skal jeg på røntgen. Så får vi se hva som skjer etter det.. Jeg skal jobbe denne helga og det skal bli "spennende" å se om kroppen reagerer noe på det, for da blir det mer stress enn i hverdagen, men andre typer oppgaver. Jeg har tatt en blodprøve, i januar i år. Den var negativ, men den gang sa også legen at det er veldig vanlig at den er negativ i begynnelsen av et slikt sykdomsforløp. Samtidig har jeg også lest at den bare slår positivt ut på ca 70-80% av de som har leddgikt. Jeg er ærlig talt veldig redd for hva dette kan være. Jeg vil ikke bli dårligere, og siste ukene har forverringen skjedd så fort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #16 Del Skrevet 16. september 2011 Hvis legen mener at du bør si opp jobben og finne deg en ny jobb, mener jeg selv at han burde sykmelde deg en kort periode slik at du kan få tid til å finne deg en annen jobb, f.eks? Men når det er slik at du bare blir værre uansett, så burde du finne ut årsaken til dette. Det er alltid en kombinasjon av det følelsesmessige og maten som gjør at folk blir syke. Jeg vil også si at man får leddsmerter av hvetemel, sukker (og event kumelksprodukter), høres kanskje teit ut, men det er mange som blir syke av maten de spiser. De værste matvarene for mennesker er faktisk hvetmel, sukker og kumelk. Jeg kjenner en dame som slet med leddsmerter, og hun dro til en homøopat som hjalp henne med dette ved at hun kuttet ut mat som gjorde henne syk - i dette tilfellet var det hvetemel bl.a... Det er ingen vits i å undersøke seg hos fastlegen, fordi de har ikke peiling på sånt, men jeg ville dratt til Balderklinikken i Oslo, eller hos en homeøpat. Har selv vært hos Bladerklinikken, og de har hjulpet meg veldig, og jeg vet de kan hjelpe deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 16. september 2011 #17 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg vil gjerne vite hva du baserer det på? At jeg skulle ønske legen tok meg mer seriøst og ikke bare ba meg si opp eller bytte jobb? At jeg skulle ønske jeg fikk sykemelding en stund når det er sånn at jeg har en krevende jobb og har konstant vondt? Eller...? Næsj, du bare later som du er syk fordi det er så innmari kult å gå hjemme og ikke kunne gjøre noe!! Jeg skulle nesten ønske (bare nesten, for jeg ønsker ikke ulykke på andre) at de som tror alle vil gå på trygd fikk en sykdom, gjerne en usynlig en, som gjorde at de ikke kunne noe annet enn å gå hjemme. Så fikk de se hvor gøy det er, og hvor sannsynlig det er at veldig mange VIL gå hjemme fordi det er så rågøy. Og hvor gøy det er å bli mistenkeliggjort og fortalt at man er lat når det ikke er noe man heller vil enn å få delta i samfunnet og å få gjøre alle normale ting alle andre tar for gitt. Lykke til med jobbhelg og med videre undersøkelser på mandag! Håper du finner ut av det raskt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #18 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg som skrev innlegg nr.16! Må legge til at en del reagerer på glutenproteinet som fins i bl.a. hvetmel, rug, bygg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 16. september 2011 #19 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg må si jeg holder meg legen din her og absolutt ikke er enig med de som sier du skal bytte lege. Når du har jobbet så kort tid i en jobb og allerede har fått såpass store plager, er det tydelig at du er nødt til å bytte yrke. Hvis du sykemelder deg nå, blir det bare like ille igjen med en gang du kommer tilbake på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #20 Del Skrevet 16. september 2011 Jeg som skrev innlegg nr.16! Må legge til at en del reagerer på glutenproteinet som fins i bl.a. hvetmel, rug, bygg Jeg ventet på at noen skulle komme med kostholdsråd, ja... Ikke at man skal kimse av kostholdet, men det er jo ikke slik at alle veier til paradis åpnes om om man kutter ut hvetemel, sukker og gjær. Og homeopati er humbug. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå