Gjest Søteplet Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Har intrykk av at matportalen.no er en seriøs side, og var rett og slett litt overrasket da jeg leste i denne artikkelen at en inaktiv kvinne forbrenner 2150 kcal per døgn! Gikk til en psykolog en tid tilbake som sa at man forbrente mellom 600 - 1000 kcal hvis man var lite aktiv. Har jeg helt missforstått utrykket inaktiv? Noen som har en formening om dette?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Ingen forbrenner så lite som 600-1000 kcal om dagen. Basalforbrenning - altså det et menneske forbrenner KUN for å holde organene igang ligger vanligvis på 1300-1500 kcal i døgnet. Så kommer alt annet i tillegg. 2
Dragonfly84 Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Så kommer alt annet i tillegg. Ja, virkelig ALT annet. Å sitte, stå eller pusle rundt i huset gjør at man forbrenner mer enn basalforbrenninga.
bergans Skrevet 16. september 2011 #4 Skrevet 16. september 2011 (endret) Her er det nok mennesker med liten faglig bakgrunn som har uttalt seg. Det må skilles mellom BMR, RMR, PAL-nivå og ikke minst dette med overslag, dvs gjennomsnittlig verdier. Et menneske i komatøs tilstand krever x mengde energi for kun å holdes i live, da med stabil kroppstemp og alle funksjoner intakt ellers. Dette er BMR. Et menneske som ligger i ro, som f.eks har våknet etter en natts søvn, men bare ligger stille i sengen, trenger litt mer energi enn det BMR tilsier. Vi sankker da om RMR. Fordi RMR kun gir oss mengden energi som kreves for å holde mennesket i ro, så kommer all annen energi som kreves for andre aktviteter, i tillegg til RMR. Bilkjøring, dusjing, matlaging, handleturer og evt trening må plusses på. Hvor mye som skal legges til, avgjøres av PAL, dvs det fysiske aktivitetsnivået. For de fleste av oss så ligger dette mellom 1.2-1.7, dvs at RMR skal multipliseres med f.eks 1.5. Du får da et energiinntak som i TEORIEN skal dekke dine behov, og dermed sørge for at kroppsvekten din holdes konstant ut i fra gitt aktivitetsnivå. For kvinner som ikke trener, men gjør dagligdagse ting, så er behovet satt på ca 2000 kcal/9000 kJ per dag som en veiledende verdi. Menn trenger røffli et inntak på ca 2500 kcal/ca 11 000 kJ per dag under samme forhold. Det er derfor ikke urimelig at en kvinne trenger 2100 kcal per dag, men dette er for at hun skal vedlikeholde vekten (dvs verken opp eller ned). Vil hun ned i vekt så må energiinntaket begrenses og PAL økes. Endret 16. september 2011 av bergans 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #5 Skrevet 16. september 2011 Her er det nok mennesker med liten faglig bakgrunn som har uttalt seg. Eller en pasient som har misforstått? Hvis han snakker om det man forbrenner utenom det man trenger for å fysisk holde seg i live så kan det jo absolutt stemme med at man forbrenner 600, hvis man da plusser på BMR?
Supraspinatus Skrevet 17. september 2011 #6 Skrevet 17. september 2011 røffli Jeg klarer ikke tenke annet enn Tøfflus. Ellers en meget god utredning.
bergans Skrevet 17. september 2011 #7 Skrevet 17. september 2011 Jeg klarer ikke tenke annet enn Tøfflus. Ellers en meget god utredning. Tøfflus? Som i kruspersille og "Hvem er denne karen"? Hmmm, Bergans venter spent!
Supraspinatus Skrevet 18. september 2011 #8 Skrevet 18. september 2011 Tøfflus? Som i kruspersille og "Hvem er denne karen"? Hmmm, Bergans venter spent! Røffli den her karen: Tøfflus in still picture
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #9 Skrevet 18. september 2011 Det er vel ingen kvinner som har 2150 kcal som basal, såvidt dem ikke veier endel over gjennomsnittet. Høyere vekt - høyere forbrenning. Jeg er mann, og utifra min høyde, vekt og alder så skal jeg ha i meg 2163, og som sagt, og menn har bedre forbrenning enn kvinner. Da snakker jeg om generelt, det er selvfølgelig unntak, men friske menn forbrenner mer enn kvinner, såvidt ikke dem veier godt over gjennomsnittet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå