Gå til innhold

Avvist av lånekassen!


Momseguri

Anbefalte innlegg

Huff, sitter her og er helt fra meg :grine: Har akkurat sjekket min side på lånekassen.no, og der står det at søknaden min ikke ble innvilget! Jeg var overhodet ikke klar for dette! Det står at de har sendt brev med begrunnelse, men det får jeg vel ikke før om to-tre dager, og jeg aner ikke hvorfor jeg ikke får stipendet :lete:

Jeg begynte på en bachelorgrad i 2007 og gjorde det ganske dårlig, men byttet året etter. Den nye skulle jeg altså ha skrevet bacheloroppgave i forrige semester, men jeg utsatte det til nå. Trodde ikke det skulle være ett problem?? I fjor fikk jeg brev om at jeg bare hadde 5 poeng "å gå på" før jeg var ett år forsinket, men jeg tok jo 30 studiepoeng da og tenker at situasjonen fremdeles er den samme nÅ?

Dette semesteret skal jeg ta 45 studiepoeng for å liksom ta litt innpå igjen, men jeg klarer jo ikke det hvis jeg må begynne å jobbe også.

Er helt på gråten jeg, noen som vet hva jeg kan gjøre? :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silvermist

Når du ligger bak i progresjon må du rett og slett få deg en jobb og hente deg inn igjen på studiepoeng. Nytter ikke å ringe til lånekassen og sutre, du må bare ta deg selv i nakken og forberede deg på et travelt halvår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at man ikke kan ligge mer enn 60 studiepoeng etter, men jeg trodde det bare var i forhold til årene du har studert? Kan jo se ut som om jeg har feil da :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med i forhold til årene du har studert? Etter at du fikk beskjed om at du hadde kun 5 poeng å gå på, har du bare tatt de 30 eller har du tatt 60? Hvis du bare har tatt 30, men fått støtte for 60, så ligger du jo selvfølgelig etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest boblebrus

Jeg havna i samme situasjon, og det viste seg at jeg hadde regnet feil og lå lenger bak enn jeg trodde... mens jeg ventet på brevet, ringte jeg lånekassen og fikk med en gang svar på hvor mye jeg lå bak og hva jeg skulle gjøre. For min del må jeg gå et semester uten lån, men så lenge jeg tar studiepoeng uten lån, vil jeg hente meg inn og få lån igjen i januar. Så da blir det litt trangt økonomisk, men med en deltidsjobb ved siden av går det jo greit i 3 mnd til. Jeg vil anbefale deg å ringe lånekassen (jeg kom overraskende fort gjennom) for å få litt avklaring om dette, sånn at du slipper å gå og lure :) Det kan jo hende det er en feil fra lånekassen sin side også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg fant ut at universitet ikke har sendt inn godkjenningen for utvekslingsåret mitt enda, så da ligger jeg jo plutselig veldig langt bak! Men tror det skal ordne seg nå :)

Det jeg mente med år du har studert er altså at hvis du har studert 3 år så skal du ha tatt 180 studiepoeng ikke sant? Men du skal jo også (i teorien) være ferdig med bachelorgraden din. Jeg trodde at lånekassen bare brydde seg om at jeg har tatt de studiepoengene jeg skal i forhold til hvor mange år jeg har studert, og ikke om hvor jeg er i bacherlorgraden. Hvis dere skjønner? Var litt vanskelig å forklare :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ganske lett å forklare, og ja, det handler kun om studiepoeng. Lånekassen bryr seg ikke om du tar enkeltemner i fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at lånekassen bare brydde seg om at jeg har tatt de studiepoengene jeg skal i forhold til hvor mange år jeg har studert, og ikke om hvor jeg er i bacherlorgraden. Hvis dere skjønner? Var litt vanskelig å forklare :sjenert:

De bryr seg ikke om antall år heller, de bryr seg KUN om studiepoeng, og hvor mange studiepoeng du har fått støtte for. Har du fått støtte for 120 poeng (2 år - eller 4 år hvis man studerer 50%), men kun bestått 55, får du ikke mer støtte før du har tatt deg inn igjen. Søker du om fullt lån og stipend et semester søker du altså støtte for 30 poeng, og må da bestå alle 30 for å ikke bli forsinket i fht. støtten du har fått. Om dette er 30 poeng som har null å gjøre med bachelorgraden din bryr de seg IKKE om. ;)Du kan derfor påbegynne 8 ulike bachelorgrader over 8 år uten å fullføre noen av dem (bare studere et år på hver) og likevel få støtte til alle årene som ikke leder til en grad. ;)

Det handler altså kun om poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det handler kun om poeng. Du må tenke på hvor mange poeng du har fått støtte for, og hvor mange poeng du har bestått (med eller uten støtte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...