Gå til innhold

Dataingeniør og It-studier på universitetet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på bachelor i datavitenskap, bachelor i datateknologi og bachelor i informatikk på universitetet og dataingeniør på høyskolen?

Er det egentlig ganske like studier? Er jobbmulighetene/lønn den samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Informatikk og dataingeniør er forholdsvis like, med like jobbmuligheter. Aner ikke noe om datavitenskap og datateknologi.

Skrevet

Informatikk er vel en litt utgående retning, den deles på en måte nå i datateknologi og datavitenskap. Hva som er den store forskjellen på disse to vet jeg ikke helt.

Skrevet (endret)

Hva er egentlig forskjellen på bachelor i datavitenskap, bachelor i datateknologi og bachelor i informatikk på universitetet og dataingeniør på høyskolen?

Er det egentlig ganske like studier? Er jobbmulighetene/lønn den samme?

Jeg er dataingeniør og en jeg jobber sammen med en informatiker. Hovedforskjellen på studiene våre var at jeg har hatt realfagene og en del andre tekniske fag (mer generell platform i bånn), imens han ikke har realfagene og har en mer spesialisert utdanning innen programmering.

Det siste 1,5 året er nok forholdsvis likt, men før det er det ikke likt. Jobbmulighetene er ikke helt de samme ettersom ferske ingeniører gjerne blir ansatt litt om hverandre avhengig av hva man vil jobbe med (felles platform og alt det der), imens man ikke kan gjøre det samme med informatikere. Lønna vil variere like mye som for ingeniører.

Personlig så må jeg si at mitt inntrykk er at det er enklere å få seg jobb som ingeniør ettersom man i arbeidsgivers øyne er litt mer "potet" enn hva en informatiker anses for å være, men dersom man er dyktig på det man gjør, så spiller det liten rolle om man er informatiker eller ingeniør dersom jobben man skal gjøre kun innebærer pc-arbeid.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Enig med deg, smalltalk.

Min oppfatning er at Informatikkstudiet er litt mer programutvikling/ programmeringsrettet. Spesielt universitetet har mye fokus på det teoretiske - altså algoritmer, matematikk, programmering, mens høgskolekursene gjerne er litt mer praktiske - man får gjerne opplæring i bransjespesifikke løsninger, mens man på universitetet ikke vil favorisere å lære bort den en eller andre plattformen/ programvaren/ språket osv.

Dersom du er helt 100% sikker på at du vil bli programmerer/ utvikler, ville jeg skippet alle realfagene på ingeniør, men dersom du også kunne tenkt deg å jobbe innen drift/ nettverk/ brukeropplæring og support også, altså ikke helt vet hva du vil bli til slutt, så er ingeniørlinja veldig fin i så måte at man kanskje tenker mer anvendt/ praktisk enn teoretisk.

Nå er det få som har tatt begge utdanningene, så det er vanskelig å sammenligne uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...