Gå til innhold

tetthetsplott vs histogram

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan dere hjelpe meg med denne? Jeg står helt fast!

Hvorfor er tetthetsplott bedre enn histogram for å vise fordelingen til et datasett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere hjelpe meg med denne? Jeg står helt fast!

Hvorfor er tetthetsplott bedre enn histogram for å vise fordelingen til et datasett?

Jeg ville sagt ja, takk, begge deler, egentlig. Kommer vel litt an på hva du vil ha frem, og hvor stor oppløsning du vil ha.

Scatterplotet viser hvert enkelt datapunkt, og det kan gi et hint om korrelasjoner som ikke blir like tydelig med histogram. Og du kan legge inn en regresjonslinje i histogrammet, som viser retningen på en evt korrelasjon.

Men dersom du har et histogram med passende intervaller på x.aksen, så kan du få en ganske god oversikt over normalfordelingen i utvalget. Og du kan dessuten legge inn flere nivåer av en kategorisk eller ordinal variabel i histogrammets stolper, både på x-aksen og y-aksen.

Hvis du f.eks har data for en befolkning mht kjønn, alder og en tredje variabel, så kan du få plass til alt det i histogrammet med tredjevariabelen på y-aksen, kjønn som to kategorier (parallelle søyler), og alder som enhet på x-aksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...