Gå til innhold

Fortvilet og frustrert tenåringsmamma

Anbefalte innlegg

Gjest mummi mamma
Skrevet

Et stort hjertesukk fra fortvilet tenårings mamma. Har en sønn på 16 som gjør akk som han vil. Han gjør ingenting hjemme,han lyver og holder ikke avtaler.. Har prøvd "alt"uten at noe hjelper. Virker ikke som han bryr seg om noe. Kun seg selv. Er så sliten,fortvilet og lei meg! ! Hva gjør man??? Han har liten og ingen kontakt med faren. Noen som har erfaringer som de vil dele med meg??

Videoannonse
Annonse
Gjest mummi mamma
Skrevet

Et stort hjertesukk fra fortvilet tenårings mamma. Har en sønn på 16 som gjør akk som han vil. Han gjør ingenting hjemme,han lyver og holder ikke avtaler.. Har prøvd "alt"uten at noe hjelper. Virker ikke som han bryr seg om noe. Kun seg selv. Er så sliten,fortvilet og lei meg! ! Hva gjør man??? Han har liten og ingen kontakt med faren. Noen som har erfaringer som de vil dele med meg??

Skrevet

Jeg har ikke så store barn ennå, så jeg har dessverre ikke noen gode tips til deg, men hvis det er noen trøst så er dette ganske vanlig. Jeg var skikkelig ufordragelig på den alderen selv, men vokste det av meg etter hvert, og roet meg kraftig ned etter hvert som jeg ble eldre:)

Har du prøvd å snakke ordentlig med ham? Kanskje det hjelper å forklare at du faktisk blir veldig sliten og fortvilet når han holder på sånn. De fleste mennesker er vel såpass empatiske at de kan ta sånt litt inn over seg..

Lykke til, håper du finner en løsning på dette:)

Skrevet

Hva har du prøvd av "alt" da?

Hvordan er forholdet deres? Hvordan snakker dere sammen?

• Liker 1
Skrevet

Hva er "alt"? Innebærer det å inndra penger, tv, pc, internett.....osv

Gjest mummi mamma
Skrevet

Ja,har inndratt "goder",og med det også lov til å overnatte hos venner ol. Vi prater greit sammen,han er en veldig grei og hyggelig fyr sånn ellers da,men har null respekt for hva jeg sier og sånn. Etter hvert feilgrep så virker det som om alt er glemt,åsså starter han på ny frisk... :sad:

Gjest mummi mamma
Skrevet

Ja,har inndratt "goder",og med det også lov til å overnatte hos venner ol. Vi prater greit sammen,han er en veldig grei og hyggelig fyr sånn ellers da,men har null respekt for hva jeg sier og sånn. Etter hvert feilgrep så virker det som om alt er glemt,åsså starter han på ny frisk... :sad:

Skrevet

Hvordan kan du si at han er en grei og hyggelig fyr dersom han overhode ikke respekterer deg?

• Liker 2
Skrevet

Si at han får finne seg et annet sted å bo hvis han ikke skjerper seg.

• Liker 1
Skrevet (endret)

-

Endret av Mooria
Skrevet

Si at han får finne seg et annet sted å bo hvis han ikke skjerper seg.

Seriøst?? Man kaster IKKE ut sitt barn på 16 år fordi man ikke selv klarer finne ut hvordan man skal være en forelder som setter seg i respekt! Da har man i allefall ikke mestret foreldrerollen...

:kjefte:

• Liker 8
Skrevet

Seriøst?? Man kaster IKKE ut sitt barn på 16 år fordi man ikke selv klarer finne ut hvordan man skal være en forelder som setter seg i respekt! Da har man i allefall ikke mestret foreldrerollen...

:kjefte:

Er ikke barn lenger når man er 16 år vettu :)

• Liker 1
Skrevet

Er det en farsfigur i bildet?

Dersom du leste innlegget i starten skrev TS at det var liten eller ingen kontakt med faren..

:)

Skrevet

Lovlig sett er man det - helt til man et atten faktisk :)

og jeg er enig, bare en desperat eller uansvarlig forelder kaster ut barnet sitt fordi man ikke klarer av med situasjonen..

• Liker 4
Skrevet

Dersom du leste innlegget i starten skrev TS at det var liten eller ingen kontakt med faren..

Ja det har du rett i. Jeg leste innlegget, vet ikke hvorfor jeg ikke fikk med meg den delen der.

Det er faktisk et velkjent fenomen at gutter med manglende farsfigur begynner å "act out" i 14-16 års alderen. Det er vanskelig å forklare i få ord, men det går på det at gutten skal vise sin dominate side som mannen i familien osv. og dermed ikke lytte til ting som blir sagt. Det trenger jo ikke være det i dette tilfellet, jeg bare sier at det kan være en mulighet. Og er det årsaken hadde det vært en fordel å få en mannsrolle til å snakke med gutten (en onkel, familievenn eller en annen voksen person med nær relasjon til gutten). Det kan ofte være lettere enn man som fortvilet, oppgitt mor prøver.

Skrevet

Gi ham først et "lurespørsmål" og spør om han vil at du behandler ham som en voksen nå når han er 16. (De fleste vil her svare ja ;) )

Gi ham så ansvar, og si du stoler på ham til å utføre det fordi han nå er voksen.

(ansvar for å mate fiskene, ta ut søpla, bære skittentøyet sitt i skittentøyskurven/vaskerommet, rydde av bordet etter middagen, hente lillebror i barnehagen, ...osv alt ettersom hva som passer hos dere)

Nekter han, eller gir f.. så slutt å vask klærne hans, slutt å gi lommepenger, slutt å lage til middag, slutt å kjør ham til venner/aktiviteter (alt etter hvilken som passer) og se om du får noen reaksjon :)

Får du en reaksjon, så smil og svar rolig at du er ingens tjener, du er bare mamma. Og nå når han er voksen, forventer du faktisk at han er akkurat det - voksen, og da tar del i voksenlivet og hjelper til :)

• Liker 8
Skrevet

Jo, det er man faktisk.

Han kan jo ha en farsfigur likevell.

Skrevet

Han kan jo ha en farsfigur likevell.

Selvsagt, men ut fra måten TS skrev det på i sitt hovedinnlegg tolket jeg det som om det ikke var tema... :) slik jeg leste TS er hun alene om ansvaret med sin tennåring og mangelen på respekt for henne er kjernen i tråden.

Skrevet

Hei.

Jeg er en mann som svarer deg.Kan fortelle at jeg har en eldre sønn og en som er på din alder.

Gutter på denne alder vi gjerne være selvstendige uten at de selv helt ser konsekvenser av sine umodne handlinger.

Dette er noe som må foreldre må ta opp i en rolig tone når stemningen er slik. Fortell at om de gjør kriminelle ting kan dette settes topper for utdannelse, reiser ovs.

Skolen er viktig å følge opp, fortelle at det er viktig med utdannelse og vise til sosiale tilfeller i nabolaget. Viktigheten av karakterer, god utdannelse gir god økonomi. Ikke la deg blende om de referer til yrker med lav utdannelse og god lønn. Slike yrker kan en skjelden ha hele livet da de er fysisk krevende.

Bruk av rusmidler, hvor farlig det er. Hva som skjer og kan skje.

Kommer han stupfull hjem ta bilde av han når han er “borte”. Hvis han de når han kommer til seg selv neste dag og føler seg skamfull.

Ungdommer er ganske imøtekommende når de føler seg truffet av det du fortelle.

Nå vet jeg ikke hvor ille det er hos deg men en plass må du begynne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...