Gå til innhold

Kan jeg ha jakthund uten å være jeger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskrift sier, kan jeg ha en jakthund uten å være jeger?

Verken jeg eller mannen er interessert i jakt overhodet.

Forrige hunden vi hadde var blanding av "sau" og fuglehund..

Altså en sau-fuglehund. Veldig artig blanding.

Lynkjapp både i hode og til beins.

Den krevde mye aktivitet og mye hodebry.

Nå har vi tenkt på hund igjen, men aner ikke hva slags hund vi skal velge. Vi har tenkt litt på en setter type, men ser også at det ligger mange jaktblandinger på finn.

Er det dumt av oss å velge en rein jakthund når vi ikke er jaktmennesker, bare friluftsmennesker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Så lenge dere kan leve med at hunden vil ha et kraftig jaktinstinkt (sannsynligvis) og vil kreve endel stimulans og trening, så hvorfor ikke?

Dere trenger jo ikke jakte med den, men dere kan f.eks. la den bruke nesa si gjennom å gå blodspor. Minuset med jakthunder er etter min erfaring at de kan være ganske strie, krever MYE mosjon og lukker ørene når de har los. Men ellers er de da like fine hunder som alle andre, og mye kommer ann på individet. :)

• Liker 4
Skrevet

Vi har hatt jakthund i familien, pappa rakk dessverre bare å dra på en jakt før han fikk slag og ga det opp. I ettertid gikk vi likevel veldig mye tur i skog, fjell og mark, og hunden tok aldri skade av det.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Ja, man kan ha jakthund selv om man ikke jakter, men da må man også vite hva man burde gjøre - altså masse turer i skog og mark, gjerne drive med aktiviteter som er så nært jakt som mulig (dette avhenger jo av hva slags type jakthund man har)

• Liker 2
Skrevet

Broren min er jeger og mener at man kan leie ut hunden til jakt.

Gjest Consensio
Skrevet

Broren min er jeger og mener at man kan leie ut hunden til jakt.

Det er sant, men da må man ta de nødvendige tester først før hunden kan leies ut.

Skrevet

Det sies om en del jakthundtyper at en ikke bør skaffe seg denne typen hvis en ikke har tenkt å bruke den til jakt. For eksempel gjelder dette jämthunder. Jeg har en jämthund som av ulike årsaker som det vil være både for avslørende og for omfattende å gå inn på, ikke kan brukes til jakt. Instinktene ligger svært sterkt i hunden, og den må derfor få andre ting å bryne seg på for å trives. For min rase er det ganske lange turer i skog og mark daglig som gjelder.

Slik er det også med andre hunder: skal de ikke brukes til det de er avlet fram for å egne seg til, må man kompensere på andre måter, tilpasset hundens behov.

Når det er sagt: det er vel et fåtall av alle setterne i Oslo Vest/Bærum som benyttes til rype- og skogsfugljakt... Men har man en setter eller pointer bør man også like lange turer i skogen, langvarige skiturer og et høyt aktivitetsnivå, for disse hundene er utholdende!

Og av alle labradorene og retrieverne i Norge er det vel kun et fåtall som benyttes i forbindelse med sjøfugljakt...

Skrevet

Det er sant, men da må man ta de nødvendige tester først før hunden kan leies ut.

Hadde tenkt å skrive mer men så klikka hele greia :(

Gjest Consensio
Skrevet

Hadde tenkt å skrive mer men så klikka hele greia :(

:troest::)

Skrevet

TS her.. Den forrige hunden vi hadde var det også masse jaktinnstinkt i.

Jeg ønsker meg veldig en engelsksetter mens samboeren ønsker seg en basset hound. Er det greie hunder å ha med å gjøre om de får nok mosjon?

Gjest Consensio
Skrevet

Engelsk setter klarer seg som regel kjempebra så lenge de får gode og lange turer i marka. Bassets har jeg ikke så mye erfaring med at jeg tör å uttale meg så mye om den

Skrevet

OK. Takk for mange gode svar. Noen her som har erfaring med Basset?

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hatt Basset Hound selv og det finnes sikkert unntak, men de jeg vet om er tunge og trege og ikke egnet verken til jakt eller aktivt friluftsliv. De har så vidt jeg vet også anlegg for å få hudproblemer på grunn av løs hud og rynker. Noe som igjen medfører at de ikke akkurat lukter blå blomst.

De franske bassetvariantene derimot er spreke små (Eh... De er vel egentlig ikke så små, de er mer lave...) hunder som egner seg både på jakt og på tur. Min personlige favoritt er Basset Bleu de Gascogne. Den er forholdsvis fåtallig i Norge, men jeg har truffet et par eksemplarer og det har vært usedvanlig trivelige hunder. Den samme erfaringen har jeg med Basset Artesien Normand. Petit Basset Grifon Vendeen vet jeg om en del som bruker på jakt og mitt, muligens feilaktige inntrykk, er at dette er en mer utpreget jakthund enn de to andre jeg har nevnt.

Poenget mitt er i hvert fall at det finnes en del å velge i når det gjelder basset og Norsk Bassetklubb er helt sikkert et godt sted å begynne hvis man ønsker seg det.

En rase jeg har truffet ganske mange av det siste er Engelsk springer spaniel. Mitt inntrykk er at dette er trivelige hunder som kan brukes til veldig mye selv om man ikke jakter. Selv om dette opprinnelig er jakthunder, er de avlet for å holde seg nær føreren og har derfor ikke den tendensen drivende hunder, som f.eks. basset, har til å befinne seg over "alle hauger" når de først stikker av.

Selv har jeg en standard langhåret dachs, som for så vidt også er en jakthund, uten at jeg bruker den på jakt. (Skulle gjerne ha prøvd ham, men her er det så vidt mye ulv i terrenget at drivende hunder desverre er noe som blir mindre og mindre brukt). Det fungerer fint og jeg lar ham få utløp for jaktlysten ved å bruke ham bl.a. på spor. Dachsen fungerer utmerket som turkamerat i sommerhalvåret, men på f.eks. lange skiturer vinterstid er de nok ikke like godt egnet.

Endret av Leo
  • Liker 3
Skrevet

NEI, du kan ikke ha en setter om du ikke går på jakt. Hunden vil aldri få utløp for sine instinkter som er avlet frem i årevis. Etter min mening som oppdretter av engelsk setter de siste 15 årene, så er det på grensen til dyremishandling å ikke la hundene bli brukt til det de er skapt til.

Jeg ville ALDRI solgt valper til noen som ikke skulle bruke den til jakt. Har fått flere henvendelser fra folk som bare vil ha en familiehund og turkamerat, men dem ber jeg finne en annen rase som er mer egnet.

Skrevet

Jeg har aldri helt skjønt det der med at man ikke skal kunne ha en jakthund hvis man ikke jakter. Man jakter da ikke hele året heller? Så lenge man lar hunden gå litt spor/søk/løpe i skogen/lar den få hjernetrim o.s.v., ser jeg virkelig ikke at den hunden ikke får et like tilfredsstillende liv som de hundene som får være med på jakta noen uker i året.

• Liker 2
Skrevet

Ja - kjør på med den hunden du selv ønsker.

MEN! Sjekk opp hunden og finn ut av "øvelser", treningmåter osv som dere kan bruke slik at hunden allikevel kan få brukt instinktene sine :) Er dere villig til å ta en slik jobb - så kan dere ha slik hund :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri skaffet en setter om jeg ikke jaktet. Det er ekstremt aktive hunder som trenger å få utløp for instinktene sine. Selv har vi en gordonsetter som var planlagt brukt på jakt, men som dessverre ikke hadde særlig talent. Hun går på inventaret om hun ikke får vært på fjellet, det holder ikke bare med vanlig tur hver dag.

Nå vet jeg ikke hvor stor forskjellen er på engelsk setter og gordonsetter, men vi kommer aldri til å skaffe en jalthund med så sterke instinkter igjen uten å være sikker på å få brukt den. En basset er kanskje ikke så ekstrem som en setter, men likevel..

Skrevet

Ja, det kan man! Men da bør man ta et kurs med hunden, hvor kurset lærer dere å bruke hunden selvom dere ikke jakter. Finnes mange kurs, og det kan bli morsom lek ut av det for både hunden og eieren når man skal trene og tilfredsstille hundens behov. :)

• Liker 1
Skrevet

TS her. Den forrige hunden min var jo halvt engelsk setter. Føler på ingen måte at den hadde det noe særlig vondt..

Det var en lykkelig ekstremt lydig hund som var rolig og snill innendørs. Den hadde masse energi som vi fikk brukt utendørs.

Hun løp fritt utendørs og storkosa seg med bading og skog/fjellturer.

Syns det er litt rart folk er så negative til at vi ikke driver med jakt. Hvor lenge varer jaktsesongen da?

Dere som har settere, har liksom ikke hunden deres noe liv resten av året den da?

Skrevet

Jeg har aldri hatt Basset Hound selv og det finnes sikkert unntak, men de jeg vet om er tunge og trege og ikke egnet verken til jakt eller aktivt friluftsliv. De har så vidt jeg vet også anlegg for å få hudproblemer på grunn av løs hud og rynker. Noe som igjen medfører at de ikke akkurat lukter blå blomst.

De franske bassetvariantene derimot er spreke små (Eh... De er vel egentlig ikke så små, de er mer lave...) hunder som egner seg både på jakt og på tur. Min personlige favoritt er Basset Bleu de Gascogne. Den er forholdsvis fåtallig i Norge, men jeg har truffet et par eksemplarer og det har vært usedvanlig trivelige hunder. Den samme erfaringen har jeg med Basset Artesien Normand. Petit Basset Grifon Vendeen vet jeg om en del som bruker på jakt og mitt, muligens feilaktige inntrykk, er at dette er en mer utpreget jakthund enn de to andre jeg har nevnt.

Poenget mitt er i hvert fall at det finnes en del å velge i når det gjelder basset og Norsk Bassetklubb er helt sikkert et godt sted å begynne hvis man ønsker seg det.

En rase jeg har truffet ganske mange av det siste er Engelsk springer spaniel. Mitt inntrykk er at dette er trivelige hunder som kan brukes til veldig mye selv om man ikke jakter. Selv om dette opprinnelig er jakthunder, er de avlet for å holde seg nær føreren og har derfor ikke den tendensen drivende hunder, som f.eks. basset, har til å befinne seg over "alle hauger" når de først stikker av.

Selv har jeg en standard langhåret dachs, som for så vidt også er en jakthund, uten at jeg bruker den på jakt. (Skulle gjerne ha prøvd ham, men her er det så vidt mye ulv i terrenget at drivende hunder desverre er noe som blir mindre og mindre brukt). Det fungerer fint og jeg lar ham få utløp for jaktlysten ved å bruke ham bl.a. på spor. Dachsen fungerer utmerket som turkamerat i sommerhalvåret, men på f.eks. lange skiturer vinterstid er de nok ikke like godt egnet.

Hmmm.. Jeg så et program på animal planet om basset hound. Dogs 101.

De virka ikke mye slappe de da. De løp jo fort til og med...

:sjenert:

Jeg syns det så ut som noen spreke dyr jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...