Gå til innhold

Økonomisk gave fra foreldre til voksne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp fra kloke hoder som kan forklare dette på en enkel måte. (Jeg har prøvd å google det, men klarte ikke å finne et enkelt svar)

Dette er situasjonen:

En mor har kun ett barn. Mor har i alle år slitt økonomisk og har derfor ikke kunnet støtte sitt barn økonomisk under utdanning, med sertifikat, boligkjøp eller lignende. Barnet er nå voksen (30+) og etablert med villa, Volvo og vofs. Nå har moren fått en stor sum penger på konto (type lottogevinst) og ønsker å gi en del av dette til sitt eneste barn.

Hvordan er reglene knyttet til dette? Må "barnet" skatte av dette? Hvor mye i såfall? Regnes dette som gave eller forskudd på arv? Har det noe å si om moren gir f.eks. 100.000 kr i gave nå og 400.000 kr til neste år, eller er det best å gi alt i en samlet pott av skattemessige årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke at jeg skal si jeg er helt sikker... Men jeg tror man kan gi opptil 250 000 en gang skattefritt, da som forskudd på arv. :) Sikkert noen her inne som har mer peiling enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være slik at dere "delte" på utgiftene for å få denne gevinsten, så tror jeg dere slipper unna skatt. altså, du betalte henne penger for å kjøpe lodd osv. jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det regnes som forskudd av arv er det du som bestemmer, jfr § 38 i arveloven :)

Man gi 470 000 før det blir skattepliktig. Dette er satsen som gjelder for 2011, men blir endret hvert år. Skatteeataten skiller ikke på gave og (forskudd på) arv når det kommer til satsen, så om man velger arvemelding eller gavemelding har mest betydninng hvis man har flere barn.

Etter de 470 000, trekker man 6 % av de neste 330 000.

Som vil si at hvis du vil gi 800 000, blir det 48 000 i skatt. Hvis du gir 500 000, blir det bare skattet av de siste 30 000, som vil si at 1800 må betales i skatt :)

Håper det var hjelpsomt :)

edit: forresten godt mulig at lille-lure har et poeng, men det kan ikke jeg svare på

edit 2: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Arveavgift/

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal si jeg er helt sikker... Men jeg tror man kan gi opptil 250 000 en gang skattefritt, da som forskudd på arv. :) Sikkert noen her inne som har mer peiling enn meg.

Betyr det at hvis man gir 100.000 en gang og så 150.000 en annen gang (et år eller to senere) så går dette under det samme beløpet, eller er de første 100.000 skattefrie og de siste 150.000 skattepliktige siden de er utbetalt på forskjellige tidspunkter?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det regnes som forskudd av arv er det du som bestemmer, jfr § 38 i arveloven :)

Man gi 470 000 før det blir skattepliktig. Dette er satsen som gjelder for 2011, men blir endret hvert år. Skatteeataten skiller ikke på gave og (forskudd på) arv når det kommer til satsen, så om man velger arvemelding eller gavemelding har mest betydninng hvis man har flere barn.

Etter de 470 000, trekker man 6 % av de neste 330 000.

Som vil si at hvis du vil gi 800 000, blir det 48 000 i skatt. Hvis du gir 500 000, blir det bare skattet av de siste 30 000, som vil si at 1800 må betales i skatt :)

Håper det var hjelpsomt :)

edit: forresten godt mulig at lille-lure har et poeng, men det kan ikke jeg svare på

edit 2: http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Arveavgift/

Tusen takk, dette var veldig nyttig! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan også være en idé å porsjonere ut gaven i mindre deler. Man kan gi inntil 1/2 G i gave hvert år uten at det er avgiftspliktig, slik det står nederst i tabellen Melly666 lenker til.

En gave på noen-og-tredvetusen årlig er ikke til å kimse av det, heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en idé å porsjonere ut gaven i mindre deler. Man kan gi inntil 1/2 G i gave hvert år uten at det er avgiftspliktig, slik det står nederst i tabellen Melly666 lenker til.

En gave på noen-og-tredvetusen årlig er ikke til å kimse av det, heller ;)

Ja, det er sant. :)

Men bare for å prøve å få alt det lovmessige på plass her. (Det er herved offisielt: Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa. :fnise: )

Er det sånn at 470.000 kr er et engangsbeløp? Eller pr år? Og er det sånn at hvis man gir 200.000 først så kan man gi 270.000 kr ekstra flere år senere uten å skatte? Eller må alt gis i én utbetaling for å gå inn under de 470.000 som er skattefrie?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant. :)

Men bare for å prøve å få alt det lovmessige på plass her. (Det er herved offisielt: Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffa. :fnise: )

Er det sånn at 470.000 kr er et engangsbeløp? Eller pr år? Og er det sånn at hvis man gir 200.000 først så kan man gi 270.000 kr ekstra flere år senere uten å skatte? Eller må alt gis i én utbetaling for å gå inn under de 470.000 som er skattefrie?

TS

Er ikke helt sikker på om jeg har rett, men ser ut som det er et engangsbeløp, men at det ikke må bli gitt samlet. De store summene blir lagt sammen i en total, til man kommer opp til det gjeldende årets skattefriesats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på om jeg har rett, men ser ut som det er et engangsbeløp, men at det ikke må bli gitt samlet. De store summene blir lagt sammen i en total, til man kommer opp til det gjeldende årets skattefriesats.

Det er vel omtrent sånn jeg håper det er. Noen som kan bekrefte at det er sånn?

Men samtidig: Hvis man gir under en halv G hvert år så vil det jo etter en del år overstige det totale beløpet. Men det er kanskje en annen sak igjen?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre, men jo mer jeg tenker på det så finner jeg det mer og mer vanvittig at store gevinster er skattefrie, mens penger man arver må beskattes. Endatil at pengene har vært skattet av før av giveren.

Arveavgift burde vært fjernet for lenge siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre, men jo mer jeg tenker på det så finner jeg det mer og mer vanvittig at store gevinster er skattefrie, mens penger man arver må beskattes. Endatil at pengene har vært skattet av før av giveren.

Arveavgift burde vært fjernet for lenge siden.

Ja, og gjerne et par ganger også. Først skatt på inntekt, og så skatt på formue. Det er til å bli kvalm av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at arveavgift bør fjernes. I tillegg til det som er nevnt her så er det jo slik at i ytterste konsekvens hender det jo at folk ikke kan ta imot arv (f.eks. foreldrenes hus som har tilhørt slekta i generasjoner) fordi de ikke har råd til å betale arveavgiften. Veldig trist.

Men det er en avsporing ja. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 470 000 totalt, ikke pr. år. Så hvis du får 200 000 i år og 270 000 til neste år, så har du fått max av det du kan få i arv. Men i tillegg kan du altså få i gave ca 35000 pr år, det kan gis som et tilskudd hver måned, feks kan du bidra med noe husleie til poden. Beløpet må oppgis på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: man kan gi en halv G hvert år uten at det må innrapporteres og at det påvirker det totale fribeløpet. hvis det er to foreldre dobles beløpet, slik at det kan gis 70 000 hvert år uten noen som helst arveavgift. i løpet av 10 år kan man altså gi over 700 000 uten noen som helst avigft!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...