Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #1 Skrevet 1. desember 2003 kan de pårørende få innsyn i journalen til en død person? isåfall, hvordan går de da frem?
Rapitap Skrevet 1. desember 2003 #2 Skrevet 1. desember 2003 det er nok kun den nærmeste som kone, mann, datter, sønn opplegg vil jeg tro. Antar også at du mener sykejournal, sant?
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #3 Skrevet 1. desember 2003 ja, det er vel sykejournal det heter. det jeg vil ha opplysning om er når han ble innlagt på sykehuset og hva som skjedde frem til han døde. så det lar seg gjøre? (jeg er blant de nærmeste pårørende ja.)
Gjest Poirot Skrevet 1. desember 2003 #4 Skrevet 1. desember 2003 Her er reglene om journalinnsyn: http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-005.html Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette. Hvem regnes som pårørende? pasientens pårørende: den pasienten oppgir som pårørende og nærmeste pårørende. Dersom pasienten er ute av stand til å oppgi pårørende, skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten, likevel slik at det tas utgangspunkt i følgende rekkefølge: ektefelle, registrert partner, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten, myndige barn, foreldre eller andre med foreldreansvaret, myndige søsken, besteforeldre, andre familiemedlemmer som står pasienten nær, verge eller hjelpeverge;
Gjest Hulderjenta Skrevet 1. desember 2003 #5 Skrevet 1. desember 2003 I Helsepersonelloven paragraf 24, Opplysninger etter en persons død, heter det: "Taushetsplikt etter paragraf 21 er ikke til hinder for at opplysninger om en avdød person skal gis videre dersom vektige grunner taler for dette. I vurderingen av om opplysninger skal gis, skal det tas hensyn til avdødes antatte vilje, opplysningenes art og de pårørende og samfunnets interesser. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en persons død hvis ikke særlige grunner taler mot det."
Gjest Hulderjenta Skrevet 1. desember 2003 #6 Skrevet 1. desember 2003 Arg - mens jeg satt og bladde i min Aktuelle Lover for Helsepersonell og skrev innlegg, hadde selvfølgelig juristen Poirot kommet meg i forkjøpet og postet innlegg... (Jeg som var SÅ stolt her jeg satt...)
Gjest Poirot Skrevet 1. desember 2003 #8 Skrevet 1. desember 2003 Arg - mens jeg satt og bladde i min Aktuelle Lover for Helsepersonell og skrev innlegg, hadde selvfølgelig juristen Poirot kommet meg i forkjøpet og postet innlegg... (Jeg som var SÅ stolt her jeg satt...) Gjør ingenting å få en sak belyst fra flere sider! Ordentlig flink var du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå