AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Jeg er en relativt frisk jente på 22. Har en normal BMI. Trener ganske lite til hverdags, og har derfor begynt å komme meg i litt bedre form siden jeg merker det på pusten og musklene at jeg kunne hatt veldig godt av mer aktivitet. Har derimot vært ganske aktiv frem til jeg ble ca 18 år. Å trene styrke går greit. Men å trene på ellipsemaskin/løpe eller annen kondisjon....Da blir jeg alltid syk! Enten det er diarè eller at jeg faktisk blir syk med feber utover kvelden og dagene etter. Så nå ligger jeg i senga igjen, med feber og sår hals. Ikke presset jeg meg hardt i går i det heletatt heller. 15 min på ellipsemaskinen i ganske rolig tempo. Hvorfor? Hva er det som gjør at kroppen min tydeligvis ikke tåler å bevege seg/å bli brukt? Selv ikke å gå kveldstur med hunden på 15 min går fint, da må jeg løpe på do når jeg kommer hjem. Så noen andre må alltid ta kveldsturene... Hjelp meg, jeg begynner å legge på meg en del.. Og vil gjerne være sunn, elker jo å bevege meg - men ikke når jeg blir syk hver gang..
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Kanskje du likevel presser deg for mye, selv om det ikke høres mye ut? Kommer an på hvor lenge siden du har trent, og hvordan det står til med kondisen din... 15min på elipsemaskin kan være brutalt for en kropp med elendig kondisjon. Får du i deg nok næring da? Hvis du spiser for lite så har heller ikke kroppen noe å gi når det kommer til å yte under trening, og du kan virkelig bli elendig. Ang diare, ikke godt å si hva det kan komme av, men trening setter og fart på magen! Kanskje du skulle prøvd å begynt med "babysteps"? 5min med elipsemaskin f.eks? Jeg var i sykt dårlig form pga jeg var helt inaktiv i nesten 2 år pga en ryggskade med påfølgende operasjon. Var godt trent før, så snakker skikkelig forfall her. Da jeg ble friskmeldt var formen sykt elendig, klarte nesten ingenting fysisk som fikk opp pulsen. Jeg begynte med å gå rolige turer, deretter power-walk, så kjøpte jeg meg ergometersykkel. Begynte med å sykle 5min (trodde jeg skulle dø..). Forsikig jogging etterhvert osv. Nå trener jeg fast 4-5 dager i uka, legger enten unna 1.4mil på jogging, eller 2 mil på sykkel, pluss påfallende styrketrening etterpå. Men det tok ei lang stund å komme dit...
Wiggins Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 Det er noen som får løs mage av å jogge, men elipsemaskin skulle ikke gi slik ristebevegelse. Er kroppen din ellers helt ok mht avføringen? Prøv ergometersykkel/spinning, da får du ihvertfall ingen ristebevegelse. Hvis det også gir deg løs mage og/eller det som verre er (f. eks. feber), bør du snarest ta kontakt med legen din. Det kan f. eks. hende at du har en svært mild ulcerøs colitt (kronisk tykktarmbetennelse), som du ikke merker noe av til vanlig, men som trigges når kroppen rister. (Det fins medisiner mot ulcerøs colitt.)
Spøkelse Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Om jeg ikke engang kunne gått en rolig 15 minutter luftetur med hunden min, så hadde jeg ordnet meg en legetime Kanskje bare meg, men det ville hvertfall utelukket bekymringer raskere enn å forsette å prøve seg frem.
hemmelinemmeli Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Kan være greit å få sjekket dette med en lege, kanskje. Det du beskriver minner meg litt om da ei veninne av meg fikk kyssesyken. Hun gikk og hangla lenge, og ble syk hver gang hun gjorde noe som krevde noe ekstra av henne. Det er i allefall greit å få sjekket ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå