Aviator Skrevet 15. september 2011 #1 Del Skrevet 15. september 2011 Har hørt om at det finnes piller man kan få reseptfritt mot laktoseintoleranse, som inneholder et enzym som spalter melkesukkeret. Hvor bra funker disse? Noen som har erfaring med dette, og bruk over lengre tid? Har store problemer med melk, får veldig dårlig mage veldig kort tid etter inntak. Prøver å unngå det, men ikke alltid så lett (som f eks middag hos svigers som alltid "glemmer" at jeg ikke tåler melk og derfor pøser på med kremede sauser og melkebasert mat) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #2 Del Skrevet 15. september 2011 kerutabs, de er dyre, men funker bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #3 Del Skrevet 15. september 2011 Forresten så fungerer de ikke SÅ bra. Det står på eska at du skal ta 1-3 kerutabs rett før et melkeholdig måltid da for å si det sånn, så om du har tenkt å spise litt is, ta 3 piller. Om du 2 timer senere vil spise en pizzabit, ta 1-2 piller. Du må hele tiden fylle på, for det enzymet kommer bare når du akkurat har tatt pillene. Det er ikke farlig, det står at det er ingen fare med å ta så og så mange piller, pga det tilfører bare et enzym vi uansett mangler. Men jeg synes faktisk ikke de er så gode, kan feks ta 3 kerutabs, som skal sikre meg, og likevel reagere selv om maten ikke var så veldig melkeholdig en gang. Kan holde at det er stekt i smør feks, og likevel plages jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violen Skrevet 15. september 2011 #4 Del Skrevet 15. september 2011 For min del synes jeg ikke at de fungerer så bra. Har brukt både Kerutabs og et annet slag som jeg ikke husker navnet på (kapsler med pulver), men har ikke hatt veldig god effekt av noen av disse. Likevel er de ikke så dyre at det ikke er verdt et forsøk. Jeg vet om flere som har gode erfaringer med disse tablettene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 15. september 2011 #5 Del Skrevet 15. september 2011 (endret) Laktasetabletter virker veldig forskjellig på folk, dessverre. Vi får håpe disse finner sin lovlige vei over grensen snart, men norske myndigheter er som kjent trege. De skal tas kun om morgenen og inneholder både laktase og bakterier som bryter ned laktosen. Eller så går det jo an for de som bor sånn til å reise en tur over. Endret 15. september 2011 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 15. september 2011 #6 Del Skrevet 15. september 2011 Laktrase syns jeg funker, men bare om jeg åpner kapselen og løser opp pulveret og drikker det først, og så spiser det jeg vil spise med laktose. Ei venninne av meg kan svelge kapselen hel og likevel funker det. Så det er tydeligvis forskjell fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #7 Del Skrevet 15. september 2011 Det fungerer på meg, men jeg kan ikke spise så mye is (eller hva det skal være) som jeg vil. Jeg tar alltid 3 tabletter. Har også prøvd noen jeg kjøpte i sverige, noen kaplser og de fungerte like bra. De er ikke på resept forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kapoff Skrevet 15. september 2011 #8 Del Skrevet 15. september 2011 Som de over her sier, fungerer det forskjellig fra person til person. Men om du bor nær svenskegrensa, så bør du ta deg en tur over, for pillene koster visst omtrent det halve der Min laktoseintolerante venninne kan ta pilla like før eller like etter et måltid da, men ho spiser aldri melkeprodukter ho kan unngå, så det blir mest for å ikke bli dårlig av at noe er stekt i smør f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviator Skrevet 16. september 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 16. september 2011 Takk for tips! Jeg får prøve meg frem litt. Hadde vært helt utrolig digg å kunne f eks spise en krones-is igjen uten å reagere så innmari mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holylove Skrevet 16. september 2011 #10 Del Skrevet 16. september 2011 Snarveier er sjeldent en god løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 16. september 2011 #11 Del Skrevet 16. september 2011 Snarveier er sjeldent en god løsning. Hæ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #12 Del Skrevet 16. september 2011 Snarveier er sjeldent en god løsning. Dette er ikke en snarvei, det er et enzym i de pillene som gjør at vi som normalt ikke en gang tåler at noe er STEKT i smør, kan overleve et måltid uten harde kramper og smerter etterpå. Kaller du det snarvei? Hva er den rette måten å gjøre det på da, ALDRI røre noe med laktose? Det er det vi som regel gjør, men i blant er det greit å bare kunne være "normal". Hovmod står for fall. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holylove Skrevet 16. september 2011 #13 Del Skrevet 16. september 2011 Dere kan si hva dere vil men piller vil alltid være en snarvei. Kroppen har det mye bedre med å ikke få i seg laktose. Normal? Er det ikke snakk om å være frisk her? Jeg er laktoseinolerant selv og for meg er ikke piller noen løsning i det hele tatt. Hold dere friskest mulig. Dere skal leve mest sannsynelig et langt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #14 Del Skrevet 16. september 2011 Dere kan si hva dere vil men piller vil alltid være en snarvei. Kroppen har det mye bedre med å ikke få i seg laktose. Normal? Er det ikke snakk om å være frisk her? Jeg er laktoseinolerant selv og for meg er ikke piller noen løsning i det hele tatt. Hold dere friskest mulig. Dere skal leve mest sannsynelig et langt liv. Man blir jo ikke syk eller skadet av å ta tablettene, de gir enzymer som vi ikke har. Kroppen er jo allerede "syk". Jeg tar de veldig sjelden, velger heller laktosefrie produkter, men det er ikke alltid det lar seg gjøre hvis det er noe spesielt. Jeg er ikke enig i at det er en snarvei, for det er ingen annen mulighet om man skal spise laktoseprodukter. Kan ikke helt se hva disse enzymene skal ødelegge sjansen for et langt liv. Det er ikke dop heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #15 Del Skrevet 16. september 2011 Dere kan si hva dere vil men piller vil alltid være en snarvei. Kroppen har det mye bedre med å ikke få i seg laktose. Normal? Er det ikke snakk om å være frisk her? Jeg er laktoseinolerant selv og for meg er ikke piller noen løsning i det hele tatt. Hold dere friskest mulig. Dere skal leve mest sannsynelig et langt liv. Du virker veldig uopplyst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 17. september 2011 #16 Del Skrevet 17. september 2011 Dere kan si hva dere vil men piller vil alltid være en snarvei. Kroppen har det mye bedre med å ikke få i seg laktose. Normal? Er det ikke snakk om å være frisk her? Jeg er laktoseinolerant selv og for meg er ikke piller noen løsning i det hele tatt. Hold dere friskest mulig. Dere skal leve mest sannsynelig et langt liv. Jeg vil anbefale deg å lese lidt grundleggende cellebiologi (konsentrer deg om makromolekyler), så du forstår hva du egentlig sier her. Laktase er et hekt ufarlig enzym, og dersom man mangler dette, medfører det ingen som helst risiko å indta slike tabletter. Det er vel snarere slik at negative helseeffekter kommer hvis man ikke gjør det, all den tid det er vanskelig å fuldstendig undgå melkeprodukter. Mener du at antibiotika også er en snarvei? Det er for så vidt en snarvei til å bli frisk fra f. eks. lungebetendelse. En snarvei som bevirker at man blir fortere frisk, og ikke risikerer å dø i processen, slik det er stor og reell chanse for hvis man bare lar sykdommen gå sin gang. De fleste medikamenter er snarveier av denne tyben. Blodtrykkssenkende medikamenter f. eks. er en snarvei til et lengre og bedre liv, med betydelig redusert risiko for vaskulære kriser og død. Ved pancreasinsuffisiens vil det være dødelig å ikke indta creon eller insulin (avhengig av hvilken del av pancreas som er rammet). Kalder du det også en snarvei som ikke er en god løsning? Men jeg tror vi har lidt forskjellig definisjon av snarvei.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå