Gå til innhold

sparing


Gjest forvirret jente

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret jente

jeg har lest litt rundt om på nettet og sett tips til å spare strøm i vinter, men stortsett alle tipsa innebærer vedovn el. etterisolere osv.

men jeg å kjæresten, vi leiger i en ikke fult så godt issolert leilighet, og sliter mye med kulde, og vil ikke ha ovnene ståendes på hele tiden.

så vi lurte på om noen hadde et genialt triks til å spare litt strøm da man ikke kan etterisolere osv, ettersom vi ikke eiger leilgheten selv eller har penger til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

denne tråden må jeg følge med på! akkuratt det du skriver, trenger jeg også tips om! jeg leier i en iiiiskald leilighet! når jeg våkner på morgningene så er det et islag på innsiden av vinduene mine! ( akkuratt sånn som det er på et bilvindu!) på vinteren kommer jeg hjem og kler på meg MER enn det jeg har på ute! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips:

-Tenn telys

- kle på deg ulltøy

- inviter venner (et menneske produserer mye varme),

- trekk for gardinene (hindrer trekk) og ha tykke gardiner

- skru ned temperaturen på badegulvet

- å koke mat krever (visstnok) mindre energi enn å steke i stekeovn

- slå av lys i rom dere ikke bruker

- bruk timer på varmeovn og skru ned varmen når dere ikke er hjemme

- skru elektronikk helt av, ikke stand by-modus

- pass på at lufteluker både på veggen og toppen av vindu er helt lukket

- se på vinduene, er det sprekker mellom vindu og vindusramme bør dere "nødtette" dem med et eller annet.

Varmtvann trekker enormt mye strøm.

- Dusj raskt

- dusj annenhver dag eller sjeldnere

- skru av dusjen når du ikke må ha på vannet (f.eks. sjamponerer inn håret/barberer leggene/såper deg inn/venter på at balsamen skal virke)

- kjøp sparedusjhode

- skru ned temperaturen litt når du dusjer, du blir vant til å dusje

- skru ned temperaturen på varmtvannstanken til 65 grader (men ikke lavere, for bl.a. legionella trives i 30-50 grader varmt vann)

- ev. dusj på jobben eller treningssenteret

- vær bevisst på bruk av varmtvann når dere vasker opp

Du kjenner sikkert til de fleste tipsene allerede. Jeg vet ikke hvor mye energi det er å spare på hvert enkelt punkt, men mange bekker små...

Det punktet det hos de fleste er mest å spare på er varmtvann og da spesielt dusjing. Dusj kort og ikke i altfor varmt vann.

Jeg vil gjerne ha flere strømsparetips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Mange gode tips der Grønt Blad :jepp:

nå skal jeg ikke ta over tråden til TS, men jeg må bare si at jeg ikke skjønner åffer jeg får strømregning og nettleie på tilsammen ca 8000 hver gang på vinterhalvåret når jeg nesten ikke bruker strøm ( pga gammelt elektrisk anlegg, så går strømmen i hele huset om man bruker for mye på en gang). det står konstant på på badet ( har ingen valgmulighet der), bruker data og tv og konfyr i blandt. jeg dusjer i veeeldig varmt vann ofte da ( jeg blir så gjennomkald at det verker i ledd og i hele kroppen) jaujau... får fortsette å pakke meg inn like mye som jeg gjør da :)

håper du ts får nytte av de mange fine rådene til grønt blad :)

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bytte tetningslister rundt vindauga pleier å hjelpe ein god del. Kostar ikkje mange kronene på til dømes Jernia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen tips:

-Tenn telys

- kle på deg ulltøy

- inviter venner (et menneske produserer mye varme),

- trekk for gardinene (hindrer trekk) og ha tykke gardiner

- skru ned temperaturen på badegulvet

- å koke mat krever (visstnok) mindre energi enn å steke i stekeovn

- slå av lys i rom dere ikke bruker

- bruk timer på varmeovn og skru ned varmen når dere ikke er hjemme

- skru elektronikk helt av, ikke stand by-modus

- pass på at lufteluker både på veggen og toppen av vindu er helt lukket

- se på vinduene, er det sprekker mellom vindu og vindusramme bør dere "nødtette" dem med et eller annet.

Mange strømsparende tips, men jeg må kommentere de tre jeg har uthevet:

Riktignok avgir telys varme, og levende lys er koselig, men du betaler mer per kilowattime for et telys enn du betaler for samme effekt på en varmeovn. Man sparer dermed ikke penger på dette.

Tette gardiner hjelper mot trekk fra vinduene, men du risikerer kondens og fuktskader i vinduskarmene (og muligens pengekrav fra huseier for utbedringskostnader?). Der varm og kald luft møtes dannes det kondens. Dette forebygges ved tilstrekkelig luftsirkulasjon og oppvarming.

Tetting av lufteventiler gir samme problem. Det er en årsak til at ventilene er der; de skal bidra til luftutskifte og sirkulasjon av luften i boligen. Ellers vil innelufta bli dårlig og luftfuktigheten høy. Det produseres ganske mye fukt i en bolig i løpet av en dag, både fra matlaging, dusjing, klestørking, pluss den fukten som vi selv produserer, blant annet i lufta vi puster ut.

For høy luftfuktighet = fare for fuktskader i boligen.

De tipsene jeg har kommentert må derfor brukes med måte. For eksempel kan man holde gardinene trukket for kun mens man befinner seg i rommet og ikke ellers.

Det er bedre å kjøpe tetningslister til vinduene enn å holde gardinene konstant fortrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange strømsparende tips, men jeg må kommentere de tre jeg har uthevet:

Riktignok avgir telys varme, og levende lys er koselig, men du betaler mer per kilowattime for et telys enn du betaler for samme effekt på en varmeovn. Man sparer dermed ikke penger på dette.

Tette gardiner hjelper mot trekk fra vinduene, men du risikerer kondens og fuktskader i vinduskarmene (og muligens pengekrav fra huseier for utbedringskostnader?). Der varm og kald luft møtes dannes det kondens. Dette forebygges ved tilstrekkelig luftsirkulasjon og oppvarming.

Tetting av lufteventiler gir samme problem. Det er en årsak til at ventilene er der; de skal bidra til luftutskifte og sirkulasjon av luften i boligen. Ellers vil innelufta bli dårlig og luftfuktigheten høy. Det produseres ganske mye fukt i en bolig i løpet av en dag, både fra matlaging, dusjing, klestørking, pluss den fukten som vi selv produserer, blant annet i lufta vi puster ut.

For høy luftfuktighet = fare for fuktskader i boligen.

De tipsene jeg har kommentert må derfor brukes med måte. For eksempel kan man holde gardinene trukket for kun mens man befinner seg i rommet og ikke ellers.

Det er bedre å kjøpe tetningslister til vinduene enn å holde gardinene konstant fortrukket.

Takk for at du kommer med rettende informasjon, Spinell. :)

Har et tips til. Sjokklufting framfor å ha vinduet på gløtt lenge. Lufta blir byttet ut samtidig som møbler beholder temperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i sjokkluftingen!

Mente ikke å kritisere tipsene dine sterkt, men noen av dem må brukes med kunnskap for ikke å skape andre problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det spinell skriver om lufteventiler og gardiner. Har selv opplevd hvor mye fukt det kan komme i en leilighet pga lukkede ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lagd mat i stekovnen så ha stekovnsdøren oppe etter at du har tatt maten ut og skrudd av ovnen.

det er masse varme igjen i ovene når maten er ferdig. denne går da ut i rommet - (var en elektrikker som tipset meg om dette...)

ullsokker på bena - og gode tøfler. Når du er varm på bena føles du varmere i kroppen.

pledd i sofaen - helst i ull. Ønsk deg til jul :)

bena opp i sofaen under pleddet

varmeflasker i senga før du legger deg evt i sofaen om det er gørrkaldt.

ha på ulltøy innerst. finnes helt tynne typer også så det ikke "synes" under vanlige klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips der Grønt Blad :jepp:

nå skal jeg ikke ta over tråden til TS, men jeg må bare si at jeg ikke skjønner åffer jeg får strømregning og nettleie på tilsammen ca 8000 hver gang på vinterhalvåret når jeg nesten ikke bruker strøm ( pga gammelt elektrisk anlegg, så går strømmen i hele huset om man bruker for mye på en gang). det står konstant på på badet ( har ingen valgmulighet der), bruker data og tv og konfyr i blandt. jeg dusjer i veeeldig varmt vann ofte da ( jeg blir så gjennomkald at det verker i ledd og i hele kroppen) jaujau... får fortsette å pakke meg inn like mye som jeg gjør da :)

håper du ts får nytte av de mange fine rådene til grønt blad :)

leier du leilighet som ligger tett i tett med andre leiligheter, eller hus?

før jeg kjøpte hus, leide jeg en leilighet hos en ikke akkurat perfekt utleier for å si det sånn fant jeg ut (de hadde bla bare malt over et muggproblem osv) når vi fikk første strømregning (på høst/vinter) fikk jeg helt sjokk. 7500! (vi hadde da flytta fra et stort hus vi leide, for eieren skulle bruke det selv, og der fikk vi regninger på 4000 maks). neste regning var ikke noe bedre, den var vel på 8500. greit nok at vi brukte en del mer strøm pga elendig isolering (trekk i vinduene, dørhåndtaket frøs på innsiden), men så mye brukte vi ikke!

jeg begynte å lete etter kilde. startet med varmtvannstanken, siden den alltid ble forferdelig fort tom for varmtvann. så at en ledning gikk til stikk i veggen. et rør til oss.. og et i veggen? da begynte virkelig tankene å kverne. spesielt da jeg fikk høre at naboen tidligere hadde kommet inn på mitt abonoment og hadde fått mine strømregninger (dette fikk selvfølgelig strømselskapet så ørene flagret av, da det var de som hadde surret med noen koder eller noe lignende, husker ikke hele greia lengre).

så jeg gikk ut, så opp i vinduet røret fra tanken gikk, og joda; den endte opp hos naboens bad! og der bodde de en familie av denne 'typiske' utlendingsfamiliene. fem barn, mor og far og en bestemor. ergo blir det en del for meg å betale for deres dusjing, deres klesvask osv.... ble jo fly forbanna, å fikk snakket med strømselskapet, og regningen ble vel slått av litt på, om jeg ikke husker feil. (en del ble satt over til naboen). ringte til huseieren å sa i fra, og da bare lo han det bort, å sa at det ikke var så farlig, for på mitt kjøkken gikk det visst på deres strømkrets. (kjøleskap og komfyr) for det første gjorde det ikke det, for det andre kan jo i så fall ikke det sammenlignes med en varmtvannstank. jeg pakket jo selvfølgelig sakene mine, betalte ikke husleie, og krevde tilbake depositum (og det fikk jeg) og dro.

jeg sier ikke at det nødvendigvis at det er det som skjer hos deg, for strømregningene nå i vinter VAR veldig høye (dette skjedde i 2009/10 vinteren). men det kan lønne seg å sjekke om en har en misstanke!

men når det kommer til strømsparing, eller i alle fall holde på varmen, er disse dør og vindulistene fra clas ohlson geniale! billige og enkle. sørg for å tette for trekk/ der det kan lekke varme, det har mye å si. jeg hadde en del tepper på gulvet, det, og tøfler var veldig deilig, så slapp jeg å fryse så på beina. :) skru av lys i rom du ikke er i, når du forlater leiligheten, ting du ikke bruker, bruk en oljeovn som regulerer av/på etter termostat. ikke ha ladere koblet i veggen om du ikke bruker de (mobil, pc og diverse andre ting på lader) ikke dusj lenge i veldig varmt vann, og skru av når du tar shampo i håret. det varmer også veldig godt med gassovner. (sånne som en kjøper gassbeholder til.) lukke dører til rom det ikke er så farlig om det er varmt/kaldt i. da får du mindre plass å varme opp. :)

lykke til med strømsparing i vinter! :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret jente

tuuusen takk alle sammen, fantastiske tips alle sammen!! noen av de er tatt i bruk, som tepper på gulv og i sofa, lys av i rom vi er osv. og vi har gulvvarme i alle gulv, men velger å ikke ha de på.

når det gjelder varmtvannstanken så går den bare til vår leilighet, da vi bor i et tilbygg som er nyere enn selve huset og litt til siden, men takk for at du gjør oss OBS på dette Nomine!

stearinlys blir og fort brukt på kvellingen da det ikke bare gir litt varme men er jo koselig og.

og disse tetnigslistene skal jeg skikke etter!

TAKK ALLE SAMMEN!! :D

satser på en litt billigere vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...