Gå til innhold

Når kan katten begynne å være ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke noe erfaring med jentekattepuser, har bare hatt herremanner tidligere..

Så; jeg lurer på når hun kan slippes ut. Skal selvfølgelig sterilisere, vaksinere og chippe henne først! Har hørt at hunkatter må være lengre inne enn hanner..

Tidligere så har hannkattene vi har hatt begynt å vært ute når de har vært en rundt 6mnd. Da selvfølgelig sterilisert, vaksinert og chippet.

(skulle egentlig ha hannkatte denne gangen og, men da vi fikk "han" så oppdaget vi at det var ei lita pusefrøken).

Videoannonse
Annonse
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg måtte sterilisere hokatten min når ho var like gammel som din (fikk løpetid. Det var vill galskap, så da endte det med at ting ble gjort tidlig..). Ho fikk da begynne å gå ut når pelsen var tilbake på magen.

Men ho hadde vært ute tidligere og, før ho ble kjønnsmoden. Katter skal holdes inne i noen uker, men de kan begynne å gå ut sammen med dere litt før. Jeg ville ha tenkt sterilisering, slik du gjør, først. Rett og slett fordi de kan bli kjønnsmodne tidlig, og så begynt med utetrening etter det. De pleier ofte å være skye til å begynne med, og setter pris på at matmor er med :)

Skrevet

Takk for svar:-)

Pusefrøkena er ikke kjønnsmoden enda, fortsatt spinnvill kattunge der farer lurer overalt :gjeiper:

Født 20mai, så tett før 4mnd nå.

Tror hun vil ha godt av å komme seg ut og få brukt opp litt energi iallefall. Har et lite problem med halsband på henne... Hun takler det ikke, går helt rabiat og gir seg ikke før hun har klart å gnaget det i to og tygd det i fillebiter.....har prøvd flere halsband, og det samme har skjedd. Har og tatt av den lille bjella, så hun ikke skulle bli sprø av den, men det heller hjalp ikke. Vi fikk henne da hun var 12 uker, og prøvde å venne henne på halsbånd med engang. For oss gjør det ingenting med halsband, men det kjennes tryggere når hun begynner å vanke ute for å vise at det er ei huskatte og ikke villkatte (kryr av villkatter her, og dersverre har det vært enkelte som har tatt saken i egne hender og drept villkatter).

Skal selvfølgelig chippe henne, men det synes ikke utenpå. Den forrige katten vi hadde var utstyrt med ei lita navneplate på halsbande med navn og nummer. Utrolig kjekt engang han la ut på stortur til andre enden av byen :sjenert:

Skrevet

Katter har ikke nok retningssans før ved ca 6 måneder (noen mener senere enn dette også), så de bør ikke slippes ut før dette, fordi da er faren større for at de ikke finner veien hjem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har egentlig tenkt tanken at jeg ikke bør slippe henne ut før våren :sjenert: Nå i høst er hun nok for liten, og i vinter med snø og kulde blir det nok ikke så kjekt for henne å begynne å være ute.

Heldigvis har hun god lekekamerat i bikkja da.....halejakt er utrolig spennende. For ikke å snakke om hvor spennende det er å ligge å lure på hamsteren til minstejenta... :sjenert: (hamsteren har innbruddsikkert bur heldigvis...).

Skrevet

Som nevnt tidligere er 6 måneder et minimum. Katter har fortsatt ikke ferdigutviklet retningssans ved den alderen, men man kan begynne med forsiktig utetrening da. Altså katt ute under oppsyn, med åpen dør etc.

Egentlig er det ganske fiffig å benytte vinteren til å starte utetrening. I november/desember er det sikkert en del hustrig og ekkelt vær som gjør det attraktiv for pus å holde seg rundt hjemmet, og søke inn i varmen kjapt. La ytterdøren stå åpen (om du har yttergang med dør da, så familien ikke fryser ihjel inne), ta små turer ut i ruskevær og belønn med noe godt når pus kommer inn :jepp:

Kjempebra at du kastrerer og merker kattene dine før de går ut!

Skrevet

Retningssansen til den ene katten min, var ikke på plass før han var 10-11 mnd gammel. Da sluttet jeg å få telefoner fra "fjern og nær" om en katt som så veldig bortkommen ut. Så dette er veldig individuelt, men hadde ikke sluppet ut før katten var seks mnd, minst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...