AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #1 Skrevet 15. september 2011 Sønnen min har bursdag bare noen dager før jul. Han har ikke hatt mange bursdagene, men allerede nå er tendensen klar, det er mange som gir en gave og sier det er både julegave og bursdagsgave. Jeg syns kanskje det er litt trist for ungen at det kommer til å bli sånn, skjer jo ikke med barn som ikke har bursdag så nært jul...eller det jeg som er smålig?
Gjest Sevastra Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Jeg har bursdag nært jul. I oppveksten feiret vi bursdagen og julen hver for seg. Hadde et lite selskap med familie på dagen. Og et selskap med venner en eller to uker før dagen. Det jeg syntes var kjipt var at man ikke har noen sånn type ting å glede seg til resten av året. Det blir liksom alt på en gang. I senere tid har venninner og noe av familien gitt meg bursdags og julegave i ett, men da har de gitt større gaver. Fikk f.eks en ganske dyr gitar hos moren min ett år. Jeg pleier også å gjøre slik til ei venninne som har bursdag rund juletider, så kan jeg kjøpe noe ekstra fint i stedet for to små gaver. Nå er det jo ikke gavene som teller, men i min familie har alltid alle kommet på besøk på selve dagen. Jeg synes det er kjekt å få oppmerksomhet på sin egen spesielle dag og gir det samme tilbake. Baker kake og søstera mi og jeg pleide å lage kort og egenlagde gaver i tillegg til annet. Vi hadde det veldig koselig på den tiden. *mimre* 1
regine Skrevet 15. september 2011 #3 Skrevet 15. september 2011 TS - jeg syns IKKE du er smålig på vegne av sønnen din! Jeg syns vel heller de som mener at en gave skal dekke begge er smålige - med det forbeholdet at det er "vanlig" gave og ikke som Sevastra skriver at man gir en større ting. Min mor har bursdag i romjula og hun fikk gjerne gaver med påskriften "god jul og gratulerer med dagen". Iflg. henne ganske sårt, når alle andre alltid fikk både jule og bursdagsgave, kun fordi de var født en annen tid på året. Jeg syns man skal være ekstra oppmerksom når unger har bursdag tett opp til jul - nettopp fordi det lett kan overskygges av at det er jul.
Tweak Skrevet 15. september 2011 #4 Skrevet 15. september 2011 Bare si det som det er at dere ønsker å feire bursdag og jul separat når han er barn. Det må da de fleste forstå og respektere! Og at det heller skal være unntaket enn regelen å gi en større samlet gave enn to gaver.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2011 #5 Skrevet 15. september 2011 Jeg har en sønn som har bursdag tett oppunder jul og jeg er nøye på at bursdagspresanger skal ha bursdagspapir og ikke julepapir og at man skiller mellom bursdag og jul. Dersom han ønsker seg noe ekstra så foreslår han selv at man legger sammen, men ellers så får han to pakker.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 15. september 2011 #6 Skrevet 15. september 2011 Jeg har også bursdag i juletidene Jeg syns aldri det gjorde noe å heller få en litt finere gave, men så er ikke jeg noe glad i å være oppmerksomhetens sentrum uansett. Eneste gangen jeg husker det opplevdes som urettferdig var ett år jeg fikk en ekstra stor gave til jul og bursdag sammen, og når bursdagen til søsknene mine kom så husket alle i familien feil så de fikk den samme gaven bare i bursdagsgave
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 Hva slags papir man pakker inn en bursdagsgave til er jeg ekstremt likegyldig til. Ærlig talt?! Jeg har en nevø og en niese som er født ved juletider. Disse har til og med fått felles bursdags- og julegave! Det vil si én gave som skal dekke to bursdager og julegaver. Hihi. Jeg vet at dette er et sårt tema for desemberbarn (og muligens dem som er født tidlig i januar), så jeg skiller alltid mellom de to bursdagene og julegavene.
Gjest Solsmil Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Jeg har bursdag ganske nært jul, og nå når jeg er blitt voksen har jeg ingen problemer med å få julegaver og bursdagsgaver i ett, selv om det er sjelden jeg gjør det. Men når jeg var mindre, synes jeg ikke det var noe særlig i det heletatt. Noen ganger fikk jeg valget mellom en dyrere jule-og bursdagsgave i ett, eller to litt billigere, separate gaver, men jeg satt hver gang igjen med følelsen av at gaven hadde kostet det samme uansett om det var for begge deler, eller om det bare hadde vært julegave. Ikke at det er hva tingene koster som betyr noe, men samtidig sitter man jo igjen med følelsen av at de som ga deg gaven, egentlig kanskje ikke bryr seg så fryktelig mye, og ofte benytter sjansen til å kjøpe jule-og bursdagsgave i ett for å gjøre det mer lettvindt og for å spare penger. Nå bryr jeg meg ikke så mye lengre, men når jeg var liten var ikke dette noe jeg likte i det heletatt. Det kan fort virke litt urettferdig for sønnen din hvis alle andre får både bursdag- og julegave, mens han får bare en. Spesielt når man er mindre og det ikke har så mye og si hva som er inni gavene, bare det er mange forskjellige gaver.
Bestee Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 Jeg har selv bursdag rundt juletider, og mamma og pappa var veldig nøye på å skille mellom bursdag og jul. Har så og si aldri fått kombinerte jule- og bursdagsgaver av noen, heldigvis. Det hadde jeg følt veldig sårt tror jeg. Man har jo krav på en egen dag akkurat som alle andre som er født ellers i året. Så, nei, det er overhodet ikke smålig av deg.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Godt å høre at jeg ikke er helt på jordet ihvertfall. Når man er voksen tror jeg det stiller seg helt annerledes, man tenker oftest ikke sånn på det å få kombinerte gaver. Men synes det er litt trist at sønnen min på en måte går glipp av en festlighet fordi han er født så nært jul. Har en venninne som er født på julaften, og der var foreldrene bestandig nøye på at det var bursdagsselskap noen dager før jul, og jeg har alltid gitt henne 2 gaver, bursdagsgaven pakket i annet enn julepapir. Det som var med de som har gitt sønnen min kombinert gave, kan ikke si at det var en "større" gave han fikk heller....ja ja, får vel finne på lure ting sånn at han føler det er 2 separate hendelser. Takk for svar! TS
Angelheart2 Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 Min sønn har også bursdag i romjulen, men det pleier ikke være noe problem. Vi har alltid familieselskap på dagen hans og da får han jo bursdagsgaver. Det er ingen som kommer tomhendte og sier at den pakken han åpnet på julaften gjaldt bursdag også. Men, det hender ofte at vi voksne legger sammen beløpene vi har tenkt å kjøpe henholdsvis jule-og bursdagsgave for til en større pakke, dersom det er noe han trenger, som han får på julaften. Men han får uansett en liten ting på dagen sin også. Det er som regel ikke verdien på presangen som betyr noe, men at man er tenkt på.... Som noen andre her også sa, vi skiller også på julepapir og annen papir på jule- og bursdagsgavene. Man ville da ikke gitt bort en bursdagspresang i mai med julenisser på?
Celtic Heart Skrevet 15. september 2011 #12 Skrevet 15. september 2011 Sønnen min har bursdag lille julaften, og vi feirer alltid dagen først i desember, nettopp for å skille. Jeg synes også det er en uting med bursdagspakke innpakket i julepapir. En annen i familien har bursdag i romjulen, der gir vi større gave etter bursdags"barnets" ønske, men denne personen er godt voksen.
Personlig12 Skrevet 15. september 2011 #13 Skrevet 15. september 2011 Sysn ikke det er tåperlig overhodt. Jeg har selv bursdag i desember, og jeg hatet og hater fremdeles når folk skal slå sammen gavene. Jeg elsker jo gaver, jeg vil ha to, ikke en Så den der må du stå på med
The Kitten Skrevet 15. september 2011 #14 Skrevet 15. september 2011 Jeg har bursdag i midten av november, og det hender ofte at jeg får kombiner jule- og bursdagsgave. Er det snakk om en dyr ting, så kan jeg forstå det. Ellers synes jeg det er ganske irriterende. Man kommer jo ikke med kombiner jule-og bursdagsgave til dem som er født på sommeren? Ei heller til dem som har bursdag i januar, selv om det er like lenge mellom en jul og deres bursdag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå