AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Hvor lang tid må det gå mellom to vakter? Jeg har blitt satt opp lørdag kveld fra 15.00 - 23.00 og søndag morgen fra 07.00 - 15.00. Dette betyr at jeg kommer hjem 23.30. Og jeg må stå opp 06.00 for å komme meg på jobb. Noen som vet?
Gjest Armule Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Sjekker man arbeidsmiljøloven, vil jeg tro denne gjelder: § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.
Inx Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151 Det skal være 11 timer mellom hver arbeidsperiode som hovedregel. Det er unntak
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151 Det skal være 11 timer mellom hver arbeidsperiode som hovedregel. Det er unntak Kan det være unntak utenom disse? Det er arbeid på kundeservice - stillesittende arbeid hvor man ikke har mye mulighet til å gå fra plassen.
Inx Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Kan det være unntak utenom disse? Det er arbeid på kundeservice - stillesittende arbeid hvor man ikke har mye mulighet til å gå fra plassen. Dersom bedriften har en tariffavtale så kan det avtales, men det er klare grenser Arbeidsgiver og tillitsvalgte i virksomhet med tariffavtale kan avtale en kortere arbeidsfri periode, men ikke kortere enn: 8 timer daglig og 28 timer ukentlig Den ukentlige fritid er absolutt. Den daglige fritiden kan fravikes under spesielle vilkår. Avtale om kortere fritid forutsetter at arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder. Hvileperioden må følge umiddelbart etter arbeidsperioden og skal kompensere time for time for den forlengede arbeidstiden.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Sannsynligvis er det spesifisert unntak i tariffavtalen, så jeg vil tro det er lov. Jeg jobber like vakter, og her er det fullt lovlig.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151 Det skal være 11 timer mellom hver arbeidsperiode som hovedregel. Det er unntak Og det er innmari mange unntak også, ellers hadde ikke en eneste sykehusturnus i dette landet gått opp!
Gjest Iah Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 I helsevesenet er slike vakter svært vanlige og fullt lovlige. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #10 Skrevet 15. september 2011 Tror slike vakter er lovlige. Men saken hadde kanskje blitt en annen hvis du hadde jobbet overtid for å så starte på dagen igjen? Broren min jobbet en gang fra 7 om morgenen til 01 på natten. Han var på an igjen kl. 7. Seks timer etterpå. Det tror jeg nok er litt mer ulovlig? (Jobber i elektrikerbransjen, linjemontør)
MissStiles Skrevet 15. september 2011 #11 Skrevet 15. september 2011 Jobber skift selv og vet at 8 timer kan virkelig som veldig lite. Men i min bransje er det helt vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå