Gjest bryllupsfotograf Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 (endret) Hvor/Hvordan finner dere en god fotograf? Endret 15. september 2011 av bryllupsfotograf
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #2 Skrevet 15. september 2011 Hvor/Hvordan finner dere en god fotograf? Gjennom referanser, eller googler på nett (hvis det var sånn du mente) Selv kjenner jeg til en svært dyktig fotograf som holder til i Oslo (men som kan reise overalt for å ta bilder): xtinafoto.no
AnonymBruker Skrevet 18. september 2011 #3 Skrevet 18. september 2011 Ut fra brukernavnet ditt å dømme gjetter jeg på at det du egentlig spør etter er hvordan du skal skaffe deg flere kunder. Jeg leter gjennom følgende kanaler: -spør venner og kjente som har hatt fine bryllupsbilder hvem de brukte -følger med på bryllupsbildene på lokale avisenes hjemmesider (bildeserier med brudepar), og ser hvilke fotografer som utmerker seg på positiv og negativ måte etter min smak -når jeg har merket meg noen "gjengangere" googler jeg navnet, for å se om noen har skrevet om sine erfaringer med denne fotografen -sjekker nettsidene til de fotografene jeg har merket meg for å se flere eksempler, sjekke priser og kontaktinformasjon osv
CathFoto Skrevet 18. september 2011 #4 Skrevet 18. september 2011 Jeg har inntrykk av at mange velger de mest kjente, og at resten velger ut fra hva de har sett på venners takkekort o.l. Merker at det at kundene publiserer bilder på Internett(spesielt Facebook) blir stadig viktigere i søken etter nye kunder.
CathFoto Skrevet 21. september 2011 #5 Skrevet 21. september 2011 (endret) Google er nok vel så nyttig, de fleste fotografer gjør bryllup i større eller mindre grad. Fjernet kommentar til slettet innlegg Bond, adm Endret 29. november 2012 av Bond
Jade Skrevet 21. september 2011 #6 Skrevet 21. september 2011 Vi spurte etter andres erfaringer og sammenlignet priser. Et absolutt must var at vi fikk bildene på CD/DVD i god oppløsning/kvalitet til en billig penge, da vi ikke var interessert i å betale mangfoldige tusen for hver forstørrelse.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #7 Skrevet 22. september 2011 søskenbarnet mitt gjør det som gave for oss (han er en dyktig amatørfotograf)
fullmånebrud Skrevet 22. september 2011 #8 Skrevet 22. september 2011 Her vil vi benytte jungeltelegrafen. Det er flere flinke fotografer blant bekjentskapskretsen, så vi satser på å bruke en av disse. Grunnen er at vi ønsker oss bilder fra hele bryllupet, og det er 2 døgn. Har rett og slett ikke lyst til å bruke 100 000 på fotograf alene. Men kommer til å betale den som skal ta bilder en grei sum.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #9 Skrevet 22. september 2011 Vi skal også benytte oss av noen vi kjenner som er flinke hobbyfotografer Sjekket den linken over her og hos de to fotografene som var i Stavanger (på den siden) begynte prisene fra ca. 7000,- og da var det veldig basic. Så mye er vi ikke interessert i å bruke. Jeg forstår at det er arbeid, og at en bruker tid på redigering etc. men prisene er i det drøyeste laget for oss dessverre. Hadde det ikke vært for at det er jeg som skal gifte meg hadde jeg tatt bildene, for jeg er hobbyfotograf selv. Redigering kan jeg fint gjøre, trenger bare noen til å ta bildene Hos de fleste "store" og kjente fotografene (typisk dem som har vært der "i alle år" som nok får mange kunder fordi mange ikke vet om andre alternativer) får man jo ikke bildene på cd engang. Noen krever også at man kjøper et gitt antall bilder og album etc. Det blir utrolig dyrt, og iallefall hvis man plutselig finner ut at man ønsker litt flere bilder. Nå når vi er såpass digitale alle sammen er det veldig dumt at enkelte fotografer velger å ikke tilby dette.
CathFoto Skrevet 22. september 2011 #10 Skrevet 22. september 2011 AB: Som fotograf selv vil jeg bare si at jeg er veldig enig med deg :0) Men det er vel som i alle andre bransjer, mange har problemer med å tilpasse seg nye tider.
krist.in Skrevet 4. juli 2012 #11 Skrevet 4. juli 2012 Vi skal også benytte oss av noen vi kjenner som er flinke hobbyfotografer Sjekket den linken over her og hos de to fotografene som var i Stavanger (på den siden) begynte prisene fra ca. 7000,- og da var det veldig basic. Så mye er vi ikke interessert i å bruke. Jeg forstår at det er arbeid, og at en bruker tid på redigering etc. men prisene er i det drøyeste laget for oss dessverre. Hadde det ikke vært for at det er jeg som skal gifte meg hadde jeg tatt bildene, for jeg er hobbyfotograf selv. Redigering kan jeg fint gjøre, trenger bare noen til å ta bildene Hos de fleste "store" og kjente fotografene (typisk dem som har vært der "i alle år" som nok får mange kunder fordi mange ikke vet om andre alternativer) får man jo ikke bildene på cd engang. Noen krever også at man kjøper et gitt antall bilder og album etc. Det blir utrolig dyrt, og iallefall hvis man plutselig finner ut at man ønsker litt flere bilder. Nå når vi er såpass digitale alle sammen er det veldig dumt at enkelte fotografer velger å ikke tilby dette. Ofte er det greit å finne noen som bare driver med foto på hobbybasis, hvis man vil ha mange bilder og "bare" ok kvalitet. Hvertfall hvis man kan redigere selv. Folk som jobber på heltid som fotograf ville nok aldri latt noen andre redigere bildene sine, og levert fra seg uredigert materiale. Det som er lurt er jo å spørre studenter, Norges kreative fagskole har feks fotolinje, og mange der er veldig flinke, men tar ikke så mye for å gjøre en slik jobb
Gjest Bond Skrevet 29. november 2012 #12 Skrevet 29. november 2012 Tråden ryddet for reklame. Bond, adm
latterbox Skrevet 30. november 2012 #13 Skrevet 30. november 2012 Hvor mye penger må man legge i Bryllupsbilder, hva er "vanlig"?
Gjest 2013 bryllup Skrevet 30. november 2012 #14 Skrevet 30. november 2012 Jeg vet ikke hva som er vanlig, men vi skal ha en bekjent av min mann som fotograf. Hun tar i følge nettsidene 7000 for fotografering under vielse + fotosession (men vi skulle få det billigere). Vi får alle bildene høyt oppløselig på DVD Hun er riktignok ikke utdannet fotograf, men har fotografet flere bryllup tidligere. Pris kommer ann på hva dere forventer: proff/amatør, heldag/fotosession, bilder på DVD eller ikke osv. Det som er sikkert er at man må betale for kvalitet
Rakkerunge Skrevet 30. november 2012 #15 Skrevet 30. november 2012 Det lurer jeg også på. Det handler vel sikkert litt om hvor opptatt man er av bildene, kvaliteten og sånt? Har hørt folk som betaler 30.000 for heldagsfoto, og folk som betaler 5000 for det samme. Ganske sikker på at det da er klasseforskjell på bildene... Men vil tro at man bør opp i kanskje minst 15.000 for å få kvalitetsbilder... Mye penger, men...
CathFoto Skrevet 30. november 2012 #16 Skrevet 30. november 2012 Kommer an på en rekke forskjellige ting: Hvor du bor, proff eller amatør, hvem du bruker, hva som er inkludert og hvor lenge du skal ha fotograf. Det er store variasjoner, men innenfor det jeg har skrevet under er ganske vanlig. Oslo hos en proff; Bilder av brudeparet: 5000-8000,- Halvdagsfoto: 8000-15.000,- Heldagsfoto: 15.000-30.000,-
lillemeg90 Skrevet 30. november 2012 #17 Skrevet 30. november 2012 Et tips er undersøke om det er noen studenter som ønsker å få bilder til portofolien sin, der er ofte veldig flinke/ engasjerte/ kreative og ikke minst billige. Et vennepar giftet seg i sommer, de betalte 5000 for fotograf hele dagen og fikk utrolig flotte bilder:)
Pingting Skrevet 30. november 2012 #18 Skrevet 30. november 2012 Det lurer jeg også på. Det handler vel sikkert litt om hvor opptatt man er av bildene, kvaliteten og sånt? Har hørt folk som betaler 30.000 for heldagsfoto, og folk som betaler 5000 for det samme. Ganske sikker på at det da er klasseforskjell på bildene... Men vil tro at man bør opp i kanskje minst 15.000 for å få kvalitetsbilder... Mye penger, men... Jeg gjorde en masse research på heldagsfotografer og makan til direkte sammenheng mellom prisnivå og kvalitet har jeg aldri sett, det var utrolig irriterende egentlig! Jeg er opptatt av foto og syntes ikke noen av de til 15.000,- var gode nok, men så gikk jeg jo hen og forelska meg fullstendig i en som tar 30.000,- først, da. Så alt annet ville egentlig føltes som en "nedgradering". Vi endte opp med å velge ham, og kutter i endel andre ting for å ha råd. Ikke ting som ville gått ut over gjestene selvfølgelig, men ting til oss selv som overnatting på hotell, morgengaver, og endel annet.
Jade Skrevet 30. november 2012 #19 Skrevet 30. november 2012 Dere som velger hobbyfotografer og uutdannede fotografer (ja, selv utdannede fotografer). Sjekk hva de har laget før! Se at bildene ikke er mørke og kornete og med masse forstyrrende elementer og skjemmende skygger osv. Sjekk at dette er noe du kunne tenke deg å ha på veggen, og noe som er mye bedre enn hva du kunne tatt selv. Har sett flere tilfeller av hobby"fotografer" som har kjøpt seg speilrefleks og tror de er verdensmestere, og tar seg betalt for noe du kunne gjort bedre selv. Og sjekk selvsagt pris på forstørrelser osv. Og det kan lønne seg å få bilder på DVD om du ønsker å lage fotobøker, takkekort, forstørrelser osv. selv til en liiiiiitt billigere penge enn hva fotografer ofte tar. Her snakker vi flere tusen for en forstørrelse.... 2
CathFoto Skrevet 30. november 2012 #20 Skrevet 30. november 2012 Nå kom jeg brått i den situasjonen at jeg skulle finne en bryllupsfotograf til mitt eget bryllup. Jeg vil naturlig nok ikke ha noen som er en dårligere bryllupsfotograf enn meg selv, helst en som er bedre. Og jeg fant drømmefotografen- i Australia. Men, inkl reise må vi ut med nesten 60.000,- og flytte bryllupsdatoen og bytte lokale. Så måtte ta til fornuft og finne noen andre. Veldig vanskelig! Jeg kjenner jo mange fotografer, men siden endel av de skal være gjester i bryllupet, så skal de slippe å jobbe for en gangs skyld. Så da ble det å lete på samme måte som alle andre brudepar gjør, og jeg ble ikke fornøyd. Veldig mange flinke, men ikke helt stilen jeg lette etter. Til slutt la jeg ut en status på Facebook, og ba folk å anbefale. Fikk masse anbefalinger, og endte opp med to(jobber sammen)jeg har gått i klasse med, som foreslo seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå