Gå til innhold

Renslighets trening av valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går ut med valpen hver 45-60 minutt, eller etter soving, han tisser så å si alltid da. Vi gir godbit når han tisser ute, overser om han tisser inne.

Skal jeg si "flink gutt" mens han tisser å gi godbit etterpå, eller skal jeg ti helt stilt til han er ferdig?

Klarer han å trene opp blæra si om vi er så pass ofte ute?

Gjør vi det rett?

Hvordan går det seg til at han begynner å si ifra?

Vi har ikke mangen uhellene inne, men er spennende å høre hva dere mener og hvordan dere gjorde det. Det jeg er mest "bekymret" for er om han klarer å trene opp blæra si når han slipper utså ofte, men han er bare 12 uker så "bekymringen" er ikke så stor ennå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Gratulerer med valp.

Jeg hadde ville gått ut vesentlig oftere dersom han er våken og aktiv. Tommelfingerregelen er at den skal ut etter soving, spising og lek. Dere gjør riktig i å overse når den gjør fra seg inne, det er viktig! Får den kjeft, ender det ofte med at den gjemmer seg for dere for å gjøre fra seg inne.

Ros gjerne når den gjør fra seg ute, det er bra.

Ta det helt med ro, så og si alle hunder blir stuerene. Det eneste dere kan gjøre er å framskynde prosessen litt. Er den ikke så og si stueren etter 6 mnd ville jeg begynt å se på årsakene. Ikke før :)

Lykke til.

Skrevet

vovva trenger ikke så lang tur. Ut og tiss snuse litt og inn igjen. De lengre turene rundt 30min.Mange inntrykk for en liten en.

Vi var ute 20-30 ganger i døgnet og vår hadde 2 uhell inne. Ofte ut så lærer dem fort.

Alltid ut etter : Mat,lek,drikking og søvn.Alltid.

Noen valper liker ikke å bli satt ned på forskjellige steder ,så sett den på samme sted

Andre kan reagere på for mye ros,spesielt høye stemmer .SÅ et velberettiget Bra! og ikkeno mer

Du har en veldig ung valp og det kan ta tid å lære de opp.Mindre raser kan være værre å få husrene,noen er det ikke før de har passert året eller mer.

Skrevet

Noen valper liker ikke å bli satt ned på forskjellige steder ,så sett den på samme sted

Dette er jo ikke logisk en plass... Hva om vi reiser på hytta da, og valpen kun tisser i Hagen hjemme pga det er der den er vant med å tisse?

Skrevet

hehe nei ikke slik bastant ment. Men når dere er hjemme,vil du selv se at valpen finnet sitt sted

samme for hytta.

Noen vil ikke at hunden skal tisse på ett sted.De bærer den fra forrige sted valpen tisset ,til et nytt.Noen valper liker bare ikke slikt. De vil finne doplass selv.

Hvorfor vet jeg ikke ..

Skrevet

En valp er redd for å markere/tisse på andre hunders og dyrs område. På en lang biltur med en 4 mnd gammel valp nektet valpen å gjøre fra seg i mange timer. Vi stoppet og luftet den hver time, men den ville ikke og holdt seg til den måtte.

Det er ikke lurt å gå lange turer, valpen vil helst gjøre det rett utenfor husett.

Skrevet

Vi brukte å si "tisse" med rosende stemme hver gang han tisset ute. Veldig effektivt hvis vi skal reise bort og skal få han til å tisse først, bare å si; "Skal vi gå ut å tisse?" så løper han å gjør det han skal :fnise:

Skrevet

En valp skal ikke gå lang tur uansett.

Skrevet

Dersom jeg forstår TS riktig, så går de ut litt mer enn en gang pr. time, de går ikke så lange turer..

Skrevet

Dersom jeg forstår TS riktig, så går de ut litt mer enn en gang pr. time, de går ikke så lange turer..

Endelig noen som forstod :) vi går kun ut på plenen å tisser, og rusle/snuseturer 3 ganger til dagen på 5-10 minutt

• 2 uker senere...
Skrevet

Høres igrunn ut som om det er på samme måte som vi gjorde det med jenta vår. Vi praktiserte også litt forskjellig i forhold til at jeg roste mens hu tissa, mens fyren roste etter at hu var ferdig med å tisse. Vi roste også hver gang hu gikk og pep ved døra for så å ta henne ut med en gang.

Det tok litt tid med henne, men det fungerte til slutt. Vi la også merke til at selv om hun var renslig hjemme hos oss, var ikke dette tilfellet når vi var på besøk hos andre.

Skrevet

Det tok litt tid med henne, men det fungerte til slutt. Vi la også merke til at selv om hun var renslig hjemme hos oss, var ikke dette tilfellet når vi var på besøk hos andre.

Slik er det med vår valp også. På besøk hos min mor kan han finne på å tisse inne rett etter han har vært ute på do, men det skjer ikke like ofte nå lengre. Verre var det når vi dro på besøk til mormor. Da satte han seg ned og bæsja på det ene dyre teppet hennes, andre gang vi besøkte henne gjorde han det samme på det andre teppet :fnise: Hun har katt da, så det kan være grunnen.

TS, vi gjorde det på omtrent samme måte vi også. Ut etter soving, spising, lek. Nå er han snart 5 måneder, og har kun uhell hvis han er tissetrengt og vi får besøk(han blir så glad vettu). Han må heller ikke ut så ofte lengre, og holder seg hele natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...