Gå til innhold

Hvilke "gamle" klassiske filmer BØR man se?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på Gilmore Gilrs i stad og episoden er hvor Lorelai blir invitert på sin egen Drive-In-Kino sammen med faren til Rory. Filmen som vises er Funny Face. Den har jeg ikke sett. Men burde man se den? Eller andre "gamle" klassiskere? Da tenker jeg som Casablanca, Breakfast at Tiffany`s+++

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

The good the bad and the ugly og gone with the wind kanskje?

Skrevet

Jeg synes alle burde se Casablanca, men det er nok fordi det er en av mine favorittfilmer. :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Funny Face er ikke så bra, syns jeg :gjeiper: Casablanca og Breakfast at Tiffany's er kjempebra. Og så syns jeg man bør se The Seven Year Itch, Gentlemen Prefer Blondes, og kanskje The Misfits (Marilyn Monroe).

Psycho, Rear Window og fuglene (Alfred Hitchcock)

Skrevet

Ben Hur og Citizen Kane står vel også på lista over hva dannede mennesker bør ha sett.

Som krimfan vil jeg for egen del tilføye Mord på Orientekspressen fra 1975 og Ørneredet fra 1968.

Gjest Lille-pus
Skrevet

"Pansekrysseren Potemkin" hører så absolutt med på listen over innflydelsesrike klassikere ;)

I den litt lettere kategorien: "East of Eden" ("Øst for Eden") og "Rebel without a cause" ("Rotløs ungdom") eller "The Giant" ("Giganten") - alle med James Dean, synes jeg hører med på denne listen over klassikere :)

Skrevet

Jeg har sett:

- Casablanca

- Gone with the wind

- Breakfast at Tiffany`s

- Sabrina

- The way we were

- An officer and an gentleman

- An affair to remember

- It`s a wonderful life

Noen som har flere tips?

Skrevet (endret)

Det finnes mange, hva skal jeg si, filmer som er nevnt her som blir litt for obvious for min smak. Breakfast at Tiffany's er en helt OK film, men intet mer slik jeg ser det, Tatt av vinden helt grei og Casablanca er grei nok den også. Men jeg har jo en dyp interesse for filmer fra 30-, 40-, 50- og 60-tallet, og jeg liker nok både de populære og de smalere filmene som mange ikke har hørt om. Jeg tar forøvrig også med noen personlige favoritter fra 70-tallet.

Mine personlige filmer fra den tidsepoken jeg nevner er:

* Roman Holiday (En klassiker og første Hollywood-filmen Audrey Hepburn spilte i. Og hun fikk også sin første Oscar for denne filmen. Denne er etter min mening ti ganger bedre enn Breakfast at Tiffany's)

* Sabrina (1954) (Det er laget to versjoner av denne filmen, så greit å presisere hvilken man mener.)

* Summertime (1955)

* An Affair to Remember (1957)

* Giant (1956)

* To Have and Have Not (1944)

* The Big Sleep (1946)

* The African Queen (1951)

* Key Largo (1948)

* Dark Passage (1947)

* Sound of Music (1965)

* My Fair Lady (1964)

* Young at Heart (1954)

* Brief Encounter (1945)

* The Apartment (1960)

* Avanti! (1972)

* Phantom of the Opera (1943)

* Kings Go Forth (1958)

* Great Expectations (1946)

* War & Peace (1956)

* All that Heaven Allows (1955)

* Blackboard Jungle (1955)

* The Prime of Jean Brodie (1969)

* What's Up, Doc? (1972)

* Calamity Jane (1953)

* The Thrill of It All (1963)

* That Touch of Mink (1962)

* Lover Come Back (1961)

* Pillow Talk (1959)

* Charade (1963)

* Citizen Kane (1941)

* The Treasure of the Sierra Madre (1948)

* The Maltese Falcon (1941)

* North by Northwest (1959)

* Notorious (1946)

* Singin' in the Rain (1952)

* The Graduate (1967)

* To Kill a Mockingbird (1962)

* Lawrence of Arabia (1962)

* Ben-Hur (1959)

* The Good, the Bad and the Ugly / Il buono, il brutto, il cattivo (1966)

* Dr. Strangelove (1964)

* Psycho (1960)

* The Godfather (1972)

* The Godfather: Part II (1974)

* One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975)

* Taxi Driver (1976)

* A Clockwork Orange (1971)

* Chinatown (1974)

* Jaws (1975)

* The Exorcist (1973)

Personlig har jeg en innrømmelse å komme med, jeg kan faktisk ikke fordra verken James Dean, Marilyn Monroe, Elvis eller mange av disse som sees på som ikoner i dag, faktisk synes jeg de er ekstremt oppskrytt (jeg digger dog musikken til Elvis, men som skuespiller synes jeg lite om han). Jeg er heller en som digger Audrey Hepburn, Gregory Peck, Rock Hudson, Deborah Kerr, Cary Grant, Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Julie Andrews, Jack Lemmon osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg liker veldig godt Lolita, og selv om Yvonne har nevnt den så nevner jeg den også: Singing in the Rain. Den filmen er utrolig morsom og bra! (Var litt bekymret for at den skulle "forsvinne inn i mengden til filmlista til Yvonne :) )

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker veldig godt Lolita, og selv om Yvonne har nevnt den så nevner jeg den også: Singing in the Rain. Den filmen er utrolig morsom og bra! (Var litt bekymret for at den skulle "forsvinne inn i mengden til filmlista til Yvonne :) )

Hehe! Singin' in the Rain er en knallfilm, den gjør meg alltid glad! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

I tillegg til mye av det som er nevnt her: Sunset Boulevard :) David Lynch sin Mulholland Drive er vel ment som en slags hyllest til denne, uten at de har noe særlig med fellestrekk såvidt jeg kan forstå (eller huske).

Også kan man jo gå helt tilbake til stumfilmen og se alt av Buster Keaton - tidløs moro.

I tillegg kan man godt kikke ut av USA og engelskspråklig film.

Skrevet

Life of Brian

Spinal Tap

Skrevet

Jeg liker veldig godt Rosemary's baby, en "skrekkfilm" fra 1968. Jeg skriver "skrekkfilm" fordi det er absolutt en skrekkfilm, men ikke i nærheten av skrekkfilm anno 2011. :)

• Liker 1
Skrevet

Kom på noen flere -

Zulu

Wicker Man

Whitnail and I (ikke så gammel, riktignok)

Flere av Ingmar Bergmanns filmer

Who is afraid of Virginia Woolf

Sju samuraier (og andre Kurosawafilmer)

Skrevet

37,2 Le Matin (Betty Blue)

Cinema Paradiso

Shogun Assassin

Reservoir dogs

Down by law

Skrevet

Kanskje ikke akkurat den sjangeren du ser etter, men Bonnie and Clyde og Dr. Jekyll and Mr. Hyde (Jeg foretrekker 40-talls versjonen) er to filmer verd å se.

Skrevet

At ikke Peter O'Toole har fått Oscar er en stor skam. Utover at han innehadde et godt utseende (ref. Noël Coward Florian of Arabia)var/er han en fantastisk skuespiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...