dilletante Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 (endret) Jeg har lyst til å strikke sokker etter denne oppskriften, som jeg har brukt tidligere med stort hell. Da hadde jeg et annet garn, ikke Fabel, men et som antagelig korresponderte helt ukomplisert til pinnestr.forslaget som nevnes i oppskriften. Nå har jeg kjøpt Sandnes smart superwash hvor 22 masker og pinne 3,5 gir 10 cm. Hvilken pinne bør jeg velge om jeg skal slippe å gjøre om på oppskriften? Endret 14. september 2011 av dilletante
MissLibellula Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Jeg har lyst til å strikke sokker etter denne oppskriften, som jeg har brukt tidligere med stort hell. Da hadde jeg et annet garn, ikke Fabel, men et som antagelig korresponderte helt ukomplisert til pinnestr.forslaget som nevnes i oppskriften. Nå har jeg kjøpt Sandnes smart superwash hvor 22 masker og pinne 3,5 gir 10 cm. Hvilken pinne bør jeg velge om jeg skal slippe å gjøre om på oppskriften? Jeg ville prøvd med 4mm først, så hvis du ser det blir for løst til det garnet du har valgt gått ned i pinnestørrelse til 3.5mm g opp i maskeantall.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Jeg ville prøvd med 4mm først, så hvis du ser det blir for løst til det garnet du har valgt gått ned i pinnestørrelse til 3.5mm g opp i maskeantall. Jepp, strikk en prøvelapp med 4 mm først, med mulige justeringer ift hvor løst eller stramt du strikker. Jeg strikker veldig stramt og må alltid opp 0.5-1 mm uansett om garnet stemmer.
Klematis Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Dersom du vet at du strikker sånn normalt fast (vanligvis ikke har problemer med strikkefastheten), ville jeg brukt pinne 4 og lagt opp antallet masker til en størrelse større enn du vil ha. Men strikke lengdene som er oppgitt på ribb og fot. Matematisk begrunnelse: Smart er ifølge oppgitt strikkefasthet 15 % tynnere enn dobbel fabel, mens det er 13 og 14 % forskjell i maskeantall mellom de ulike størrelsene, så det bør gå supert
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Takk for gode svar Jeg strikker normalt fast når jeg strikker såpass enkle ting som sokker - verre når kast og slikt blir involvert, da hender det jeg ender med plagg som er dobbelt så store som de skulle vært.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå