Gå til innhold

Sentrifugehastighet på vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe ny vaskemaskin, og siden jeg har veldig liten plass ender jeg opp med den minste (og billigste) jeg finner. Den jeg ser på nå, har max 800 omdr./min på sentrifugen.

Vil dette være upraktisk mtp at jeg tørker klærne på tørkestativ midt i stua? Tenker på om det kommer til å ta veldig lang tid å få tørket ol...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt. 800 omdreininger er alt for lite for effektiv tørking innendørs. Sist noen feilsentrifugerte noe på kun 800 omdreininger så tror jeg det tok ett og et halvt døgn å tørke det utendørs.

Skrevet

800 er ALTFOR lite. Da er det nesten dryppende vått. Du bør strengt tatt ha det dobbelte.

Skrevet

Det er en grunn til at maskina er den billigste for å si det sånn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 1400 som maks, og det er på grensa. Tørker stort sett innendørs, og det tar for det meste under 12 timer.

Skrevet

Trodde ikke det fantes vaskemaskiner som hadde max 800 rpm lenger!

Jeg har en ganske så gammel vaskemaskin og den er stort sett innstilt på 1000. Da tørker klærne på ca 1 døgn ved god gjennomlufting.

Jeg ville ikke gått for noe med så treg sentrifuge som 800 rpm. Særlig ikke i en liten leilighet. Da vil du bestandig ha våte klær hengende, og det kan bli for fuktig innendørs, samtidig som klærne kan komme til å lukte surt før de i det hele tatt tørker.

Skrevet

Jeg har en vaskemaskin med maks 1400 omdr./min, men stiller det alltid ned da det sliter på tøyet. Jeg pleier å bruke 800-850. Treningstøy og ulltøy kjører jeg på 1100. Tørker alt inne og synes det går greit.

Selv om jeg som regel bruker 800, så er jeg glad jeg har muligheten til å stille den opp. TS, anbefaler deg å se på en annen maskin. Om du ikke velger en med 1400, så kan 1100-1200 være greit å ha.

Ulempen med å tørke klær inne er at luftfuktigheten blir høy, og det er da lettere å bli forkjølet og syk, spesielt på vinterstid. Siden du ser etter en liten maskin antar jeg at du har en liten leilighet. Det er da enda viktigere å se etter en maskin der du har mulighet til å kjøre flere omdreininger i minuttet. Kjøp dog ikke en der du ikke kan skru ned antall omdreininger.

Skrevet

Jeg har en vaskemaskin med maks 1400 omdr./min, men stiller det alltid ned da det sliter på tøyet. Jeg pleier å bruke 800-850. Treningstøy og ulltøy kjører jeg på 1100. Tørker alt inne og synes det går greit.

Selv om jeg som regel bruker 800, så er jeg glad jeg har muligheten til å stille den opp. TS, anbefaler deg å se på en annen maskin. Om du ikke velger en med 1400, så kan 1100-1200 være greit å ha.

Ulempen med å tørke klær inne er at luftfuktigheten blir høy, og det er da lettere å bli forkjølet og syk, spesielt på vinterstid. Siden du ser etter en liten maskin antar jeg at du har en liten leilighet. Det er da enda viktigere å se etter en maskin der du har mulighet til å kjøre flere omdreininger i minuttet. Kjøp dog ikke en der du ikke kan skru ned antall omdreininger.

Pluss at det må mer strøm til for å varme opp leiligheten pga. luftfuktigheten. Det kan bli dyrt.

Skrevet

Kan jeg hoppe inn med et sentrifugeringsspørsmål, siden alle ekspertene uansett er samlet her inne? Blir håndklær stivere hvis man sentrifugerer dem på 1600 omdreininger enn hvis man vasker med lavere sentrifugeringshastighet? Tørkes på stativ inne. Lurer altså på om de blir stivere der og da, ikke om det over tid sliter på klærne.

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Nei, det meste av bomullstøy blir ganske stivt når det tørkar. Ristar du det opp mjuknar det. Tørketrommel er det optimale for å få mjukt tøy.

Endret av Alt godt
Skrevet

For å få mykt bomullstøy er også tøymykner viktig, kanskje enda viktigere når man tørker på tørkestativ enn i tørketrommel. Til gjengjeld gjør tøkmykningsmiddel at sugeevnen til håndklærne blir dårligere. Jeg bruker normalt ikke tøymykningsmiddel når jeg vasker håndklær, men noen unntak.

Skrevet

Jeg har maskin med 1600 omdreininger. Og kunne virkelig ikke klart meg uten, siden jeg tørker på stativ.

Gleder meg til større bolig, med tørketrommel :sjenert:

Skrevet

Jeg har maskin med 1600 omdreininger. Og kunne virkelig ikke klart meg uten, siden jeg tørker på stativ.

Gleder meg til større bolig, med tørketrommel :sjenert:

Hmmm, jeg ser egentlig større behov for tørketrommel i en liten bolig enn i en stor. Ironisk nok - når man ikke har plass til den trenger man den mest.

Skrevet

Takk for svar, det er nemlig samboer som mener vi bør kjøre håndklær på lav omdreining pga de blir stive. Jeg har sagt at han må bruke tøymykner og at han merker forskjell nå pga vi har flyttet fra fellesvaskeri med tørketrommel til egen vaskemaskin og tørking på stativ, men han er ganske sta når han lager seg sånne teorier. :gjeiper:

Syns det tørkestativet står oppe lenge nok som det er, om vi ikke skal begynne å tørke søkkvåte håndklær på det også...

Gjest navnelapp
Skrevet

Kva er det med menn og slike fikse idéar... Sentrifuger dei på maks, og la dei tørke. Når handkledet er tørt kan dokke ta det mellom dokke, og dra i det. Då vil fibra "sleppe taket", og det vil bli litt mindre stivt. Og dette hjelper sjølvsagt ekstra godt viss dokke har brukt skyllemiddel.

Skrevet

Æsj, jeg har jo egentlig ikke råd til å kjøpe dyrere da. Men må vel bare ta meg råd da... Bruker 1100 omdreininger nå, og passelig fornøyd med det, så tenkte meg at 800 ville bli litt lite ja. Hadde jeg bare hatt plass til større maskin så hadde jeg kunne funnet billigere :(

Skrevet

Kva er det med menn og slike fikse idéar... Sentrifuger dei på maks, og la dei tørke. Når handkledet er tørt kan dokke ta det mellom dokke, og dra i det. Då vil fibra "sleppe taket", og det vil bli litt mindre stivt. Og dette hjelper sjølvsagt ekstra godt viss dokke har brukt skyllemiddel.

:fnise: Glad jeg kom over denne tråden, så kan jeg vise ham at det er jeg som har rett. :lur:

Skrevet

Endte opp med en på 1 000 omdreininger, satser på at det blir greit :P Har ikke hatt noen negative opplevelser ved bruk av 1 100 omdreininger, så 1 000 får holde, tenker jeg. Bare for å spare en tusenlapp eller to :P Er nok bare midlertidig uansett (et år eller to) :)

Skrevet (endret)

En ting er sentrifugehastigheten, en annen ting er restfuktigheten i tøyet. Det er den som er mest viktig å se på når man skal tørke klær på stativ.

Jeg har sentrifuge med 1600 omdreininger og en restfuktighet på rundt 45%. Tror ikke jeg ville gått for noe dårligere enn det. Jeg tørker klær på stativ, og det blir tørt over natta.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Vil ikke høyere sentrifuge automatisk gi mindre restfuktighet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...