Gå til innhold

Legge seg- alene hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Jeg skal på møte i kveld (20-22) og lurer veldig på om jeg skal mase etter barnevakt eller la barnet fikse selv.

Barnet er 10 år, veldig ansvarsbevisst, vant til å være alene hjemme (men jeg har alltid vært hjemme før legging) og finnes overhode ikke husredd. Barnet legger seg vanligvis i 20.30-21tiden og får lese en liten stund før det alltid skrur av lyset på eget iniativ senest 2115.

Vi bor i tomannsbolig og det vil være voksne i naboleiligheten, i tillegg er barnet utstyrt med mobilen sin og jeg tilgjengelig på min.

(Barnet har tidligere vært hjemme alene på kvelden (frem til 20.30) og da hadde det både spist kveldsmat og ordnet seg til jeg kom hjem- lå i sengen å leste).

Hva tenker dere? Hvilke "aldersgrenser" har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på barnet, og om du tror han/hun håndterer det.

Jeg ville ikke latt min 9 1/2 åring legge seg alene, selv om han er flink og til å stole på syns jeg han er litt for liten enda.

Så jeg ville skaffet barnevakt.

Skrevet

Jeg ville prøvd, men opplyst på møtet at jeg var stand-by på telefon.

Skrevet

Har du forresten spurt barnet ditt hva han/hun syns, om han/hun vil være alene og legge seg alene?

Skrevet

Du kjenner barnet ditt best selv.

Noen barn er mer modne enn andre på det området. Noen barn er mer ansvarsfulle enn andre på det området.

Så man må se an barnet.

Det høres ut for meg som om dette vil gå veldig bra? Døren blir jo låst, og det er naboer i nabohuset. Dere har mobil med strøm på. Så da burde det går bra.

Jeg var iblant alene hjemme både etter skoletid og om kvelden fra jeg var 10 år, og jeg koste meg stort. Gjorde lekser, spiste god mat og så på tv. Jeg lagde faktisk mat selv, og var suveren på kjøkkenet.

Når jeg la meg selv, pusset jeg tenner, vasket meg, gikk på do, pakket sekken, slukket lysene og sjekket om dørene var låst.

Jeg ville ikke sagt til noen at barnet ditt var alene hjemme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...