lilleedderkopp Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Hei, jeg har en kattunge på 4-5 månder, hun biter endel. Og det begynner å bli ganske irriterende å våkne opp til en liten "puma" som biter meg i beina. Hun biter også hender.. Er det noen her som har noen tips til hvordan jeg skal få henne til å slutte?
Gjest Lille-pus Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Min lille frøken hadde en raptus hvor hun bet meg over neseryggen hver morgen ("Moooor ! Morgen ! Våkne !" ) - det gikk over Er ikke helt uvanlig med slike perioder under oppveksten. Trekk til deg hender og eller føtter og gå din vei (det betyr vel i praksis at du må stå opp....) Da forsvinner oppmerksomheten. Det pleier å hjelpe. Gir jo ingen garanti her nå altså, for det pleier å gå over av seg selv (men det kan ta litt tid......)
ninuska_ Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 (endret) Det høres ut som enhver liten kattunge. Jeg tror det er noe man må "leve med" til de vokser det av seg. Kattepusen min har blitt mye flinkere til å regulere biting og kloring når han leker og vekker meg om morgenen etter at jeg har begynt å forlate leken når han er for hardhendt. Dyrlegen sa til oss: Du må gjerne ta igjen - det ville kattemoren gjort. Ellers så gir han seg når man blåser litt på han Edit: Min biter meg rett under nesetippen, mellom neseborene, når han syns jeg har sovet for lenge om morgenen Endret 14. september 2011 av ninuska_
Gjest Lille-pus Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Edit: Min biter meg rett under nesetippen, mellom neseborene, når han syns jeg har sovet for lenge om morgenen Kan jeg anta han da er i et aldeles strålende humør ? Verdens blideste lille gutt, - og så glad når du våkner ? (At tårene står i øynene på den som har blitt vekket er jo en helt annen sak... )
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Jeg brukte å slå den hardt i hodet jeg, så slutta den... NOT!! Hendte jeg dytta lett til den i ansiktet slik jeg så at den andre katten gjorde, den andre katten vår "bitchslapped" den som bet, og det skikkelig. Hendte at jeg blåste på den også, så slutta den. Gikk over i 6-8 måneders alder her.
ninuska_ Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Kan jeg anta han da er i et aldeles strålende humør ? Verdens blideste lille gutt, - og så glad når du våkner ? (At tårene står i øynene på den som har blitt vekket er jo en helt annen sak... ) Ja, med en prrrr-lyd for å si hei - jeg sender han hatefulle blikk kl 6 om morgenen
Aurora M. Skrevet 15. september 2011 #7 Skrevet 15. september 2011 (endret) Ja, med en prrrr-lyd for å si hei - jeg sender han hatefulle blikk kl 6 om morgenen Jeg blir vekket hver morgen med kyss av en RU kattetunge, og et par stirrende øyne. Jeg pleier å dra dyna over hodet og komme med en klagelyd. Men nå har hun begynt å etterligne klagelyden min rett etter at jeg kommer med den! Jeg skulle nesten ha gjort et opptak, for det er skremmende likt! Så klarer jeg ikke la være å begynne å le under dyna, og da kommer hun pressende under med en stor buskete viftehale og er lykkeligere enn noen gang! Ts, bitingen gir seg nok snart. Bare vær bevisst på å ikke lekesloss så mye med henne med hendene/fingrene, men gi henne heller en leke hun kan bite og i og "sloss med". Hvis hun begynner å bite "uprovosert", så er det beste å ignorere henne (gå bort og ikke gi oppmerksomhet). Det er også lurt å venne de til at lek foregår et sted (f.eks gulvet), og kos et annet (sofaen f.eks). Pass på at hun får nok stimuli i form av jaktlek i løpet av dagen. P.s Det kan også være et symptom på tannfelling. Det klør jo som kjent og gjør at det er godt med noe å bite i. Endret 15. september 2011 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #8 Skrevet 15. september 2011 Vår holdt også på sånn i den alderen, det er omtrent samtidig med tannfellingen. Ignorerte/sluttet å leke med ham om han ble for vill og hardhendt, og prøvde å unngå å trigge atferden når det var mulig (unngå føtter med ullsokker når katten ligger under sofaen, hehe). I voksen alder har han aldri bitt eller klort hardt, han kan øke kraften gradvis når vi leker, men stopper med en gang om jeg sier au, og har liksom blikkontakt underveis i leken De fleste sunne katter tror jeg har ganske lett for å lære dette, og kutter ut den ukontrollerte melketannbitinga etter hvert som de vokser opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå