AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Hvor mye er det normalt å spare mens man er student? Jeg vil gjerne ha svar fra flinke sparere og de som ikke er så flinke. Jeg har ca. 65 000 på sparekonto (BSU), ingenting på høyrentekonto. Er ferdig med studiene om ett år og regner med å ha 85 000 kr på BSU da. Er dette lite og dårlig? Startlønn når jeg er ferdig utdannet ligger på i overkant av 400 000 kr.
Gjest Spinell Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Jeg sparte over hodet ingen ting som student, men jeg hadde heller ingen jobb utenom studiene i semesteret, og klarte meg på studielånet pluss det jeg tjente i sommerjobber. Årsaken til at jeg ikke jobbet er flerdelt: Noen studier er vanskeligere å kombinere med fast deltidsjobb enn andre, og noen studenter bruker mer tid på frivillig arbeid enn andre... Jeg startet sparing med en gang jeg kom ut i jobb.
altflyter Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Jeg tror jeg kommer til å spare noenlunde det samme som TS. Det er ganske få som klarer å spare mye mens de studerer, så jeg syntes det er bra gjort.
Gjest Okusan Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Hva slags spørsmål er det?! Eneste relevante for meg og mine medstudenter var å sørge for å overleve uten å ende opp med altfor mye gjeld. Sparing var et fremmedord, hehe. Sånn var det i hvert fall i min tid (kambrium silur). 1
Jannu Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Sier det samme som Okusan, det var om å gjøre å overleve uten å dra på seg for mye studielån! Spare var rett og slett ikke mulig.
Anglofil Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Vel, nå jobber jeg i en 50%-stilling ved siden av fulltidsstudier, så her prøver jeg å spare hele lønna + litt av studielånet hver måned, det blir sparing på rundt 10-12 000kr i mnd. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 Jeg jobber ikke ved siden av studiene, lever kun på stipend og studielån. Men siden jeg har en samboer som også får stipend og lån, klarer vi oss ganske greit. Vi sparer ca. 2000,- i måneden sammen av pengene vi får fra Lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #9 Skrevet 14. september 2011 TS her. Ble litt letta da jeg leste svarene. Kjenner flere som er studenter og har både 300 000 og 400 000 på sparekonto, og jeg skjønner ikke hvordan de har klart å få det. De jobber riktignok mye. Jeg lever økonomisk stramt og jobber litt ved siden av studiene, men det meste kommer fra sommerjobbing. Betaler ekstra skatt hele året og det gjør at jeg har spart maks i BSU de siste to årene. Får inntrykk av at alle studenter er så flinke til å studere, men godt å vite at jeg ikke er så dårlig som jeg var redd for. Yvonne: Jeg bøyer meg i støvet.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #10 Skrevet 14. september 2011 når jeg studerte viste jeg ikke hva ordet "sparing" betydde! Jeg var heldig og fikk leiligheten fullfinansiert. 1
otilie Skrevet 14. september 2011 #11 Skrevet 14. september 2011 jeg sparer ingenting. jeg har alltid penger på sparekonto, men jeg tar fra de om jeg trenger det, og det har skjedd. så forhåpentligvis får jeg spart noe, det vet jeg ikke...
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #12 Skrevet 14. september 2011 Jeg har stort sett alltid spart noe - har studert i flere omganger og vært heldig med boligprisene på studiestedene (husleie på 1500-2700), i tillegg har jeg jobbet i ferier, og av og til i semesteret. Har spart omtrent alt jeg har tjent utenom lån og stipend, og av og til noe av lånet. Kanskje 30-50 000 i løpet av et år. Sparepenger jeg har bortsett fra dette, er arv/gaver og evt av inntekt utenom studietida.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #13 Skrevet 14. september 2011 Med 6500,-i studielån i måneden, i tillegg til en lønn på +\- 4000,- har ikke jeg klart å spare noe annet enn kanskje 5000,- på BSU. Tilsammen på flere år. Jeg har studert i Bergen og i Oslo. Leieprisene stiger hvert år - Det er rart å tenke på: I 2008 leide vi en to-roms til 9000,- ( delt på to stykker). Det var dyrt, men vi trengte å finne oss nytt sted å bo- raskt- og så oss veldig fornøyd med at det i hvertfall var 45 kvadratmeter, med strøm og internett inkludert. Året etter måtte vi finne nytt igjen. Vi gikk ned i størrelse til 30 kvadratmeter, ned i standard, ekskl. strøm og internett og leien var fortsatt 9000,-. Og vi følte oss ganske heldige i forhold til markedet i Oslo, tross alt. Men igjen måtte vi ut av leiligheten (gjett om vi blir slitne og leie av å flytte så ofte). Og da har samme typer leiligheter gått opp til 10 000,- i måneden. Det vil si at jeg nå betaler 5000,- i måneden på bare leie. Jeg må spise. Og internett må studenter ha. Og strøm. Datamaskiner blir for gamle og må oppgraderes i løpet av studietiden. Jeg må reise hjem til jul - kjøpe noen julegaver. Spare penger - i tillfelle uforutsette utgifter. Spare penger på nytt, etter at tannfyllingene mine sprekker og tannlegen må bygge opp ny tann. Kjøpe månedskort på vinteren. Jeg må reise hjem en tur på sommeren. Betale forsikring. Det føles som å kjempe mot vindmøller. Det å spare er en nødvendighet for meg, ikke et gode for BSUen min etter endte studier. Jeg antar at jeg tjener såpass normalt når jeg får meg jobb etter studiene, at jeg kan spare mer da. For nå vil det smerte meg for mye.
Rosalie Skrevet 14. september 2011 #14 Skrevet 14. september 2011 Hva slags spørsmål er det?! Eneste relevante for meg og mine medstudenter var å sørge for å overleve uten å ende opp med altfor mye gjeld. Sparing var et fremmedord, hehe. Sånn var det i hvert fall i min tid (kambrium silur).
Jamme Skrevet 14. september 2011 #15 Skrevet 14. september 2011 Jeg makser på BSU hvert år, men det blir ikke så mye utover det. Lever på studielån og lønn fra deltidsjobb -- 3000-4000 i måneden (tidvis har jeg tjent mer, og tidvis har jeg gått uten jobb).
Moscato Skrevet 14. september 2011 #16 Skrevet 14. september 2011 Jeg har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiene. Begynte nettopp på et nesten seks år langt studie, og inntil videre har jeg fast trekk til bsu på 300, og til vanlig høyrente på 100 kr. Ellers har jeg tenkt til å spare alt som blir til overs hver mnd. Kommer til å variere en del alt etter hvem som har betalt hjemreisene mine den mnd (jeg eller kjæresten) og om jeg har vært med på noe som koster penger (konsert/foredrag/kino/annet).
Vera Vinge Skrevet 14. september 2011 #17 Skrevet 14. september 2011 Jeg husker ikke helt, men tror jeg hadde mellom 100 000 og 150 000 på sparekonto da jeg var ferdig med studier (men da hadde jeg akkurat brukt ca. 60 000 av sparepengene til bryllup). Jeg var en skikkelig gjerrigknark og var superbevisst forbruket mitt hele veien. Jeg jobbet i ferier og sparte vel det meste av det. Jeg hadde en helgejobb det siste tre-kvart året eller så, fordi jeg skulle spare til bryllup, men utenom det jobbet jeg ikke ved siden av studiene ellers i året, fordi jeg ønsket å konsentrere meg om studiene. Mannen min sparte mer enn meg, men jeg husker ikke nøyaktig hvor mye. 300 000 kanskje? Det var hvertfall veldig fint å ha den egenkapitalen vi hadde da vi skulle kjøpe leilighet. Ikke syns jeg at jeg levde et dårlig liv som student heller. Nå skal det sies at jeg slapp å forholde meg til leieprisene i Oslo, men jeg bodde fortsatt i en av de større byene og det var ikke gratis å bo der heller. Vil også legge til at ingen av oss fikk økonomisk hjelp av familie. Og så tok jeg en lang utdannelse, så oppsparingen ble ikke gjort over en bachelorgrad. Jeg syns ts kan være fornøyd. Jeg har for øvrig ikke inntrykk av at det er spesielt vanlig å spare mye i studietiden, uten at jeg skal være for bastant på det.
lulle Skrevet 14. september 2011 #18 Skrevet 14. september 2011 TS her. Ble litt letta da jeg leste svarene. Kjenner flere som er studenter og har både 300 000 og 400 000 på sparekonto, og jeg skjønner ikke hvordan de har klart å få det. De jobber riktignok mye. Jeg lever økonomisk stramt og jobber litt ved siden av studiene, men det meste kommer fra sommerjobbing. Betaler ekstra skatt hele året og det gjør at jeg har spart maks i BSU de siste to årene. Får inntrykk av at alle studenter er så flinke til å studere, men godt å vite at jeg ikke er så dårlig som jeg var redd for. Yvonne: Jeg bøyer meg i støvet. Det kommer egne regler inn for studielån og stipend om man har penger på konto. Vær obs på det. Tror grensen går på 250 000. Så de vennene dine som har 3-400 000 får i hvertfall ikke stipend. Muligens ikke studielån heller.
Klematis Skrevet 14. september 2011 #19 Skrevet 14. september 2011 Hadde ca 125.000 kr på sparekonto og 80.000 kr på BSU da jeg var ferdig å studere. Gikk dessverre arbeidsledig 3 mnd etter studiene, så da røk noe av sparepengene. Jobbet kun i ferier, men bodde hjemme i feriene (uten å betale) + at jeg var heldig og slapp å betale for hybel om sommeren alle årene. I studieåret bodde og spiste jeg billig og hadde egentlig lite utgifter utover dette og litt øl.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #20 Skrevet 14. september 2011 Jeg jobbet mye under studiene - alltid til rett under maksgrensa. Jobbet i tillegg som servitør en del av studietiden, og da er det tips i tillegg som ikke ble rapportert inn til skattemyndighetene (jada..fyfy). Kombinert med svært billig leie (cirka 1000 kroner per pers for et par) gjennom familie, hadde jeg spart cirka 350 000 gjennom studietiden på sju år. Når det er sagt hadde jeg jo et like stort studielån, så netto hadde jeg ingenting, men brukte selvsagt egenkapitalen på bolig og betalte ned studielånet på vanlig vis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå