AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Jeg er utvekslingsstudent i et annet land, og her skal jeg ga pa skole i ti maneder. Jeg bor hos en familie med en annen utvekslingsstudent fra ogsa et annet land, og godt er det, hvis ikke hadde jeg vaert helt alene her. Studentene pa skolen er helt annerledes sammenlignet med studentene pa skolen min i Norge. Jeg forventet selvfolgelig ikke at jeg skulle komme til en skole uten forandring fra hvordan det er hjemme, men jeg synes det er ganske store forskjeller. Ikke at stil og utseende har sa mye a si, men pa skolen er det virkelig ille. Det virker ikke som om de har sett seg i speilet for de gikk ut av doren om morgenen! XXL-jenter som spiser en hel pose godteri til lunsj, harfarger i alle varianter du kan tenke deg og sminke og utringning som ligner 13-aringer i soken pa a finne seg selv - dere skjonner? For meg er dette veldig uvant da menneskene pa skolen min, inkl. meg bryr oss en del om dette(muligens for mye..). MEN, de kan gjerne se slik ut om det er dette de foretrekker, hovedproblemet er at det er svaert fa hyggelig studenter her! Det er svaert fa som tar til seg bryet a smile, si hei o.l. Selv er jeg veldig blid og hyggelig av natur, og ser pa det som en selvfolge a smile til nye mennesker, og spesielt hvis jeg vet at de er fra et annet land og ikke er kjent med stedet! I tillegg lurer jeg pa om jeg er veldig prippen og kjedelig. I Norge var jeg vant med at hasjroyking ble sett litt ned pa av de aller fleste, men her er det helt vanlig a royke hasj utenfor skolen i friminuttene. Er det bare jeg som er teit som synes det er litt sjokkerende? Jeg er apen for a innromme at jeg kanskje er litt vel streng nar det kommer til hasj, jeg VET at det ikke er som de andre narkotiske midlene som kokain/amfetamin heroin etcetcetc og at det er svaert liten sjanse for at noe negativt skjer av a prove det en gang - men, jeg har blitt oppdratt til a vaere i mot narkotiske stoffer, mamma er lege og har fortalt meg mange skrekkhistorier. Er det jeg som er prippen og kjedelig, eller er dere enige i at det ikke er en bra ting? Skolen skal vaere ganske bra, hoyt niva, men mange av elevene virker veldig merkelige i oppforsel - jeg har spesielt observert et par stykker som hadde en veldig oppsiktsvekkende samtale de aller fleste ville ha reagert pa. Hva skal jeg gjore? Jeg har det bra ellers og har fatt mange venner(fra Norge, som er i samme situasjon som meg) rundt om i landet, men fremdeles, de er ikke her! Hverdagen min kommer til a bli kjempekjedelig for meg uten venner, og selv om tilbudet skulle komme; jeg vet ikke engang om jeg vil passe inn der! Punkstil, dop og merkelig atferd er stikk motsatt av hva jeg er.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Synes ikke det høres ut som om de er spesielt ille, selvfølgelig sett bort fra at de ikke er så hyggelige. Sær stil og hasjrøyking er definitivt ikke noe jeg ville ha reagert på eller blitt satt ut av, men det er jo kjipt å komme til et nytt land og ikke finne noen venner. Jeg vet ikke helt hvilket nivå du studerer på - er det høyere utdanning eller er det snakk om VGS? Uansett, så er det ofte sånn at folk er veldig etablerte. De har allerede en omgangskrets, og de trenger ingen ny venn fra Norge som uansett skal reise tilbake om noen måneder. Sier ikke at det er sånn de tenker, men det kan være en mulighet for det. Mitt tips til deg er å være på utkikk etter folk du tror du kunne ha kommet overens med. Hvis punkere og hasjrøykere ikke er din greie, så får du prøve å finne de som ikke passer de beskrivelsene (det må vel være noen av de på skolen?). Så får du bare gå rett bort til dem, og høre om du får henge litt med dem fordi du ikke har blitt kjent med noen. Ærlig og enkelt. Kanskje blir de litt satt ut, og kanskje funker det ikke, men jeg synes det er verdt et forsøk. Du kan i hvert fall ikke bare vente på at de skal komme til deg. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #3 Skrevet 14. september 2011 Hvor i verden går du på skole, da? Er like sjokkert som deg, jeg, TS 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Jeg er like sjokkert som deg jeg også ts. Jeg tenker at om en er feit og spiser masse godteri, ja det er nå bare sånn det er. Men sitte å røyke hasj i skolegården!? Hva er det for noe? Leit at de er så lite hyggelige.. Er det vgs eller høyere utdanning du tar?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #6 Skrevet 14. september 2011 Der, som overalt ellers, finnes det vel ulike typer mennesker? Du får peile deg ut noen som er litt mer som deg, og prøve å få kontakt med dem.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Dette er jo utveksling i et nøtteskall, alle opplever slike ting i en eller annen grad eller form. Det er derfor du er der, for å oppleve at ting gjøres annerledes andre steder og bryne dine egne holdninger og meninger. I andre land er folk annerledes, noen steder er det vanlig å snakke med ukjente, andre steder holder man seg mer for seg selv. Noen land har andre holdninger til narkotiske stoffer enn vi har, og sånn fortsetter det. I stedet for å fokusere på om det er noe i veien med noen av dere, bør du akseptere at det er sånn det er der du er nå, og se på hva du kan gjøre for å få et best mulig opphold. Disse utfordringene du har nå opplever alle, jeg lover. 5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2011 #9 Skrevet 15. september 2011 Jeg er like sjokkert som deg jeg også ts. Jeg tenker at om en er feit og spiser masse godteri, ja det er nå bare sånn det er. Men sitte å røyke hasj i skolegården!? Hva er det for noe? Leit at de er så lite hyggelige.. Er det vgs eller høyere utdanning du tar? VGS!
Annikken Skrevet 16. september 2011 #10 Skrevet 16. september 2011 (endret) Veldig enig med AB 14/9 22:51. Det er jo dette utveksling handler om - å innse hvor forskjellige vi er rundt omkring i verden - selv om vi kan være enige i mye, er det likevel små kulturforskjeller (ikke bare de store) på flere plan i samfunnet. Gratulerer med å ha funnet deg et sted som er veldig annerledes enn det du er vant til - det lærer du mye mer på! Prøv å se fordelene heller enn ulempene - kanskje må du tenke annerledes for å finne venner der? Må du kanskje oppføre deg annerledes, snakke annerledes, være "street smart" eller lignende? Tenk på utvekslingsstudenter som kommer til Norge - de får også gjerne kultursjokk, og det er de som tør og klarer å endre seg etter omgivelsene som vil skli lettest inn. Hvordan kan du passe inn uten å miste identiteten din helt? Spennede spørsmål, og en spennende tid! Det er lett å bli fortvilet og forvillet, men prøv å "embrace" det det du kan. Og husk at det er lov å gjøre feil, alle må prøve seg fram når det er mye ukjent rundt seg. Prøv og feil, så finner du en navigeringsmåte som vil fungere for deg. Det er nå du må bestemme deg for om du vil stå utenfor eller å prøve deg på å komme innenfor. Masse lykke til!! (PS, du sier noen hadde en samtale du sier "mange ville reagert på" - mener du da med mange "i Norge"? For det kan godt være den typen samtaler er mindre forskrekkende der du er nå. Det er lov å påpeke kulturforskjeller - for eksempel er det mange fra sørligere strøk som rett og slett ikke klarer å snakke med "innestemme". Og det er jo ikke fordi de nødvendigvis er brautende eller vil overta bussen, men fordi de aldri har blitt opplært til å bruke innestemme, kanskje fordi de kommer fra et sted der folk stort sett er ute, og veldig lite inne på steder med vegger og tak. Alt har en forklaring! (Kjenner nesten jeg misunner deg litt)) Endret 16. september 2011 av Annikken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå