Gå til innhold

bitte små rosinesker i barnestørrelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snuppa vår skal begynne å ha med seg mat i barnehagen. Det som er foreslått, er (i tillegg til brød) frukt, yoghurt og små rosinpakker.

Nå er jeg på utkikk etter de bitte små rosinpakkene som er ca på størrelse med en fyrstikkeske.

Har sett barn spise av slike rundt omkring, men på alle butikkene jeg har sjekket, har de bare den litt større småpakningen (så store som ca en kortstokk/sigaretteske), og det blir litt for nye av det gode tror jeg.

Hvilket hemmelig sted er det folk får tak i disse bittesmå eskene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kjøpt dem på vanlig daglivarebutikk. De ligger i en rød og blank pose (altså ikke "stablet" slik som "kortstokk-pakkene"), på samme sted som andre rosiner.

Skrevet

ligger sammen med andre rosiner ja i 6 pk.kansje ikke nerbutikker men rema,ica,spar iallefal

Skrevet

Har kjøpt i de aller fleste vanlige butikker. Ligger i en pose, med mange sånne små esker i.

Ellers har vi kjøpt i Sverige, da har de også sånne bokser med blanding av rosiner og annen tørket frukt. (Ved siden av barnematen.)

Skrevet

Disse bittesmå rosineskene er relativt dyre i forhold til å kjøpe en stor boks rosiner. Unødvendig når det er vel så enkelt å bruke små plastbokser (vi bruker fine fargerike fra Rice, formet som blomst eller bil) og ha litt rosiner oppi selv. Jeg legger ofte med en slik boks i matpakken til sønnen min og da får han gjerne også tørket aprikos, mango, ananas e.l. samtidig. Bare et tips. :)

• Liker 2
Skrevet

Har sett de eskene på kiwi her i allefall, og mega.

Skrevet

Supert, takk for svar alle sammen!

Har også vurdert det som du skriver, Arkana! Men er litt redd for at hun ikke er stø nok på hånden ennå til å klare å spise fra en rice-boks (dem har vi masse av hjemme) uten å søle alt utover i sanda eller hvor de nå er på tur... Litt mer vanskelig å søle fra de bittesmå eskene vil jeg tro pga at rosinene er klistret fast til esken og hverandre :) Hehe, i det hele tatt har jeg litt problemer med å se for meg hvordan hun skal få i seg maten sin uten å søle alt utover, og hvordan det skal gå med den drikkeflaska hun må ha med seg... :)

Hun er bare 1 1/2 og de skal på tur en gang i uka og må ha med seg slikt den dagen (ellers får de all maten de trenger i barnehagen).

Skrevet

Muligens en liten avsporing, men...

Er det greit å gi småunger rosiner nå? Jeg har lyst å gi til jenta mi på 1 år, men mener å ha lest et sted at Mattilsynet ikke anbefaler det før de er tre-fire år. Det var noe med mugg-partikler eller noe sånt.

Skrevet

Nei, det er ikke anbefalt. Ikke annet enn i små mengder til større barn heller.

Skrevet

Er det greit å gi småunger rosiner nå? Jeg har lyst å gi til jenta mi på 1 år, men mener å ha lest et sted at Mattilsynet ikke anbefaler det før de er tre-fire år. Det var noe med mugg-partikler eller noe sånt.

Det med muggpartikler på rosiner vet jeg ingenting om, men jeg vil spørre om hvorfor du vil gi en ettåring rosiner? Du kan risikere en allergisk reaksjon i verste fall.

Gjest pysepusen
Skrevet

Folkehelseinstituttet gjorde ei vurdering hausten 2010 og fann at grenseverdien for 1–2-åringar svarte til ca. seks esker rosiner à 45 gram i veka. - sitat herfra.

Skrevet

Det med muggpartikler på rosiner vet jeg ingenting om, men jeg vil spørre om hvorfor du vil gi en ettåring rosiner? Du kan risikere en allergisk reaksjon i verste fall.

Hvorfor det, egentlig? Er rosiner noe man lett blir allergisk mot?

Som pysepusen sier, så kan man gi rosiner, men i begrenset mengde.

TS: Hvis du ikke finner småeskene, kan du kanskje bruker de oransje kindereggene i plast og stappe rosiner full i den?

Skrevet

Har man ingen allergier i familien er det ingen grunn til å være så forsiktig.

Skrevet

En bitteliten rosinpakke i ny og ne er langt under grenseverdi.

Jeg har sett disse småpakkene både som økologiske og "vanlig". De vanlige har jeg kjøpt på Rimi, mens de økologiske har jeg sett på litt større butikker som f.eks. Ultra eller Meny. De har dem ikke på noen Kiwi-butikker her hvor jeg bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...