Gå til innhold

P-pille vs Minipille

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hormonspiral, men har hatt så mye problemer med den at jeg vurderer å ta den ut. Skal til Gyno snart og lurte på om dere kunne gi meg en liten tilbakemelding på hva dere syns er best at PP og MP. Hvilket merke bruker dere, bivirkninger osv.

Tusen takk!! :)

Skrevet

Minipille må du ta på samme tid hver dag og senest tre timer forsinka.(gjelder ikke cerazette)

Med p-piller kan du være flere timer forsinka så jeg hadde valgt p-piller hvertfall.. Man har lenger tid til å oppdage at man har glet den.

Skrevet

Jeg bruker minipiller - cerazette. Ingen mensen, ingen mensensmerter, ingen bivirkninger. Genialt :-D

Skrevet

Kobberspiral? :) Hehe.

Vel, av PP og MP ville jeg helt klart valgt P-pilla. Ved minipille er det svært viktig å ta den til samme tidspunkt hver dag. P-pilla er ikke like ømfintlig på dette som minipilla.

I motsetning til pp inneholder ikke mp østrogen, men annet virkestoff som hindrer eggløsning. Dette hormonet kalles progestin og har kort halveringstid, og det er derfor det er viktig å ta pillen til samme tidspunkt hver dag! Østrogen har ikke lik kort halveringstid i kroppen som progestinet, dermed er det ikke like vesentlig å passe på..

Nå vet ikke jeg hvilke problemer du har hatt med hormonspiralen, men ut i fra hva jeg har hørt, så har hormonspiralen ganske like bivirkninger som MP, da ingen av disse inneholder østrogen.

Håper dette var til hjelp :)

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg bruker cerazette, og er strålende fornøyd med dét (men alle kropper reagerer ulikt selvfølgelig). Dette er en minipille man skal ta hver dag til et bestemt tidspunkt, men man har litt slingringsmonn (kan være opptil 12 timer forsinket). Jeg spottet litt de første månedene, men nå får jeg ikke mens i det hele tatt, og ingen andre bivirkninger hos meg iallefall. Så det er jo noe å vurdere. Har kun gått på cerazette, så har ikke erfaringer med p-piller dessverre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...