Gå til innhold

Hvordan få pengene til å strekke lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig, og sliter litt med å få hjulene til å gå rundt.

Jeg har kuttet ned på alt jeg kan kutte på, men når alle nødvendige regninger og tak over hodet er betalt så sitter vi kun igjen med 4000 kr i mnd.

Jeg bruker bilen så lite jeg kan, men har ca 400-500 i bensinutgifter i måneden, noe som gjør at vi har ca 3500 igjen til mat og andre ting.

Det er ikke mye, og jeg sliter med å få endene til å møtes.

Tips og råd tas i mot med stor takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan ikke leve av så lite! Det må vel være mulig å få litt støtte? Bostøtte? Sosialstøtte? Du har jo ett barn i skolealder som også trenger ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt om bostøtte, får ikke det. Grensa der er jo latterlig lav.

Vi har nok ganske høye leieutgifter på bolig, men det er dyrt å leie her vi bor da det ligger blant annet en høyskole her.

Vi bor så trangt vi klarer, jeg har i tillegg utgifter på studielån og resten av huslånet (fra da vi var gift, vi endte med et tap der når vi solgte).

Så dette er ting som spiser mye av inntekta, sammen med forsikringer og strøm.

Så i følge bostøttekontoret var inntekta for høy, selv om jeg kun mottar dagpenger, barnetilsyn fra nav og bidragsforskudd.

Så enden på visa er at 4000 kr er det vi har til bensin, mat, lege, ting og tang i løpet av en måned.

Nå håper jeg jo at jeg får meg jobb igjen snart, og at dette kun er midlertidig en periode.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lite å leve for. Kan dere flytte å få rimligere husleie da? Da har jeg ikke fler forslag enn å være flink til å handle inn stort når det er gode tilbud og lage store porsjoner med middag som kan fryses ned. Men dette vet du jo fra før :)

Lykke til, jeg håper du får deg en jobb i nær fremtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vi bor nå er noe av det rimeligste vi fikk tak i denne delen av byen, hvis vi flytter må vi flytte et godt stykke vekk fra byen og da må barnet mitt skifte skole, mister venner og jeg mister nettverket mitt.

Har vært inne på tanken, men vi sparer ikke nok til at det er verdt det.

Jeg prøver handle stort, og smart.

Det lille jeg handler av klær til barnet er på salg og gjerne brukt.

Det er på matbutikken jeg føler mesteparten forsvinner.

Tips til billige, men sunne middager?

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

.....Jeg har kuttet ned på alt jeg kan kutte på, men når alle nødvendige regninger og tak over hodet er betalt så sitter vi kun igjen med 4000 kr i mnd.

Jeg bruker bilen så lite jeg kan, men har ca 400-500 i bensinutgifter i måneden, noe som gjør at vi har ca 3500 igjen til mat og andre ting.

..... jeg har i tillegg utgifter på studielån og resten av huslånet (fra da vi var gift, vi endte med et tap der når vi solgte).

Så dette er ting som spiser mye av inntekta, sammen med forsikringer og strøm.

.......

Så enden på visa er at 4000 kr er det vi har til bensin, mat, lege, ting og tang i løpet av en måned.

Er det du i hovedinnlegget definerer som "alle nødvendige regninger og tak over hodet" inkludert "utgifter på studielån og resten av huslånet" ?

Hvis det er slik at når absolutt alt er betalt (alle lån, leie, strøm, telefon, internett, lisens, forsikringer, abonnement av ulik type) så sitter du igjen med 4000,- til de løpende utgiftene (mat, bensin, klær, lege, eventuelle medisiner)for deg og barnet ?

Det er trangt, og det betyr "nada" til overs, men bør kunne gå frem til du finner ny jobb.

Du har (med stor sannsynlighet) alle sparetriksen innabords allerede vil jeg tro ;)

Den største "fellen" jeg observerer foreldre gå i,når de havner i en midlertidig økonomisk "krise-situasjon", er faktisk at mange av dem får en evne til å ubevisst kompensere den dålige råden med å kjøpe styggdyre merkeklær og gadgets til sine barn.

Det er bare en observasjon fra min side..... så jeg tenker; om noen få mnd. er det jul. Skulle du ikke ha fått deg ny jobb før jul så tips besteforeldre, tanter og onkler om disse klærne og disse tingene :)

Du blir ikke en dårlig mamma av å ikke kunne kjøpe alt du ønsker du kunne gi barnet ditt akkurat nå.

Jeg tror barnet ditt vil komme til å sette større pris på å vite at dere bor trygt og har mat på bordet (og at mamma ikke gråter om kvelden når hun tror barnet har sovnet) - fordi regningene har gått til inkasso og huseier truer med utkastelse.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3500 er 1500 mer enn det jeg bruker i mnd på mat til kun meg selv. Rema1000 har en del oppskrifter der det er mat for 4 til under 100-lappen, du kan jo undersøke dem. 100 kr * 30 er jo 3000 så da har du jo 500 til overs. I tillegg kan dere spise restemat ettersom dette er mat til 4 pers. Jeg har erfart at fiskepudding og fiskekaker er billig og god mat. Spiser mye kylling også. Ostesmørbrød eller karbonadesmørbrød er sterkt undervurdert som middag. FirstPrice og andre billigmerker er stort sett god mat i tillegg til at det er billig.

Skriv handleliste og kjøp kun det som står på handlelisten. Kutt ut abonnementer på blader og alt annet som du ikke absolutt trenger. Kan det være noe du kan forsøke å selge som du selv ikke bruker eller trenger? Jeg har tjent penger på å selge gamle skolebøker, selv om de ikke er solgt for mer enn jeg ga for de selv så er jo dette penger som har vært "tapt" for meg for noen år siden og dermed en bonus å få inn noe penger slik nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får deg jobb, husk å legge av mye penger hver mnd slik at du har litt penger om det skulle oppstå en ny krise! ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-pus: jeg skrev kanskje litt rotete, men jeg mente at etter husleie, lån, studielån, forsikringer osv er betalt så er det igjen 4000 kr.

Av disse går ca 500 til bensin og 3500 til mat, lege osv.

Til AB to hakk over her: barnefar er det desverre ingen hjelp i, han betaler ikke bidraget engang så vi får ikke det som er fastsatt hver måned.

Jeg har kun en forelder igjen, og det er kun i helt helt krisesituasjoner at jeg kan spørre om hjelp. Ikke til det daglige eller månedlige.

Til AB rett over her: jeg hadde en slik buffer, men den var nok ikke stor nok. Og det har jeg lært til senere, at jeg skal virkelig ha en buffer!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntektsgrense for bostøtte tror jeg er 220.000 pr år. Altså kan man knapt tjene nok til å skaffe seg tak over hodet før man oppfyller vilkåret.

Men hva med studielånet? Er det mulig å få betalingsutsettelse og "frysing" av dette i perioden du er arbeidsledig?

Om du ikke er berettiget supplerende sosialstønad kan du kanskje be om å få møte en økonomirådgiver som kan se på sakene for deg? Det koster ingenting og er noe alle har krav på.

Fy og fader... man blir sliten og lei av å ha det slik!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sinnsykt lurt å skrive handleliste og så handle på forskjellige butikker, ettersom hvor det er tilbud på ting. Når det er f.eks ti kronerstilbud sånn som på min lokale joker nå, så hamstrer man det man kan. Når jeg har skikkelig dårlig råd pleier jeg å kjøpte gulerøtter og poteter og steke disse og ha rømme og rå løk på, det er godt, billig og sunt. Eller jeg lager tomatsaus av tikronersbokser og pasta, jeg velger ofte økologisk og spelt, men dette er allikevel billige middager. Alt brød fryses, sånn at man slipper å kaste, og man kan bake selv. Grønnsaker kan ofte være billigere på innvandrerbutikker.

Håper du får jobb så dere slipper å ha det sånn lenge!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Veldig godt tips fra Kontormus mht. studielånet, - det er absolutt verd å undersøke om det mulighetene for frysing av lånet og betalingsutsettelse i forbindelse med arbeidsledighet :)

Jeg synes du har all rett til å føle seg stolt over å prioritere lån og regninger :smilyblomst:

Barn trenger å ha foreldre som er i stand til å prioritere på denne måten (det tjener barna på når de blir større, og ikke minst når de blir voksne)

Ellers har du sikkert prøvd alle muligheter for å skaffe ny jobb... Jeg forstår det godt dersom du har begrenset søket ditt til det nærområdet dere bor i nå, men kanskje det kan være et tips å undersøke litt "bredere" både geografisk og posisjonsmessig sett ?

Geografisk ville det kunne bety en flytting for dere begge, men det vet man ikke før man har prøvd (og det er lettere å tenke fordeler og ulemper relatert til en jobb man har fått :) )

Du har lagt inn CV'en din hos potensielle arbeidsgivere, og (ikke minst) hos rekruteringsbyråer ?

Edit: rettet skrivefeil

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjeld barnefar og bidrag, så må du få fastsatt det gjennom NAV. For då vil dykk få forskot på bidrag om han ikkje betaler som han skal, og han kan óg få direktetrekk av bidraget frå lønna si.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd

Det får hun allerede, iflg innlegg #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Helt uteom trådens agenda; men jeg kom til å tenke på et nettsted flere av mine bekjente benytter til innkjøp av klær m.v. til både voksne og barn.

Jeg har ikke prøvd dem selv, men sjanser på å bringe lenken videre siden de har fått god-ord fra kjenninger :)

Kanskje den opp mot jul kan være verd noe:

Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...