Gå til innhold

"Allergifri" hund`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jag är väl inget stort fan av djur, särskilt inte sedan min son blivit allergisk, men nu börjar jag bli uppgiven.

Hur är det _egentligen_ med de så kallade allergifria eller allergivänliga hundarna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mer information:

Nu har vi ännu en släkting som har skaffat hund, denna gång en Pudel som ska vara snäll mot allergiker då den inte mjällar/flasser. Jag är tveksam.

En allergiker reagerar på hudavlagringar och saliv från hundarna, ofta då på hårstrån som både har hudavlagringar och saliv på sig. "Fungerar" verkligen de allergivänliga hundarna?

Sonen är väldigt allergisk mot katt och reagerar med röda, kliande ögon. Nu i våras fick han även nässelutslag (älveblest?) trots allergimedicin när han var hemma hos en kattägare. Han har även påvisat allergi mot hund men klarar av en Labrador i familjen.

Min man är också allergisk och reagerar på en kompis pudelliknande hund (jag TROR det är en pudel men är osäker)

Skrevet

Nei, helt allergifri hunder finnes ikke, men noen raser er mer allergivennlige enn andre.

Det er også forskjellig fra person til person hva man reagerer på, så dersom en allergiker ønsker å skaffe seg hund, er det lurt å låne en hund av den aktuelle rasen en stund. Men heller ikke det er 100 % sikkert, noen hunder utskiller mer allergener enn andre, selv innen samme rase.

En venninne er så allergisk at hun knapt kan komme innenfor døren hos meg (jeg har to hunder og en katt) uten å få pusteproblemer. Hun reagerer også på pudler, bichon frisé og portugisisk vannhund, selv om disse er allergivennlige raser. Hun hadde enormt lyst på hund, og etter mye utprøving viste det seg at hun ikke reagerer på chinese crested, så hun skaffet seg en sånn og det går veldig bra.

Broren hennes derimot, reagerer på chinese crested, men ikke pudler og bichon frisé, sånt er helt individuelt.

Skrevet

Jeg reagerer sterkt på katt, men hunder går bra selv om jeg har testet positivt på allergitest.

Min mor har en liten hund og når jeg er forkjølet reagerer jeg litt. Hvis hunden er badet og huset er støvsuget og vasket reagerer jeg ikke på hunden. Viktig å vaske hendene når man har klappet den.

Skrevet

Tack för input.

Det ni säger stämmer ganska bra med info jag har läst mig till. Jag har också kontaktat sjukvårdsrådgivningen för barn och ska boka ny läkartid för sonen för att eventuellt justera eller byta ut hans medicin mot kraftigare.

Sköterskan jag pratade med tycker faktiskt att sonen inte alls ska vistas i katt eller hundhem med tanke på hur han har reagerat tidigare. Dessutom ska vi vara uppmärksamma på kläder rena kläder (framför allt strumpor, fleece och likande material) hos kattägare som kommer på besök.

Och återigen; se till att han inte hänger kläderna på samma krokar som klasskompisar som har pälsdjur.

Skrevet

Ja, da er det nok lurt å holde han helt unna pelsdyr, det høres jo ut som om han har ganske sterk allergi allerede.

Allergien kan bli verre jo mer man utsettes for det aktuelle allergenet, og det kan vel i verste fall utvikle seg til kraftig astma.

Du må nok være forberedt på å forklare situasjonen gjentatte ganger før andre forstår hvor viktig det er å holde dyrehår helt unna sønnen din. Det er dessverre mange som tror det bare er å ta en allergipille, og at det vil løse alle problemer.

Jeg har selv slektninger med svært sterk allergiutløst astma som har opplevd at venner kom på besøk i klær dekket av hundehår, rett og slett fordi de ikke skjønner hvor alvorlig det kan være.

Lykke til. :)

Skrevet

Jeg har en allergivennlig rase som også er røytefri. Med tre hyper-allergikere i familien, er det ingen som har merket allergi overfor hunden min. Har forresten allergi selv også, og reagerer verken på pelsen, flasset eller urinen.

Det er dog sant med at ingen hunderaser er allergifrie! Noen kan reagere uansett. Men som sagt har vi ikke opplevd det til nå, og vi har testet ganske mange ganger.

Skrevet

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra - för även om de nya hundägarna (det är fodervärdar och har inte köpt hunden) säger att de kan och kommer lämna tillbaka hunden i fall min son reagerar så är det en otrolig börda. De säger att de är medvetna om riskerna men är villig att chansa - och att familjen går före djuret.

Jag har ännu inte samlat mod till mig att berätta för sonen att ännu en släkting/vän har skaffat hund. Vi tar en risk varje gång han utsätts för pälsdjur, och han kommer också känna som om det är hans fel om de måste lämna bort hunden. Det är svårt att styra över hans känslor.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest alt her, men om det er snakk om pelsdyrallergi så går det an å få testet om det er sikkelet, middet i pelsen eller urinen til hund man reagerer på. Det variererer helt. Jeg blir kjempedårlig av noen hunder, men går helt fint med andre. Selvom rasen ikke er allergivennlig. Jeg reagerer på urinen :P

Skrevet

Sonen ska på ny test i morgon.

Han testades när han var 3½ år gammal, nu är han 7½ och en betydligt större kille. De vill göra nya tester, delvis för att testtekniker utvecklas men också för att se om han regerar mer eller mindre. Sen ska vi kanske få ny medicin och ny dosering - och nya "förhållningsregler".

Faktum kvarstår dock:

1. Han är allergisk

2. De flesta nära familjemedlemmar har djur

3. Det är en ledsam kombination :(

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Som flere skriver, ingen hunderaser er 100% allergifrie. Jeg er veldig allergisk, men jeg tåler noen raser bedre enn andre. Reagerer faktisk på puddel, men jeg tåler helt fint chihuahua, japansk spisshund, jack russel, dansk-svensk gårdshund og collie. Reagerer på alle brune og svarte hunder. Dette må testes over tid, for å finne ut hva man tåler.

Skrevet

Min erfaring er at krøllete hunder er mer allergivennlige enn f.eks strihårete hunder. Jeg tåler pudler og labradoodler ganske bra, men jeg reagerer litt allikevel :jepp:

Skrevet

Min kjæreste's tante har en hund som er blanding mellom puddel og en annen rase (husker ikke i farten) og de er allergivennlige. Det er ikke labradoodle. Kan se om jeg greier finne ut hvilken krysning det er. De røyter ikke heller.

• Liker 1
Skrevet

Min kjæreste's tante har en hund som er blanding mellom puddel og en annen rase (husker ikke i farten) og de er allergivennlige. Det er ikke labradoodle. Kan se om jeg greier finne ut hvilken krysning det er. De røyter ikke heller.

Finn et bilde av den også hvis du kan :jepp:

Skrevet

Finn et bilde av den også hvis du kan :jepp:

Ja det skal jeg se om jeg klarer! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...