Gjest Gjest Skrevet 14. september 2011 #21 Skrevet 14. september 2011 Dette blir feil. Far tjener ikke 700000, men 400000. 700000 kr er den samlede inntekten til far/samboer. Gjest_TS_* Gruppe: Gjester Skrevet i dag, 10:09 Inntekten vår er nå ganske god, ca en million i året. Barnefaren og dem har kanskje ca 700 000. Det er samvær annenhver helg, altså fire netter i året. Dette med inntekten er ganske nytt, vi har hatt langt dårligere i mange år. Nå har vi ikke utgifter til barnepass, men barnet har gått i barnehage og sfo i fire år. Dette betalte kun jeg. Far betaler ikke noe for verken klær, fritidsaktiviteter eller noe. Men han betaler selvsagt hvis han tar barnet med på noe (ferier, kino osv...) Total inntekt 1 000 000 kr - 700 000 kr far er lik 300 000 kr mor. Fornøyd nå.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2011 #22 Skrevet 14. september 2011 Fars inntekt 700 000 kr Mors inntekt 400 000 kr. Det at far bor med annen har ingen innvirkning da han ikke kommer opp til bidragsevne slik at ny partnes inntekt ikke får innvirkning. Bidragsveileder Ut fra registrerte opplysninger beregnes underholdskostnaden og grunnlaget for den forholdsmessige fordelingen. UnderholdskostnadForbruksutgifter 3 235 + boutgifter 2 183 + tilsynskostnader 0 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 4 448 Den bidragspliktiges inntekt og bidragsevnePersoninntekt 700 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 700 000 - trygdeavgift 54 600 - skattefradrag 166 166 - eget underhold 76 968 - egne boutgifter 57 312 - underhold egne barn egen husstand 34 632 = Bidragsevne per år: 310 322 = Bidragsevne per måned: NOK 25 860 Bidragmottakers inntektPersoninntekt 400 000 + utvidet barnetrygd 11 640 + småbarnstillegg 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 12 208 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 423 848 Bidragsbarnets inntektPersoninntekt 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragsbarn (IBB) (utover 42 300) 0 Beløp NOK 0 FordelingsforholdFordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt. IBP / ( IBP + IBM + IBB ) 700 000 / ( 700 000 + 423 848 + 0 ) = 0,623 Fordelingsprosent: 62,3 % Underholdskostnaden multiplisert med fordelingsforholdet før maksimalavgrensningerBeløp NOK 2 771 SamværsfradragAlderen på barnet 0 - 5 år 6 - 10 år 11 - 14 år 15 år -> Samværsklasse 00 (0 - 1,99 netter/dager pr. måned) NOK 0 NOK 0 NOK 0 NOK 0 Samværsklasse 01 (2 - 3,99 netter/dager pr. måned) NOK 193 NOK 279 NOK 336 NOK 397 Samværsklasse 02 (4 - 8,99 netter pr. måned) NOK 640 NOK 924 NOK 1112 NOK 1314 Samværsklasse 03 (9 - 13,99 netter pr. måned) NOK 1734 NOK 2129 NOK 2392 NOK 2673 Samværsklasse 04 (14 - 15 netter pr. måned) NOK 2177 NOK 2673 NOK 3003 NOK 3356 Samværsbeløp NOK 0 Bidrag etter samværsfradragBeløp NOK 2 771 Veiledende bidragsbeløpBeløp NOK 2 770 MaksimalavgrensningerBidraget er begrenset oppad til følgende beløp: Den bidragspliktiges totale bidragsevne for alle barn: NOK 25 860 Samlet bidrag (alle barn) skal ikke overstige bidragsevnen. Bidragsevne = Inntekt bidragspliktig – ytelser i henhold til folketrygdloven – skattefradrag – fradrag for eget underhold – boutgifter – underhold til egen barn i egen husstand. Maksimalt samlet bidrag (alle barn) ut fra IBP: NOK 14 583 Bidrag skal ikke overstige 25 % av bidragspliktiges inntektsgrunnlag. Bidraget kan ikke settes høyere enn 5/6 (83,3 %) av underholdskostnaden. // Lukk
Sophie-Ann Skrevet 14. september 2011 #23 Skrevet 14. september 2011 (endret) Hun skriver barnefar og DEM, altså de to tilsammen. Se innlegget hennes lenger ned.....Far samboer/hustru sin inntekt skal IKKE legges til grunn. Endret 14. september 2011 av Sophie-Ann
Sophie-Ann Skrevet 14. september 2011 #24 Skrevet 14. september 2011 Gjelde dette også hvis begge er gift på nytt? Jeg tjener ca 400 000, og eksen ca samme, kanskje litt mer. Se her.....Gjest_gjest
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2011 #25 Skrevet 14. september 2011 Se her.....Gjest_gjest Ser, dette nå. Det var uklart til å begynne med da jeg startet å regne på det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #26 Skrevet 14. september 2011 Gjest_TS_* Gruppe: Gjester Skrevet i dag, 10:09 Inntekten vår er nå ganske god, ca en million i året. Barnefaren og dem har kanskje ca 700 000. Det er samvær annenhver helg, altså fire netter i året. Dette med inntekten er ganske nytt, vi har hatt langt dårligere i mange år. Nå har vi ikke utgifter til barnepass, men barnet har gått i barnehage og sfo i fire år. Dette betalte kun jeg. Far betaler ikke noe for verken klær, fritidsaktiviteter eller noe. Men han betaler selvsagt hvis han tar barnet med på noe (ferier, kino osv...) Total inntekt 1 000 000 kr - 700 000 kr far er lik 300 000 kr mor. Fornøyd nå. Det er du som tar feil. Mor og hennes nye mann tjener 1 000 000 i året tilsammen, far og hans nye kone tjener 700 000 tilsammen. Og TS har i senere innlegg påpekt at både far og mor i dette tilfellet tjener omtrent 400 000 hver i året. Fornøyd nå?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #27 Skrevet 14. september 2011 Hei! Jeg og min mann ble skilt for åtte år siden, og vi lagde en privat avtale for barnebidrag. Han betalte 1700 i måneden for et barn. Vi har ikke justert noe, så dette betaler han enda. Vi har begge fått nye familier og bedre inntekt, såklart. Hva synes dere om denne summen? Er det på tide å justere, og bør det justeres opp eller ned? Men siden du ønsker å forandre på dette, er det da sånn at du mener du får for lite? Jeg mener hvis det nå er sånn at Bf burde betale noen få hundrelapper ekstra, er du sikker på at det er verdt å bråke noe om det? Nå kan det jo hende han syns det er helt greit å betale mere da for alt jeg vet. Men hvis ikke, og det nå er sånn at dere har det fint økonomisk, så tror jeg kanskje jeg ville latt være å gjøre noe med dette, og heller satse på å opprettholdt et bra forhod og samarbeid.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2011 #28 Skrevet 14. september 2011 Det er du som tar feil. Mor og hennes nye mann tjener 1 000 000 i året tilsammen, far og hans nye kone tjener 700 000 tilsammen. Og TS har i senere innlegg påpekt at både far og mor i dette tilfellet tjener omtrent 400 000 hver i året. Fornøyd nå? Takk for oppklaringen. Ca. 400000 for hver av foreldre. Da blir det 2000 kr.mnd. Bidragsveileder Ut fra registrerte opplysninger beregnes underholdskostnaden og grunnlaget for den forholdsmessige fordelingen. UnderholdskostnadForbruksutgifter 5 182 + boutgifter 2 183 + tilsynskostnader 0 - ordinær barnetrygd 970 Beløp NOK 6 395 Den bidragspliktiges inntekt og bidragsevnePersoninntekt 400 000 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragspliktig (IBP) 400 000 - trygdeavgift 31 200 - skattefradrag 82 166 - eget underhold 76 968 - egne boutgifter 57 312 - underhold egne barn egen husstand 34 632 = Bidragsevne per år: 117 722 = Bidragsevne per måned: NOK 9 810 Bidragmottakers inntektPersoninntekt 400 000 + utvidet barnetrygd 11 640 + småbarnstillegg 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 + fordel av skatteklasse 2 12 208 + kontantstøtte 0 = Inntekt bidragsmottaker (IBM) NOK 423 848 Bidragsbarnets inntektPersoninntekt 0 + netto kapitalinntekt (utover 10 000) 0 = Inntekt bidragsbarn (IBB) (utover 42 300) 0 Beløp NOK 0 FordelingsforholdFordelingsforholdet beregnes av forholdet mellom bidragspliktiges inntekt og bidragsmottakers (og eventuelt barnets) inntekt. IBP / ( IBP + IBM + IBB ) 400 000 / ( 400 000 + 423 848 + 0 ) = 0,486 Fordelingsprosent: 48,6 % Underholdskostnaden multiplisert med fordelingsforholdet før maksimalavgrensningerBeløp NOK 3 108 SamværsfradragAlderen på barnet 0 - 5 år 6 - 10 år 11 - 14 år 15 år -> Samværsklasse 00 (0 - 1,99 netter/dager pr. måned) NOK 0 NOK 0 NOK 0 NOK 0 Samværsklasse 01 (2 - 3,99 netter/dager pr. måned) NOK 193 NOK 279 NOK 336 NOK 397 Samværsklasse 02 (4 - 8,99 netter pr. måned) NOK 640 NOK 924 NOK 1112 NOK 1314 Samværsklasse 03 (9 - 13,99 netter pr. måned) NOK 1734 NOK 2129 NOK 2392 NOK 2673 Samværsklasse 04 (14 - 15 netter pr. måned) NOK 2177 NOK 2673 NOK 3003 NOK 3356 Samværsbeløp NOK 1 112 Bidrag etter samværsfradragBeløp NOK 1 996 Veiledende bidragsbeløpBeløp NOK 2 000 MaksimalavgrensningerBidraget er begrenset oppad til følgende beløp: Den bidragspliktiges totale bidragsevne for alle barn: NOK 9 810 Samlet bidrag (alle barn) skal ikke overstige bidragsevnen. Bidragsevne = Inntekt bidragspliktig – ytelser i henhold til folketrygdloven – skattefradrag – fradrag for eget underhold – boutgifter – underhold til egen barn i egen husstand. Maksimalt samlet bidrag (alle barn) ut fra IBP: NOK 8 333 Bidrag skal ikke overstige 25 % av bidragspliktiges inntektsgrunnlag. Bidraget kan ikke settes høyere enn 5/6 (83,3 %) av underholdskostnaden. // Lukk
Gjest gjest Skrevet 14. september 2011 #29 Skrevet 14. september 2011 Dette har jo ingenting å si på utregning for bidrag på NAV sin kalkulator! Så det kan ikke legges til grunn. Du er så herlig.. har lest en del av innleggenevdine her på KG og lagt merke til at du krever full rettferdighet ovenfor mor + at du forventer at far skal bidra ekstra... om ett(eks) par velger privat avtale bør ting far bidrar med reknes med.. om mor velger å gå via nav, så beregner de at mor(eller bidragsmotakeren da.. ) skal betale alt. dvs far skal ikke måtte bidra med noe annet enn samvær+ sin del av reisekosnadene og briller, tannreg og komfimasjon.. og jeg synes det er helt kurant at om barnet/ mor kommer å spør om penger så svarer man at de har mor fått via nav og at det forventes at hun dekker utgiftene.. tross alt har nav reknet dette skal være nok til å dekke undeholsutgifter... vil man ha det anderledes så velger man privatvavtale, da kan det være ok å spørre ....
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2011 #30 Skrevet 14. september 2011 Du er så herlig.. har lest en del av innleggenevdine her på KG og lagt merke til at du krever full rettferdighet ovenfor mor + at du forventer at far skal bidra ekstra... om ett(eks) par velger privat avtale bør ting far bidrar med reknes med.. om mor velger å gå via nav, så beregner de at mor(eller bidragsmotakeren da.. ) skal betale alt. dvs far skal ikke måtte bidra med noe annet enn samvær+ sin del av reisekosnadene og briller, tannreg og komfimasjon.. og jeg synes det er helt kurant at om barnet/ mor kommer å spør om penger så svarer man at de har mor fått via nav og at det forventes at hun dekker utgiftene.. tross alt har nav reknet dette skal være nok til å dekke undeholsutgifter... vil man ha det anderledes så velger man privatvavtale, da kan det være ok å spørre .... Må le litt, du har jammen et poeng. Ole Brum ja takk begge deler. Først kreve gjennom nav og så ha ekstra.
Kontormus Skrevet 14. september 2011 #31 Skrevet 14. september 2011 Nei, gud forby at det skal være rettferdig!! DET er urettferdig det!!! Dessuten syns jeg at man skal holde seg for god til å komme med personangrep og heller holde seg til saken. Konfimasjon, briller og tannregulering er dyrt, og koster ekstra. Ser ikke at det er så urettferdig at dette bidrar begge til. Har noen regnet på hva det koster og oppfostre et barn fra de er 0 til 18 år? Etter det jeg har lært er barna to menneskers eget kjøtt og blod. Og siden man ikke kan dele disse i to, kan de nødvendigvis ikke være to steder på en gang. Og jeg ser ærlig talt ikke logikken i annet enn at begge skal sørge for barna, ETTER EVNE.
Kontormus Skrevet 14. september 2011 #32 Skrevet 14. september 2011 Det er ikke nødvendigvis slik at ektefeller til bidragspliktigeslipper unna. De regner med maks. av 25% av brutto inntekt. Om det medfører at bidragspliktige ikke er i stand til å overholde sine gjeldsforpliktelser pga. høyt barnebidrag, er det dennes ektefelle som får oppdraget med å betjene gjelden og sørge for ektefellen. Je je, har prøvd det også...
Anglofil Skrevet 14. september 2011 #33 Skrevet 14. september 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner, krenkelser og avsporinger. Yvonne (mod)
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2011 #34 Skrevet 15. september 2011 Nei, gud forby at det skal være rettferdig!! DET er urettferdig det!!! Dessuten syns jeg at man skal holde seg for god til å komme med personangrep og heller holde seg til saken. Konfimasjon, briller og tannregulering er dyrt, og koster ekstra. Ser ikke at det er så urettferdig at dette bidrar begge til. Har noen regnet på hva det koster og oppfostre et barn fra de er 0 til 18 år? Etter det jeg har lært er barna to menneskers eget kjøtt og blod. Og siden man ikke kan dele disse i to, kan de nødvendigvis ikke være to steder på en gang. Og jeg ser ærlig talt ikke logikken i annet enn at begge skal sørge for barna, ETTER EVNE. Noen vil evne mindre enn de kan. Dette er både mødre og fedre. Det som er poenget er at det finnes en del foreldre som ikke gjør det de klarer. Fedre som ikke har samvært og betaler avtalt bidrag. Men så er LIKE mange mødre som gjøre MYE mindre ang. det økonomiske enn det de EVNER. Dette fordi de vil ha mest mulig ut av BF. Det er på den økonomiske dele de kan få hjelp av as Norge med fatastiske ordninger som kan gjøre inngripen. Men når BM ikke følge opp er det ingen inngripen. Et stort TANKEKORS er systemer som går på å følge opp når BM ikke overholder. Alle kan selvfølgelig gå til sivil rettsak.
Sophie-Ann Skrevet 15. september 2011 #35 Skrevet 15. september 2011 Jeg er ikke ute etter begge deler! Jeg kan love deg at jeg hadde satt stor pris på om jeg kunne fått til en privat avtale med BY, men det går ikke, så jeg har nå fraskrevet meg hele bidraget, rett og slett for å få minde å krangle om. Det er jeg IKKE liker, er BY, som kjører på med prinsipper, og som nekter å rikke en tomme (hvis de har økonomi til det) når det gjelder å bidra litt ekstra hvis mor sliter. De skriker høyt opp om at de betaler nok, i mitt tilfelle 1250 kr i mnd, og da skal jeg dekke ALLE klær hos meg, hos han og i bhg. De skal ikke kjøpe en strømpe!!! Selv om de vet at mor sliter og har to jobber, og de selv sitter i en enebolig, med ny samboer (bedre økonomiske kår) og drar på ferie flere ganger i året. Neida, de har LOVEN på sin side, så da spiller det ingen rolle om mor jobber 150% for å klare sine forpliktelser, at barnet ikke kan være med på noe som helst fordi alle pengene mor tjener, skal gå til å betale for 3 sett med klær, ski, sykkel, aktiviteter osv. Nå snakker jeg KUN om de tilfellene hvor det er stor økonomisk forskjell på BY/BM. Og jeg vet at det kan være omvendt og at man kan ha det likt økonomisk.
Husfrua Skrevet 15. september 2011 #36 Skrevet 15. september 2011 Jeg er ikke ute etter begge deler! Jeg kan love deg at jeg hadde satt stor pris på om jeg kunne fått til en privat avtale med BY, men det går ikke, så jeg har nå fraskrevet meg hele bidraget, rett og slett for å få minde å krangle om. Det er jeg IKKE liker, er BY, som kjører på med prinsipper, og som nekter å rikke en tomme (hvis de har økonomi til det) når det gjelder å bidra litt ekstra hvis mor sliter. De skriker høyt opp om at de betaler nok, i mitt tilfelle 1250 kr i mnd, og da skal jeg dekke ALLE klær hos meg, hos han og i bhg. De skal ikke kjøpe en strømpe!!! Selv om de vet at mor sliter og har to jobber, og de selv sitter i en enebolig, med ny samboer (bedre økonomiske kår) og drar på ferie flere ganger i året. Neida, de har LOVEN på sin side, så da spiller det ingen rolle om mor jobber 150% for å klare sine forpliktelser, at barnet ikke kan være med på noe som helst fordi alle pengene mor tjener, skal gå til å betale for 3 sett med klær, ski, sykkel, aktiviteter osv. Nå snakker jeg KUN om de tilfellene hvor det er stor økonomisk forskjell på BY/BM. Og jeg vet at det kan være omvendt og at man kan ha det likt økonomisk. Hva om du går gjennom nav da, vil du få mere fra Bf da?
Sophie-Ann Skrevet 15. september 2011 #37 Skrevet 15. september 2011 Jeg har to barn med to ulike fedre. Det er det eldste barnet hvor jeg nå har fraskrevet meg bidrag for å dempe kranglingen. Det andre bidraget går gjennom NAV. Jeg har bare innstilt meg på at jeg må klare dette selv, så jeg holder på å gå igjennom økonomien min nå, for å se hvor jeg kan kutte, slik at det går rundt.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2011 #38 Skrevet 15. september 2011 At det finnes de som kommer under begrepet “alenemødre” som fortjener å få all støtten er sikkert. Men så har du de som ikke gjør det. Dette er mennesker som utnytter samfunnets goder på dette området. Mange av de som skylder på BF at han er urimelig og ikke gjør som han skal tar nok feil eller de forventer mer enn hva en normalt skal forvente. Det er fedre som stiller opp veldig mye og de som stiller opp lite. Slik er det med kvinner som er “alenemødre”. De er ikke det spor bedre eller dårligere enn far. Kvinner som forventer ekstra av far etter et samlivsbrudd tar feil. Tror det henger noen eldre holdninger fra den tiden en betalte forsørgelse bidrag til x konen. Noen tror enda det er vanlig, men nå må kvinner også klare seg selv som menn. Dette med bakgrunn i at jeg kjenner noen kvinner som har hatt samlivsbrudd som etterspør hjelp om alt mulig. Kan være hyggelig å hjelpe noen men det finnes grenser, har de fått hjelp en gang med noe praktisk så vil de ha mer. Når en kommer slik innpå så ser en alle stønader som følger med. Vet det å ha barn koster penger men når det utbetales mer i stønader og barnebidrag enn det jeg noen gang har brukt på egne barn lurer jeg. Slik blir det ryktet av og dette skaper noe av holdningen der en del kvinner som er aleneforsørgere som får mer enn nok. Det finnes selvfølgelig de som trenger mer. De som får mest er de som får barn med de som har høye inntekter, de forventes ha lignende levestandard som før. De får også alle stønader når de ikke er i jobb. Når en ser “alenemødre” holder selskap på hotell og bor i dyr bolig og klager da lure jeg. Det er her det er noe feil tror jeg, stønader skulle vært mer behovsprøvd og det er klart at kvinnen må gå ned på levestandard til de som var en “annen klasse”. Dette når hun ikke klarer seg selv. Mener at de som får fostringstilskudd fra staten fortjener dette når det ikke er barnebidrag, videre alle andre støtter. Men når kvinnen fra “den høyere klasse” sutrer over at BF lever slik og slik og får skattekl 2. og dobbel barnetrygd er det feil. I stedet for å få seg en rimeligere bolig vil de ha mer enn kvinner som kommer fra “den lavere klasse”. Må hun flytte til en “billigere del av byen” så får hun gjøre det i stedet for å kreve mer av BF og staten ved oss alle. Det finnes også fedre som er dårlige til å følge opp barna, men de er aldri dårlige til å følge opp barnemor. Henne er de ferdig med ved samlivsbruddet, det er ikke henne de skal forsørge. Er noen som forventer og da blir det helt feil.
Kontormus Skrevet 15. september 2011 #39 Skrevet 15. september 2011 At det finnes de som kommer under begrepet “alenemødre” som fortjener å få all støtten er sikkert. Men så har du de som ikke gjør det. Dette er mennesker som utnytter samfunnets goder på dette området. Mange av de som skylder på BF at han er urimelig og ikke gjør som han skal tar nok feil eller de forventer mer enn hva en normalt skal forvente. Det er fedre som stiller opp veldig mye og de som stiller opp lite. Slik er det med kvinner som er “alenemødre”. De er ikke det spor bedre eller dårligere enn far. Kvinner som forventer ekstra av far etter et samlivsbrudd tar feil. Tror det henger noen eldre holdninger fra den tiden en betalte forsørgelse bidrag til x konen. Noen tror enda det er vanlig, men nå må kvinner også klare seg selv som menn. Dette med bakgrunn i at jeg kjenner noen kvinner som har hatt samlivsbrudd som etterspør hjelp om alt mulig. Kan være hyggelig å hjelpe noen men det finnes grenser, har de fått hjelp en gang med noe praktisk så vil de ha mer. Når en kommer slik innpå så ser en alle stønader som følger med. Vet det å ha barn koster penger men når det utbetales mer i stønader og barnebidrag enn det jeg noen gang har brukt på egne barn lurer jeg. Slik blir det ryktet av og dette skaper noe av holdningen der en del kvinner som er aleneforsørgere som får mer enn nok. Det finnes selvfølgelig de som trenger mer. De som får mest er de som får barn med de som har høye inntekter, de forventes ha lignende levestandard som før. De får også alle stønader når de ikke er i jobb. Når en ser “alenemødre” holder selskap på hotell og bor i dyr bolig og klager da lure jeg. Det er her det er noe feil tror jeg, stønader skulle vært mer behovsprøvd og det er klart at kvinnen må gå ned på levestandard til de som var en “annen klasse”. Dette når hun ikke klarer seg selv. Mener at de som får fostringstilskudd fra staten fortjener dette når det ikke er barnebidrag, videre alle andre støtter. Men når kvinnen fra “den høyere klasse” sutrer over at BF lever slik og slik og får skattekl 2. og dobbel barnetrygd er det feil. I stedet for å få seg en rimeligere bolig vil de ha mer enn kvinner som kommer fra “den lavere klasse”. Må hun flytte til en “billigere del av byen” så får hun gjøre det i stedet for å kreve mer av BF og staten ved oss alle. Det finnes også fedre som er dårlige til å følge opp barna, men de er aldri dårlige til å følge opp barnemor. Henne er de ferdig med ved samlivsbruddet, det er ikke henne de skal forsørge. Er noen som forventer og da blir det helt feil. Unskyld for at jeg sier sånn rett ut, men her var det mye sludder!! At andre får mer i stønad enn du har brukt på egne barn, da lurer jeg på hva de egentlig har fått. Det er nemlig slik at barn ikke kan bo alene, enten det bor hos mor eller far. Det er veldig vanskelig å reservere seg mot at den som barnet bor sammen med ikke skal ha noen fordel av at man trenger bolig hvor det er plass til omsorgsforelderen også. Dessuten er dette hjemmet til barna, og syns det er helt på trynet at bidragsbetalere skal ha store problemer med at barna har de samme tingene de ville hatt hvis foreldrene bodde sammen. Det er ikke fett å være "alenemor" som du kaller det, og ikke alle kan bo på landet. Vi må dessverre bo der jobbene er. I mange tilfeller må man også tenke på at barna skal ha omgang med begge foreldrene, og man må derfor ta hensyn til det. Det er ikke så enkelt som at det bare er å flytte til Indre Billefjord for der er det billig å bo, mens den andre forelderen bor i Oslo. At alenemødre ikke kan holde selskaper på hotell, eller gå med designervesker for den sakens skyld, for å skåne samfunnet og skattebetalerne... ja, det ler jeg høyt av!! I mitt tilfelle mottar barnets far alle offentlige støtteordinger, mens jeg forsørger det. Håper ikke du påstår at jeg tar feil der. Og til sist... jeg forstår ingenting ang. det med klasser. Vi snakker om å sørge for sine barn nå? Ehhh... hvor har du det fra at så mange krever at den andre forelderen skal sørge for at mor (som oftest) kan opprettholde den samme levestandarden som de ville hatt hvis de fremdeles levde sammen???
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2011 #40 Skrevet 15. september 2011 Unskyld for at jeg sier sånn rett ut, men her var det mye sludder!! At andre får mer i stønad enn du har brukt på egne barn, da lurer jeg på hva de egentlig har fått. Det er nemlig slik at barn ikke kan bo alene, enten det bor hos mor eller far. Det er veldig vanskelig å reservere seg mot at den som barnet bor sammen med ikke skal ha noen fordel av at man trenger bolig hvor det er plass til omsorgsforelderen også. Dessuten er dette hjemmet til barna, og syns det er helt på trynet at bidragsbetalere skal ha store problemer med at barna har de samme tingene de ville hatt hvis foreldrene bodde sammen. Det er ikke fett å være "alenemor" som du kaller det, og ikke alle kan bo på landet. Vi må dessverre bo der jobbene er. I mange tilfeller må man også tenke på at barna skal ha omgang med begge foreldrene, og man må derfor ta hensyn til det. Det er ikke så enkelt som at det bare er å flytte til Indre Billefjord for der er det billig å bo, mens den andre forelderen bor i Oslo. At alenemødre ikke kan holde selskaper på hotell, eller gå med designervesker for den sakens skyld, for å skåne samfunnet og skattebetalerne... ja, det ler jeg høyt av!! I mitt tilfelle mottar barnets far alle offentlige støtteordinger, mens jeg forsørger det. Håper ikke du påstår at jeg tar feil der. Og til sist... jeg forstår ingenting ang. det med klasser. Vi snakker om å sørge for sine barn nå? Ehhh... hvor har du det fra at så mange krever at den andre forelderen skal sørge for at mor (som oftest) kan opprettholde den samme levestandarden som de ville hatt hvis de fremdeles levde sammen??? Tror ikke du helt forstodinnholdet ut fra det du har skrevet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå