Veronica W Skrevet 14. september 2011 #1 Skrevet 14. september 2011 Søsteren min fyller 21 år neste uke, og det ble diskusjon med mamma og pappa om vi skulle spleise på gave. Hun ønsker seg en fjellbukse som koster 8-900 kr. Jeg personlig syns det blir lite å dele på dette med foreldrene mine. Jeg hadde forventet at de skulle gi mer. Selv kunne jeg tenke meg å gi en gave for ca 6-700 kr selv, som vil være fra meg og mannen. Hva er vanlig sum for foreldre å gi barna sine i denne alderen, eller generelt? Hvor mye forventer dere å få av foreldrene deres i bursdagsgave? Jeg tenker at det er bursdag en gang i året, og da syns jeg det er hyggelig å gi litt:)
ToveM Skrevet 14. september 2011 #2 Skrevet 14. september 2011 Enig med deg, men det kommer selvfølgelig an på økonomien til foreldrene deres.
Veronica W Skrevet 14. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. september 2011 Skal sies at foreldrene mine har god økonomi. Eier hus som snart er nedbetalt, og begge jobber. De har pusset opp endel i det siste, men jeg vet de har god økonomi.
Gjest *Røyskatt* Skrevet 14. september 2011 #4 Skrevet 14. september 2011 Altså, dersom foreldrene deres har greit økonomi, så ville jeg vel tenkt at de burde kjøpe den buksen, og at du kjøper gave utenom. Kanskje noe annet relatert til aktiviteten hun liker? 1
frk.Sjovn Skrevet 14. september 2011 #5 Skrevet 14. september 2011 Jeg er og enig med deg, ts! Visst skal man vite å sette pris på penger etc, men det blir noe helt annet til bursdag (: Selv bruker jeg nok litt mye på gaver til kjæresten, men jeg "trøster" meg med at det er verdt det!
Veronica W Skrevet 14. september 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2011 Jeg forsøkte meg å si det til foreldrene mine igår, at kanskje de skulle kjøpe buksa så kunne jeg kjøpe noe annet på ønskelista. Jeg forsøkte meg å si at jeg syns kanskje det ble litt lite å dele det sånn, men da sa mamma rett ut at ho syns det holdt. Det var en grei sum å skulle gi i gave... Jeg må jo respektere det, men jeg vil gjerne da gi en ting ekstra til søster. Men det vil jo igjen se veldig rart ut...
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #7 Skrevet 14. september 2011 Vi er 3 søsken som alle er godt voksne, gift og har egne barn. I bursdagsgaver får både barn, svigerbarn og barnebarn 500,- i bursdagsgave. Før alle barn og svigerbarn kom inn i bildet fikk vi søsken dyrere gaver. Vi var alle studenter og hadde dårlig råd. En fjellbukse til 8-900 hadde jeg nok fått fra mine foreldre om jeg ønsket meg det. Vi søsken har derimot aldri pleid å kjøpe dyre gaver til hverandre. Mer symbolske.
Gjest ariadne85 Skrevet 14. september 2011 #8 Skrevet 14. september 2011 Her får vi 4000 hver til 20-års dagen, og ellers gaver for ca 1000 (både bursdags og jul). Gaver fra sosken kommer i tillegg.
afeio Skrevet 14. september 2011 #9 Skrevet 14. september 2011 Jeg synes også det høres lite ut. Ble nettopp 22 år og har skilte foreldre der ingen av dem er gjeldfrie, men de har det likevel helt greit økonomisk. Bursdagsgave fra Mamma var å betale en håndverkerregning på 1500-2000 kr, gaven fra pappa var regndress til 1500, to vedsekker og vedkurv.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #10 Skrevet 14. september 2011 Mine foreldre har relativt god råd, nedbetalt hus og gode jobber. Men jeg og mine søsken får gaver som kanskje er verdt max 500 kr til bursdager. Har aldri tenkt over at dette var lite. Når vi har gitt hverandre gaver gjennom oppveksten, har det stort sett vært til ca 150 kr - en CD/dvd eller lignende. Først i de siste årene har vi økt litt - og nå føler jeg meg skikkelig gavmild når jeg kjøper ting til 300 kr, hehe. :gjeiper: Men vi er rause med hverandre sånn ellers, i hverdagen. Spanderer på hverandre, kjøper impulsting hvis vi finner noe som den andre ville like godt, etc. Det er bare at vi ikke er vant til å gjøre så mye utav bursdager... 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2011 #11 Skrevet 14. september 2011 Jeg og min bror er begge voksne. Vi får gaver for ca 400 kr til bursdag og jul av mamma. Når jeg kjøper til min bror er det for ca 300. Jeg syns ikke det spiller så stor rolle om man har mye eller lite penger, man må få legge seg på den prisen man selv syns er greit. Man skal ikke måtte føle at en gave ikke er bra nok om den ikke er dyr nok.
Litia Skrevet 14. september 2011 #12 Skrevet 14. september 2011 (endret) Jeg synes ikke det er viktig hvorvidt det er mye eller lite sett med våre øyne. Hva er dere vant til? Pleier gavene å ligge rundt 5-600kr fra foreldre, og 2-300kr fra søsken (tenker at det kanskje er en logisk fordeling), eller er det mindre enn normalt? Regner med det er mindre siden du reagerer på det..? Hva med å i tillegg kjøpe noe annet turutstyr slik at hun kan få det som én pakke fra alle sammen? For eksempel buksen pluss noe ullunderklær eller gode votter eller lignende? Endret 14. september 2011 av Litia
Veronica W Skrevet 14. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. september 2011 Det er vel første gangen jeg har vært med på å skulle spleise med foreldrene mine, og da ser hvilken sum de gir. Jeg vet jo ikke hva prisen er på det de har gitt før, men jeg har hvertfall hatt inntrykk av at det var mer. Jeg er også enig i at man ikke bør tenke så mye på verdien, men heller hva man har lyst å gi. Men det er mer prinsippet om at mannen og jeg hadde tenkt å kjøpe den buksa kun fra oss (selvom vi syns det var litt i overkant), til å gå til å skulle dele denne prisen. Og at jeg trodde at foreldrene mine pleide å legge litt mer i gave. En god ide å spe på med litt andre ting, men da syns jeg at det bør avtales med foreldrene, når det er de som syns en gave til 400 kr var greit nok. Jeg sa ifra at vi nok kom til å gi en liten ting ekstra, men det ble ikke kommentert noe om tilbake i mailen
Caramba Skrevet 14. september 2011 #14 Skrevet 14. september 2011 Vi har vel fått ca 1000 kr fra foreldrene mine, eller en ting, ala ski, sportsutstyr ol, da ofte dyrere en 1000.
Gjest Eurodice Skrevet 14. september 2011 #15 Skrevet 14. september 2011 Det er da vel ikke noe spesielt med en 21-årsdag i våre dager og noen grunn til å gi dyre gaver. For 20-30 år siden var myndighetsalderen 21 år. Den var det jo grunn til å feire. Det virker for meg som om dere som har svart hittil, synes det er helt greit å gi gaver i flere tusenkronersklassen til en helt alminnelig fødselsdag og aldri har måttet tenke på hva dere da eventuelt måtte gi avkall på av annet som var mer nødvendig.
Gjest pysepusen Skrevet 14. september 2011 #16 Skrevet 14. september 2011 Vi pleier å få +/- en tusenlapp av mamma og pappa til bursdagene våre. Altså søsteren min og meg. Om vi ønsker oss/trenger noe som koster mer så får vi også det. Mannen min derimot fikk 300 kroner av foreldrene sine i år (og de har virkelig ikke dårlig råd). Vi syntes begge det var litt stusselig for han fikk nemlig for 800,- av mammaen min (ikke det at beløp skal ha noe å si da, men...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå