Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #1 Skrevet 15. mai 2002 Er det farlig for babyen at jeg spiser jordbær?? er forresten i uke 33 (51 dager igjen til termin) Har blitt beroliget med at det bare er når man ammer at det kan gi utslett på babyen. Har spist litt jordbær hittil, men vil gjrne ha mer. Først vil jeg være sikker på at det ikke er skadelig. jeg er med i Den Norske Mor og Barn undersøkelsen, og det gikk ett spørsmål på om jeg hadde unngått jordbær i svangerskapet.. Ble derfor litt usikker.. på forhånd takk IKHH
tussemor Skrevet 15. mai 2002 #2 Skrevet 15. mai 2002 hvordan får du bli med i mor og barn undersøkelsen? Jeg vil også! Har forresten aldri hørt om at jordbær er farlig når du er gravid(bare når du ammer). Jeg spiste en hel korg senest for 2 timer siden! NAM NAM!!! Men har hørt at peanøtter er det eneste du skal holde deg borte ifra bortsett fra røyk og alkohol og narkotika da...12
*nora* Skrevet 15. mai 2002 #3 Skrevet 15. mai 2002 Bortsett fra ting som er farlige for oss alle, som inneholder gift -bla røyk og alkohol, trenger du ikke holde deg unna noe som helst i svangerskapet. Tussemor- mor-barn undersøkelsen får du spørsmål om du vil være med på når du er på første ultralyd, eller etter første kontroll hos lege.1212[ Dette Innlegg er endret av: *nora* den 2002-05-15 20:01 ]
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2002 #4 Skrevet 15. mai 2002 Jordbær er like "farlig" som andre uvaskete/ikke godt nok vaskete grønnsaker. Man kan få i seg de derre skumle parasittene, er det ikke noe med toksoplasmose eller noe i den duren det heter? Det finnes mennesker som har fått dette kun av å spise jordbær (som er skikkelig vanskelige å få ordentlig rene), men det er ikke dermed sagt at fosteret tar skade. Det er farligst å få dette i begynnelsen av svangerskapet. Samme grunn til å vise forsiktighet i omgang med katter, som er bærere av dette(ikke gjøre ren kattekasse uten å være SÆRDELES hygenisk). Det finnes sikkert gode artikler om dette på diverse lege-sider. Lurt å vite i alle fall!
symre Skrevet 16. mai 2002 #5 Skrevet 16. mai 2002 Jeg har aldri hørt om at jordbær er farlig for noe som helst. Men nå sier flere her at det kan være skadelig under amming? Er dette tilfelle?
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2002 #6 Skrevet 16. mai 2002 Jordbær kan gi utslett på babyen når man ammer. Jeg fikk høre det at man kunne spise jordbær, og hvis ungen fikk utslett så var det bare å slutte. Det er ikke farlig, men sikkert ubehagelig for babyen. Jordbær skal visst ikke være farlig når man er gravid så lenge man vasker dem godt før man spiser dem. IKHH
Cassandra Skrevet 16. mai 2002 #7 Skrevet 16. mai 2002 Jeg har ammet fem barn, og hvert barn har vært forskjellig i hva de tålte og ikke. To av barna mine tålte ikke at jeg drakk brus f.eks. Så helsesøster og jordmødre sier at alle må prøve seg litt frem. Noen barn får ikke utslett av at mor spiser jordbær, mens andre får. Noen barn tåler at mor spiser kål, andre ikke. Men det er ikke noe som er FARLIG. Annet enn røyk og alkohol da Det meste går med måtehold i matveien, det er i alle fall min erfaring. Helsesøster sa til meg en gang at det som gir MEG luft i magen, vil ofte gi babyen luft i magen. Det er jo en tommelfinger regel en kan legge på minnet... ÅÅÅÅÅ......... men hvor jeg savner å ha en baby i magen..... Det er så spennende!! Lykke til alle dere gravide, enten dere er førstegangs eller ikke. Dere har så mye å glede dere til!!!12
tussemor Skrevet 22. mai 2002 #8 Skrevet 22. mai 2002 Hei! Nå har jeg fått Mor og Barn undersøkelsen i posten...Hurra! Forhørte meg i dag med sak-kyndig person. Hun sa at barna skal heldst ikke få jordbær (da heller ikke gjennom) amming 1.leveår, fordi det kan gjøre slik at barnet lettere utvikler allergi! Det kan være farlig mht.pustevansker ved allergisk reaksjon. Men for å trøste oss alle! Jeg spiste jordbær og ammet, og har av uvitenhet gidd min lille sønn jordbær før han ble 1år, men han har ikke fått noen som heldst reaksjoner! (bare litt masse bæsj i bleia... æsj!)
Polyanna Skrevet 22. mai 2002 #9 Skrevet 22. mai 2002 Hei *nora*. Jeg ville bare korrigere deg litt på dette med at man kan spise hva man vil. Jeg er helt på linje med dem som vil redusere hysteri angående hva man skal og ikke skal spise, men det er et par ting man likevel bør vite om. Det finnes to ting som ikke er spesielt farlig for vanlige friske mennesker, og det er toksoplasmose (en parasitt) og listeria (en bakterie). Begge finnes sjelden i Norge, men HVIS man blir smittet KAN det medføre alvorlige fosterskader. Toksoplasmose finnes i katteskitt, jord og i rått kjøtt. Man skal derfor passe på at kjøtt er gjennomstekt, jordbær og salat er skylt godt og la noen andre ta katteskitten. Man tester for tokso på første svangerskapskontroll og bare ca. 10% (?) av norske kvinner er immune = har vært smittet en gang før. Så de kan spise biff tartar alt de vil. Men det sier jo litt om hvor vanskelig det er i smittet! I sydligere strøk derimot er dette veldig vanlig, og de fleste er positive. Så skal du ut og reise må du være ekstra forsiktig. Tokso finnes ikke i fisk, så du kan spise sushi med god samvittighet (så lenge du er sikker på at den er fersk - matforgiftning er ikke gøy når du er gravid) Listeria er en veldig farlig bakterie, men finnes veldig sjelden i Norge. Hver gang den blir funnet blir det stort oppslag i avisene. Listeria trenger lang tid for å bli mange nok til å være farlig, og dør med varmebehandling. Den oppstår derfor typisk i matvarer som ligger og modner lenge, som for eks. muggoster, rakfisk og lignende. Den finnes også rett som det er i røykelaks, fordi smitten kommer på laksen før den blir vakuumpakket, og så ligger den der og godgjør seg. Ellers finnes det selvsagt en masse ting som hverken er bra for oss eller fosteret, som altfor store mengder koffein og sukker, ferskvannsfisk med tungmetaller og sånn. Men da snakker vi om fornuftig mengdebegrensning, ikke totalavhold. Håper det var klargjørende. 12
Nelle Skrevet 22. mai 2002 #10 Skrevet 22. mai 2002 Jeg trodde at det var litt ok for folk å få i seg bakterier, jeg -bygger jo opp immunforsvaret det, da. Nelle
Polyanna Skrevet 23. mai 2002 #11 Skrevet 23. mai 2002 HELT enig med deg Nelle! Jeg tror overrenslighet er en veldig vanlig grunn til sykdom. Selv spiser jeg vanligvis alt mulig rart, både hjemme og på reise, og blir ALDRI syk. Tror jeg har litt motstandskraft. Toksoplasmose og listeria kommer likevel i en litt annen kategori, da de virkelig medfører fosterskader. Det er liksom noe annet enn en forkjølelse eller magesjau. Men jordbær er nå uansett ikke farlig for fosteret, bare så det er klart! (Heldigvis! Så godt!)12
Linemor Skrevet 3. juni 2002 #12 Skrevet 3. juni 2002 Jeg er også med i mor og barn undersøkelsen husker ikke spm og jorbær, men nei så langt jeg har hørt skal det ikke være usundt. Jeg spiser mye vannmelon, jordbær og epler, jordmor sa at jeg kunne spise grapfrukt også. det eneste jeg hart hørt at man skal minske appelsin inntaket pga sitrusallergi.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2002 #13 Skrevet 4. juni 2002 Hei, jeg spiste alt når jeg var gravid jeg. Hadden en regel med meg selv som sa at nå er alt lov - kroppen kan du tenke på senere (fett og æsj mener jeg). Det eneste jeg holdt meg unna var katta til naboen og peanøtter. Men etter at nurket er født, da blir det litt anderledes.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå