Gå til innhold

Har vi behov for Gud i dagens samfunn???

Iskvinnen

Anbefalte innlegg

Ja, kanskje et litt snodig spørsmål dette her.

Etter hvert som samfunnet har endret seg har også selvfølgelig synet på det guddommelige også endret seg. Fra å være et smfunn der alle gikk i kirken hver søndag uten å stille spørsmål, til å bli et samfunn preget av nermest fornektelse.....? Hvordan er det i dag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Behovet er jo der, helt klart. Mange leter etter mening, og det finner de hos gud. Kirkens betydning føler jeg er blitt mindre, men det trenger ikke handle om at det er et behov for en gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo opp til den enkelte å finne ut av. Noen vil synes at vi har mer behov for Gud, andre mindre.

Jeg personlig har ikke noe behov for gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt på det her med søken etter svar på forskjellige ting i livet, etter noe mer liksom...

Hva er egentlig Gud for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at enkelte mennesker har behov for en gud. Da tenker jeg spesielt på en jente jeg kjente en gang. Hun var virkelig på tynn is for å si det slik. Men en dag....jeg vet ikke hvordan, fant hun gud.

Fra og være en liten grå jente uten snev av selvtilitt, har hun nå blitt en strålende ung kvinne.

Jeg deler ikke hennes syn på verken gud eller jesus, men om det kan virke så posetivt på enkelte av oss vil jeg apselutt si at vi trenger en gud i vårt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange har både behov for og glede av å ha en eller annen gud i livet sitt.

Både for å gi svar på vanskelige spørsmål, gi livet en mening og pga en trygghet av å ha noen høyere som "er der".

Selv har jeg ingen gud, og føler heller ikke at jeg trenger en.

Tidligere stilte vi ikke spørsmål, fordi det var bare slik! Dersom man ikke trodde, så var man utenfor det aksepterte samfunnet. Slik er det ikke lenger, og vi står i større grad friere til å faktisk bestemme vår tro selv, uavhengig av hva alle andre rundt deg tror. (ikke i alle samfunn dessverre, men vi er vel på rett vei ihvertfall).

Det fører vel til at flere tør se på hva de faktisk tror og føler, og vi har vel også fått flere "ikke-troende" pga akkurat det.

Tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også en del i dag som er såkalte religionsshoppere!

Dvs at de plukker ut det de liker i forskjellige religioner og setter det sammen til sin egne private religion, ganske kreativt synes jeg. Eller er det slik at tror man på noe må man ta hele pakka slik som den er???

Det er jo også ganske in med meditasjon, yoga, indre ro, tarrot, klarsynte, healing, alternativ medisin...osv er dette også former for religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Gud er det samme som en tro på visse verdier, så vil jeg si at det helt klart har en nytteverdi.

Som menneske higer man hele tiden etter "noe". Man beveger seg i bestemte retninger og hjernen arbeider etter visse tankemønstre. Vi har en oppfatning av hva som er rett og galt, pent og stygt, gøy og kjedelig osv.

Dersom disse verdiene ikke eksisterte, så ville mennesket gå under. Hjernen ville dø hen av mangel på noe å arbeide med.

Tror jeg da. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdier har ingenting med gud og religion å gjøre, jeg er like fullt ett moralsk menneske, selv om jeg ikke har ett snev av religion i mitt liv.

Syns ikke man kan sammenligne troen på guder med troen på visse verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Før i tiden, før dagens høyvitenskapelige samfunn, ble religion brukt som forklaringsmodell og referanseramme for alt man ikke forstod. Spesielt fenomener i naturen ble tillagt guddommelige krefter. Bare se på skapelsesmytene i de ulike religionene, det er nesten skummelt hvor like de egentlig er.

I dag har religionen for mange mistet sin kraft, og vi tror vi har funnet svaret på alle ting...Har vi det??? Uansett, jeg tror at for mange har religionen fortsatt en virkning, om ikke annet så for trøst og tro i en hard fase i livet. Mange finner (sin) gud etter å ha gjennomgått en eller annen livskrise, og det ser jeg ikke noe galt i.

MEN: religionen og måten den blir praktisert på, ser jeg som svært problematisk. Spesielt alle dogmer og skikker som hører inn under religionen, men som strengt tatt har mer med skikk og sedvane å gjøre, enn med religion per se.

I vår (såkalte) kristne verden har vi en forestilling om at vi har monopol på sannheten, og forsøker så godt vi kan å tre våre forestillinger ned over hodet på andre, ikke "rettroende" mennesker. Misjonering har til tider blitt utøvet med vold og makt, og jeg synes det er merkelig at man fortsatt har misjonærer...

Personlig, med min tro på naturvitenskap og menneskets tankekraft, har jeg stor tvil til at det faktisk finnes en gud. Men jeg har stor tro på menneskets mentale kapasitet, og at mennesket av natur er grunnleggende godt. Ondskap er et menneskeskapt konsept, som en motpol mot det gode, og muligens også som en mekanisme for å holde uønskede krefter i sjakk.

Religion som konvensjon har jeg lite til overs for, det er rent hykleri, og jeg ville hatt store problemer med å gifte meg eller døpe mine fremtidige barn i kirken. Det kan føles meningsløst å avgi mange løfter foran en gud man ikke tror eksisterer annet enn inni hodene til de som tror på ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll
Verdier har ingenting med gud og religion å gjøre, jeg er like fullt ett moralsk menneske, selv om jeg ikke har ett snev av religion i mitt liv.  

Syns ikke man kan sammenligne troen på guder med troen på visse verdier.

Det spørs nok på hvordan du definerer "gud".

Etter din tradisjonelle oppfatning er jeg enig, men ikke etter min oppfatning.

Så det kommer helt an på. Jeg er enig med deg når du nevner religion - men ikke "Gud".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i dag har vi vitenskapen som forklarer ting, ting vi er redde for og ting vi ikke forstår. Dermed er det mange som nok ikke trenger religionen. Tror mange bare holder på den for tradisjonen sin skyld. Hvor mange er det ikke som gifter seg og konfirmerer seg i kirka som ikke egentlig tror.

For meg virker det som om veldig mange narkomane, alkoholikere og mennesker som har opplevd vonde ting tror. Er ikke særlig religiøs selv, men kjenner til folk som gjennom en tro har klart å få orden på livet sitt og klare å se en mening i det selv om de har gjort veldig mye de angrer på. Da syntes jeg religionen er veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs nok på hvordan du definerer "gud".

Etter din tradisjonelle oppfatning er jeg enig, men ikke etter min oppfatning.

Absolutt. Men jeg er jo nesten nødt til å gå ut ifra den gjengse oppfatning av hva gud er, ikke alle andre, små, mystiske, personlige avarter.

Nå vil jeg også mene at jeg er ett moralsk menneske uten noen som helst sin oppfatning av gud, men meg om det. Gud eksisterer ikke i mitt liv, ikke i noen som helst form, men jeg gjør ikke akkurat som jeg vil for det, jeg har fremdeles samvittighet. Kardemommeloven er bra nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - no spørst det jo kva de legg i å "ha behov for" då, og òg "gud". Mange har på sett og vis gjort vitskapen til sin gud, og har slik sett behov for gud sjølv om tanken ikkje sviv dei...

Men som kristen seier eg gjerne at eg treng Gud, og grunnen er vel opplagt? (Greitt nok at eg nok kunne komma meg gjennom livet utan større problem, men så då...?)

Elles syntest eg følgande er ein passande kommentar: ;)

Contest with God

There was a group of scientists and they were all sitting around discussing which one of them was going to go to God and tell Him that they didn't need him anymore.

One of the scientists volunteered and went to go tell God he was no longer needed.

The scientist says to God - "God, you know, a bunch of us have been thinking and I've come to tell you that we really don't need you anymore. I mean, we've been coming up with great theories and ideas, we've cloned sheep, and we're on the verge of cloning humans. So as you can see, we really don't need you."

God nods understandingly and says. "I see. Well, no hard feelings.

But before you go let's have a contest. What do you think?"

The scientist says, "Sure. What kind of contest?"

God: "A man-making contest."

The scientist: "Sure! No problem".

The scientist bends down and picks up a handful of dirt and says, "Okay, I'm ready!"

God replies, "No, no, no... You go get your own dirt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Jeg tenker litt på det her med søken etter svar på forskjellige ting i livet, etter noe mer liksom...

Hva er egentlig Gud for deg?

Gud er den kraften alt er bygd opp av, Gud er alt som er godt, Gud er kjærlighet, Gud er skjønnhet. Gud er i oss alle, vi trenger bare å finne ham. Han er der. Det de kaller å bli frelst, er egentlig bare så enkelt som at menneskene gir slipp på alle vonde tanker, og stoler på Gud. Da kommer han frem, da fylles en med det motsatte av det en har gitt slipp på.. Fred, kjærlighet, harmoni, balanse...

Gud er kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elles syntest eg følgande er ein passande kommentar: ;)

Contest with God

There was a group of scientists and they were all sitting around discussing which one of them was going to go to God and tell Him that they didn't need him anymore.

One of the scientists volunteered and went to go tell God he was no longer needed.

The scientist says to God - "God, you know, a bunch of us have been thinking and I've come to tell you that we really don't need you anymore. I mean, we've been coming up with great theories and ideas, we've cloned sheep, and we're on the verge of cloning humans. So as you can see, we really don't need you."

God nods understandingly and says. "I see. Well, no hard feelings.

But before you go let's have a contest. What do you think?"

The scientist says, "Sure. What kind of contest?"

God: "A man-making contest."

The scientist: "Sure! No problem".

The scientist bends down and picks up a handful of dirt and says, "Okay, I'm ready!"

God replies, "No, no, no... You go get your own dirt."

Ikke sant??!!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...