Gå til innhold

Utleiers rettigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg skriver dette som anonym, da jeg helst vil unngå å bli kjent igjen.

Jeg lurer på om det er noen kloke hoder her som kan hjelpe meg litt? Det har seg sånn at jeg leier ut en leilighet i huset mitt, og nå ønsker jeg å si opp leieboeren. H*n har ikke gjort noe konkret som gir meg grunn til å avslutte leieforholdet, men det er litt uenigheter oss imellom. Blant annet har vedkommende 2 katter som gjør fra seg på møbler i hagen og på verandaen min. Mine barn syns det er ekkelt å leke i hagen pga dette.

Jeg har sett litt igjennom husleieloven, men det ser ikke ut til at jeg har noen rett til å avslutte leieforholdet. Stemmer det, eller er det noe jeg kan ha oversett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke oppsigelsestid i kontrakten? 2-3 måneder? Er bare å si ifra til leieboeren om at h*n må flytte når oppsigelsestiden er over.

Skrevet

Ne, du har ingen rett til å avslutte leieforholdet.

Skrevet

Du kan nok ikke si opp kontrakta, nei. Unntaket er vel hvis du skal bruke leiligheten selv eller leie ut til nær familie - tror det gjelder søsken, barn eller foreldre.

Hvis du ber dem om å erstatte det kattene har ødelagt, kanskje de ønsker å flytte frivillig?

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke heller be leieren om å ta en runde rundt i hagen etter at kattene har vært ute for å se om det er kattedritt der??

Skrevet

Hvis katteholdet er til sjenanse kan du be han kvitte seg med kattene eller flytte. Å gjøre fra seg på din veranda ville jeg ansett som til sjenanse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...